Vi fick vår hus Kalmar levererat i veckan, äntligen!!
Vi har ingen färdig planlösning för ovanvåningen och undrar nu om det finns några här som har gjort iordning sin. Alla förslag mottages tacksamt!
 
Neo, SMV har förhandlat ned priset avsevärt på furutrappan som ingår. Jag skulle tro att du får slanta upp flera tusenlappar till om du tar den direkt från Snickarlaget.

Tänk även på att de skiljer mellan vitlaserad (där ådringen syns genom färgen) och vitmålad (helt vit) furutrappa.
 
Nya bud vad gäller byggnormer för grund!

Nu får inte nybyggnation uppföras med uteluftsventilerad krypgrund om inte luftfuktigheten kan garanteras vara lägre än 75%. Detta är aningen motsägelsefullt eftersom uteluften många dagar har en högre luftfuktighet än just 75%.

Det innebär alltså att det inte får byggas uteluftsventilerade grunder överhuvudtaget.

Smålandsvillan har därför bett sina grundentreprenörer att ta fram ett åtgärdsförslag. Förslaget är nu antaget och det går ut på att man tätar hela grunden och bygger in en hydrostat och ett ventileringssystem med fläktar.

Hydrostaten mäter luftfuktigheten och startar och ventilerar ut den fuktiga luften om den är över 75%. På vissa tomter och vid vissa lägen kan den här fläkten behöva gå väldigt mycket och således förbruka en del el. För de större hustyperna (t ex Värnamo & Nybro) kan det vara aktuellt med fler än en fläkt.

Kostnaden för att täta grunden och installera avfuktningssystemet hamnar mellan 30-40.000 beroende på hustyp och grundentreprenör. Detta kommer påföras alla oss som ej börjat med grunden än. Vi börjar idag...

Hur som helst så verkar detta vara en bra lösning. Hjältevadshus har byggt på detta sätt under flera år och har ej rapporterat några fel eller problem. Eftersom luften i grunden kommer att vara betydligt varmare än en uteluftsventilerad grund så kan man anta att golvet inomhus borde bli mindre kallt. Lösningen verkar enligt mitt tycke vara bra och hade det varit tillval att göra så här så hade förmodligen vi gjort det.

Mvh Freddie/Completer.
 
Min grund är nu oxo under uppförande, den är ventilerad och jag kommer att lägga cellplast ovanpå singlet..blir lite skydd mot kyla och skönare att krypa runt där inne när de e mjukt å fint.

http://svenneiskogen.blogspot.com kan ni följa husbygget :)

10 dagar kvar.....
 
Halloj alla! Vet inte om någon följer min blogg, så jag måste kolla med er.... Har fått offert på den nya grunden och den skulle kosta 130 000 exkl grävning. Grovplanering hela tomten och en herrans massa annat + grund skulle gå på 330 000 ink moms. Låter toppen bra, men samtidigt för lågt??? Vad tycker ni? Får specen i veckan på snigelbrev så jag återkommer då med mer info. Vi hade räknat med MINST 420 000 sådetta är en glad överraskning.... kanske....
 
Jösses var förbi min tomt på eftermiddan och där stod byggställningar runtom och krankillen var där och inspekterade......huset kommer redan på Torsdag tydligen!! men de blir bra sa ja :)

Snysop: ja tycker de låter som ett bra pris...mitt pris blev 260 000 för rivning av bef.hus +sprängning och schaktning +grovplanering runtom +ny väg upp till huset +grundmontage m.m grunden beställde jag själv och den kostade mig 47000:- , fast drar iväg gör det ändå med besiktning av 2 grannhus p.g.a sprängningen...ny toatank 18000:- m.m

Men kostar själva grunden 130000:- är det inklusive montering? tycker de verkar dyrt men de e ju iofs lite större än mitt Västervik.

Nu ede pirrigt!
 
Jag håller på och tapetserar och lägger golv i vårt fina Västervik. min grund entreprenad gick på 313000 då ingick husgrund, garageplatta på 51 kvadratmeter, grovplanering och infart med kulvert och bärlager. Om det är dyrt eller inte är inte så mycket att fundera på så här i efterhand :surprised: men jag är imponerad av huset. Jag har aldrig jobbat med ett hus som har varit så välbyggt. Det blir så oerhört enkelt att spackla, lägga golv, sätta in dörrar och tapetsera när bygget är så här rakt och riktigt. De byggen jag har varit på får man oftast en hel del jobb med att repa sönderslagna gipsskivor och trixa för att få in golv på snyggt sätt. Det är oerhört mycke hus för pengarna…. :D
 
Ojoj de blir ju riktigt läckert detta, var förbi idag och tog lite nya heta bilder till bloggen, takpannorna var levererade så de kommer väl snubbar på Måndag och lägger dit dom antar jag, kikade in genom fönstrena och e ser kanon ut!!

Bilder finnes på http://svenneiskogen.blogspot.com
 
Någon som kan hjälpa mig med följande?
Är på gång att installera kanmin i vårat Mariannelund uppfört våren -07 .
Någon som har installerat själva eller har beställt av SMV som kan ge mig måttet från centrum av skorstenen till väggen mot tvättstugan?
Skulle verkligen vilja ha detta för att inte riskera att träffa på något bärande tex.

Tack på förhand....!
 
Hembrennarsven skrev:
Ojoj de blir ju riktigt läckert detta, var förbi idag och tog lite nya heta bilder till bloggen, takpannorna var levererade så de kommer väl snubbar på Måndag och lägger dit dom antar jag, kikade in genom fönstrena och e ser kanon ut!!

Bilder finnes på [länk]
MEN!!!!!!!!! Vilken fin färg!!!! :O *avis* Är det "Dala blå"? ÅÅh...... För det är väl ingen av standardfärgerna va? ÅÅÅhh....
 
Nej Duvblå ede ja trodde den skulle va lite mer åt gråa hållet än den va men ja e nöjd iaf :)

I mina papper står det 5005-R80B fast i SMV:s information där man ser alla färger står det 6005-R80B så de e väl den senare som gäller då.
 
Hallå där! Vi fick vårt Villa Västervik i fredags som planerat och på utsatt tid.. Vi är jättenöjda nu!
Fick gå in i huset två gånger och det var jättespännande!

Bilder från montaget kan ni se här.. http://pallekulingandnisselull.bloggspace.se

Ha det bäst!
 
Frugan ställde en fråga igår som jag inte har tänkt på... Ni som har beställt med trappa inomhus. Är det öppet upp till övervåningen eller är det någon lucka för? Hon tänkte att det kunde bli lite kallt innan isoleringen var på plats...
 
Sophie&Palle skrev:
Hallå där! Vi fick vårt Villa Västervik i fredags som planerat och på utsatt tid.. Vi är jättenöjda nu!
Fick gå in i huset två gånger och det var jättespännande!

Bilder från montaget kan ni se här.. [länk]

Ha det bäst!
Har kollat på eran blogg och bilderna och jag undrar hur ni har satt fast isoleringen på väggarna i grunden? tänkte sätta sånt i min grund men vet inte hur jag ska fästa skivorna i väggarna. Kanske någon annan som vet och vill svara oxå?
 
Tack för bilden på isoleringen! Det lugnar nog ner frugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.