claessundqvist claessundqvist skrev:
(avhängt att DHL levererar)
Då skulle jag inte våga hoppas förrän de faktiskt har levererat. Min erfarenhet av DHL, både i jobbet och privat (fram till i år) är att de överhuvudtaget aldrig levererat någonting till rätt plats på rätt tid. Men i år har de faktiskt lyckats två gånger för mig privat. I jobbet har de dock "lyckats" två gånger med en expressleverans mellan typ Linköping och Stockholm att hitta rätt efter 10 dagar....

Det är lite lustigt för privat har jag erfarenheten att schenker leverer rätt på tid, men väldigt ofta transportskadat. Fast de hinner göra omleverans från fabrik två gånger på samma tid som det tar för DHL att leta reda på godset eller hitta till rätt gata.
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?

Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.

Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.

Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter

I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).

Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.

När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.

När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.

Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...

Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.

När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:

Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?

Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.

Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?

Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Vi har haft samma problem som du skriver om. Nu har luckorna äntligen kommit och de är väldigt fina som tur är. Men "rean" de har nu har de haft varje månad senaste året iallafall. Har fått både magsår och stressutslag av detta företag.
 
  • Gilla
claessundqvist
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?

Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.

Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.

Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter

I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).

Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.

När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.

När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.

Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...

Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.

När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:

Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?

Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.

Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?

Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Jag beställde den 7 juli (vecka 27) med utlovad leveranstid 10 veckor. Jag har ännu inte fått några luckor och fronter (vecka 44). Ett antal mejl har jag sänt och fått svar av vd. Bl a förklaringen att den som beställt i v 36 skulle få leverans v 46 och löfte om kompensation. Tisdag vecka 43 skulle min beställning lackas. Har ännu fått någon spårningslänk.
 
claessundqvist claessundqvist skrev:
Nu har jag fått både bekräftelse att min leverans kommer nästa vecka och ett ursäktande mail. De verkar ha haft ordentliga strul i fabriken som skapat en jobbig period för dem som bidragit till en negativ spiral.

Har även blivit erbjuden en skälig kompensation, så jag tycker att de har steppat upp och agerat på ett förträffligt sätt de senaste veckorna. Nu ser jag fram emot leverans nästa vecka 🤗 (avhängt att DHL levererar).
Beställde v 27. Jag fick meddelande den 24 okt att mina luckor lackas v 43 och packas och bokas för transport v 44. Vi får nog ingen leverans förränn tidigast v 45.
 
claessundqvist claessundqvist skrev:
Nu har jag fått både bekräftelse att min leverans kommer nästa vecka och ett ursäktande mail. De verkar ha haft ordentliga strul i fabriken som skapat en jobbig period för dem som bidragit till en negativ spiral.

Har även blivit erbjuden en skälig kompensation, så jag tycker att de har steppat upp och agerat på ett förträffligt sätt de senaste veckorna. Nu ser jag fram emot leverans nästa vecka 🤗 (avhängt att DHL levererar).
Hejsan! Vi funderar på om vi ska lägga en order för garderobsdörrar från Urabanfront. Känner oss osäkrar på om vi vågar det… har du fått din beställning ännu?
 
Väntar fortfarande. Beställde v 27. Hoppas att vi får livstecken från företaget v 45. Det verkar som om det lossnat för claes lundqvist.
 
Fick löfte om att de skulle paketeras och bokas frakt under veckan. Dock är det fredag idag och inget definitivt besked. Kompensationen fick jag väldigt snabbt i förra veckan så jag har lite överseende om de skickas först i början av nästa vecka, sen sjunker mitt förtroende drastiskt.
 
Tisdag förmiddag verkar vara den dagen de kommunicerar med mig, precis före jag hinner ringa och klaga 😂 detta är ett stort steg i rätt riktning ✌️
 
  • Reklammejl med text "Ditt kök på väg", fyrverkeribakgrund, instruktioner för leveransspårning och väntetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag väntar också ivrigt på min leverans. Det verkar finnas hopp. Jag beställde den 7 juli. Jag har ännu inte fått något medelande om levetans. När beställde du?
 
I Iris EV skrev:
Hej
Jag väntar också ivrigt på min leverans. Det verkar finnas hopp. Jag beställde den 7 juli. Jag har ännu inte fått något medelande om levetans. När beställde du?
Jag beställde nog typ exakt samma tidpunkt.

Beställning den 6/7.
Betalade den 10/7.
Fick bekräftelse på påbörjad produktion den 19/7.
 
Tack !
Jag betalade den 7:e men har inget hört om leverans.
 
Igår kom äntligen leveransen! (Totalt underbetyg till DHL som lämnade 390kg pall halvvägs ute i gatan istället för att bemöda sig att dra in godset 3m in i mitt garage.).

Hursomhelst, luckorna är mycket fina och känns rejäla. Bra förborrning för gångjärn/lådstommar. Lätt att montera och perfekt passform. Allt var bra packat och lastat. Frånsett allt leveransstrul och miss i kommunikationen så kan jag inte vara annat än väldigt nöjd med Urbanfront. Trots allt så förbättrade de ju kommunikationen (åtminstone till mig) i slutskedet.
 
  • Gilla
john.h och 6 till
  • Laddar…
Har idag, efter många löften om tidigare leverans, fått ett meddelande att leveransen är bokad.
Jag betalade den 7 juli.
 
  • Gilla
claessundqvist
  • Laddar…
Jag lånar tråden lite. Ni som har köpt (och fått) luckor från Urbanfront, skulle ni vilja lägga upp bild på hur de ser ut i "verkligheten"? Vi är, trots leveransstrul, sugna på att köpa luckor därifrån till vårt nya ikeakök och nu har de dessutom 20% rabatt månaden ut. Planen är att renovera köket till sommaren så det gör inte så mycket ifall de inte kan hålla utlovad leveranstid.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Min leverans har nu lämnat Kållered. Tror den är framme i norra Jämtland på måndag efter att ha passerat Sundsvall.
Det har varit en lång väntan, men har förstått att de haft svårt att hämta hem produktionsstoppet.
20% hade de redan ifjol och i våras, så gör en jämförelse med IKEAS priser och andra som gör Ikea- luckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.