B Bond Vagabond skrev:
Jag kan bara inte se varifrån vi skulle kunna komma in i vinden.

Men tror du att det funkar lika bra att sätta fällorna intill huskanten? Enligt Nomor har de tagit sig in längs med fasaderna.
Jag roade mig med att sätta två av mina bevakningkameror längs husgrunden en höst, det var ett jädra löpande av möss både längs backen och upp på väggen.
(Vi tar alltid 10 till 20 möss på vinden varje höst trots en hungrig katt)

Håller man inte efter mössen så kan det bli obehagligt så jag skulle absolut ta upp en lucka och ladda med fällor
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det är inte alls vanligt att hushåll använder råttgift idag, det gjorde många förr! Efter omfattande information om dess skador upphörde detta på 80-talet men de som har stall och ladugårdar eller kommersiell livsmedelhandel kan fortfarande använda råttgift.
Din tomt! Men snälla du har du 1500 kvm? Tror du att "dina" råttor håller sig endast på ditt revir? Och tänker du inte andra vilda djur? Kanske dags stt flytta till stan och lägenhet!
Denna typ av giftstation hittar du ju på alla offentliga platser, parker, skolgårdar, BRFer vid sopkärl parkeringar osv Granitsten belagd låda utanför ett hus mot en grön vägg med några växter vid sidan.
Kring där jag bor vet jag i alla fall ett kanske 1/10 har Anticimex lådor med gift mot gnagare. (Fler mot möss än råttor dock, olika gift i dem).
 
B Bond Vagabond skrev:
Vi har ett nybyggt hus (2022) med kattvind som saknar inspektionslucka. På sistone har vi hört massa ljud från springande möss på vinden.

Hur blir vi av med dessa när vi inte ens kan komma upp i vinden för att lägga ut fällor?
Det finns elektroniska grejor som sänder ut ljud som skrämmer bort möss, dessa fungerar dåligt när mössen är etablerade men nya undviker stället. Viktigt att ha dom på plats när dom flyttar in på hösten. Något för framtiden.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Har du något som belägger att elektroniska musskrämmor faktiskt fungerar?
För mig är dom att anse som lurendrejeri.

/Höghud
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Tyvärr finns det väl hundratals om inte mer ställen mössen kan ta sej in i ett äldre hus, jag har för länge sedan tappat räkningen på alla hål jag tätat efter att ha upptäckt att mössen springer där, vilket inte är så lätt heller, de flesta har jag hittat på vintern (spår) eller på grund att dom har lämnat "skräpspår" efter sig. (tex med isoleringsbitar eller skal från fågelfrö)

Möss är EXTREMT duktiga på att ta sej in i små hål, dom kan i princip springa på lodräta väggar så länge dom inte är i pricnip blankpolerad metall, och dom saknar helt höjdrädsla.. Dom kan exempelvis springa upp för en telefonstolpe och sen över telefonledningen till huset. (Just det har jag aldrig sett, men fick det berättat för mej)
Om du har SÅ mycket möss måste du / ni börjar kolla efter källan på mat till dem! Hur är det med sopor, fågelmat?
Det är ingen idé att döda dem om fler göds i närheten! Och så många kan inte leva på lite fågelmat som trillar ned.
 
GlennB GlennB skrev:
Tyvärr finns det väl hundratals om inte mer ställen mössen kan ta sej in i ett äldre hus, jag har för länge sedan tappat räkningen på alla hål jag tätat efter att ha upptäckt att mössen springer där, vilket inte är så lätt heller, de flesta har jag hittat på vintern (spår) eller på grund att dom har lämnat "skräpspår" efter sig. (tex med isoleringsbitar eller skal från fågelfrö)

Möss är EXTREMT duktiga på att ta sej in i små hål, dom kan i princip springa på lodräta väggar så länge dom inte är i pricnip blankpolerad metall, och dom saknar helt höjdrädsla.. Dom kan exempelvis springa upp för en telefonstolpe och sen över telefonledningen till huset. (Just det har jag aldrig sett, men fick det berättat för mej)
Förra året satt jag avskräckande silverline i boden som tydligen avger ett stressande ljud. Och det fungerade, inga musspår. Tidigare brukar de dö av svält där inne efter tuggat på all plast och frigolit de hittade. Få se om det var en tillfällighet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Många vill inte döda mössen. Kolla youtube, finns bättre alternativ.
Jo, visst. Hinken med ramp funkar med. 👍
 
lllusion lllusion skrev:
Jo, visst. Hinken med ramp funkar med
Men är en form av djurplågeri om du menar med glykol i botten. Inge humant, bättre då att ha fälla, PANG och dom är i himlen direkt.
 
J jonaserik skrev:
Men är en form av djurplågeri om du menar med glykol i botten. Inge humant, bättre då att ha fälla, PANG och dom är i himlen direkt.
Nej, det var inte alls som jag menade. Med rätt hink och ett roterande lock kan man fånga mössen sen tar dem nån annanstans och släppa fri.
 
Det är OK, nu med att ha den klassikern med vippa eller lock, kan bli rätt många i hinken då. troligen kommer en stressfaktor att infinna sig om dom inte är direkt i släktledet. Slagsmål blir resultatet då. Sen som du säger släppa lösa, var någonstans, ute i skogen, kanske långt dit, eller hos grannarna, vilken tanke 😈hos ev denna granne. Nu är det så att möss och lite mindre råttor är basmat för vissa djur och finns i massor. Förökar sig med otrolig hastighet, samt är en sanitär olägenhet i vissa delar av samhället, så dom bör elimineras i antal i tätbebyggda samhällen. Därav fällor och jag är ingen vän av gifter, bara PANG och till himlen med dom.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
B Bond Vagabond skrev:
Nej kattvinden har som sagt ingen inspektionslucka. Gift var tydligen bara i undantagsfall.
Vi har länsförsäkringar som numera har hand om sin skadedjursbekämpning själva, tidigare Anticimex. De kommer på hösten och sätter ut betesfällor, kollar dem en gång i månaden och tar bort dem på våren. Allt ingår i hemförsäkringen. Ditt undantagsfall är nog för att spara pengar.
 
Bockamålen Bockamålen skrev:
Vi har länsförsäkringar som numera har hand om sin skadedjursbekämpning själva, tidigare Anticimex. De kommer på hösten och sätter ut betesfällor, kollar dem en gång i månaden och tar bort dem på våren. Allt ingår i hemförsäkringen. Ditt undantagsfall är nog för att spara pengar.
Det har nog också med hur man bor, med tanke med hur tätbebyggt det är. Som sagt det är ett gift som inte spridas ut.
Alltså bygga hus utan loftlucka/ inspektionslucka??? Och sedan kommer nästa husägare och lägger ut gift och ha det som en lösning hädanefter. 😡
Gift ska endast användas i undantagsfall och problemet ska vara omfattande (t ex i ett stort stall med kor). Skadedjurens skada ska vara större än själva giftet.
Och sedan ska fällorna naturligtvis placeras så inga andra djur kommer åt dem eller barn, som t ex på loft.
Ni får helt enkelt öppna upp loftet om ni inte orkar testa de andra förslagen ni har fått under inlägget! Om ni inte kan själva får ni leja bort det. Det är inte billigt med Anticimex och gift idag, det är svindyrt när de måste köra ut och fylla på betet vilket är bra då gör folk rätt.
 
Det finns ett ventilationsgaller uppe vid taket på ca 10x10 cm. Vad tror ni om att bara kasta in lite gift där? Kan ändå inte lägga ut och hämta upp fällorna men då käkar nog iaf mössen giftet man kastar in där.
 
B Bond Vagabond skrev:
Det finns ett ventilationsgaller uppe vid taket på ca 10x10 cm. Vad tror ni om att bara kasta in lite gift där? Kan ändå inte lägga ut och hämta upp fällorna men då käkar nog iaf mössen giftet man kastar in där.
Giftet är effektivt men du har då istället ruttnande möss i kattvinden eller på andra oåtkomliga ställen.
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Giftet är effektivt men du har då istället ruttnande möss i kattvinden eller på andra oåtkomliga ställen.
Ja men de försvinner till sist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.