O [old rusty] skrev:
Då är vi nog överens.

Jag kritiserade användandet av "dör av" utan att specificera faktisk förlorad livslängd.
I andra sammanhang pratar man om förlorar livsår på populationsnivå.
Jo, men inte har jag hittat något om att vedeldning förkortar livet "år", vedeldare verkar inte ha kortare livslängd statistiskt men likafullt har man kommit fram till att uppåt 1000pers dör i förtid pga vedeldning.
 
F fribygg skrev:
Jo, men inte har jag hittat något om att vedeldning förkortar livet "år", vedeldare verkar inte ha kortare livslängd statistiskt men likafullt har man kommit fram till att uppåt 1000pers dör i förtid pga vedeldning.
Hade vi en källa på det? Glömt bort vem som hävdade det..
För enligt Region Stockholm: "Enligt svenska studier bedöms partiklar orsaka mellan 3 000 och 5 000 förtida dödsfall per år i Sverige."

Så då skulle vedeldning stå för upp emot 1/3 av alla förtidigs dödsfall... låter lite mycket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kallt ute.
Varmt inne. En person med fötterna upp, vilar inomhus framför en tänd braskamin. Avslappnad, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vi ser denna kommentaren om och om igen i tråden, vad har fysisk rörelse och strålningsvärme med luftföroreningar att göra? Absolut, fysisk aktivitet är bra och hälsosamt för människan men att hugga ved är inte direkt den enda formen av fysisk aktivitet som existerar. Det är också oklart varför det skulle vara mer hälsosamt att sitta framför ved elden jämfört med att få jämn värme i sitt hus?
Psykisk hälsa är skillnaden, mår mycket bättre av en brasa än att sitta framför en radiator. Elda i en vedpanna är lite annat, då blir det att sitta framför sin radiator.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Psykisk hälsa är skillnaden, mår mycket bättre av en brasa än att sitta framför en radiator. Elda i en vedpanna är lite annat, då blir det att sitta framför sin radiator.
Det är som alkohol och tobak mm då. Upplevs positivt av utövaren för stunden. Drabbar ibland de som är i närheten och utövaren på sikt.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vi ser denna kommentaren om och om igen i tråden, vad har fysisk rörelse och strålningsvärme med luftföroreningar att göra? Absolut, fysisk aktivitet är bra och hälsosamt för människan men att hugga ved är inte direkt den enda formen av fysisk aktivitet som existerar. Det är också oklart varför det skulle vara mer hälsosamt att sitta framför ved elden jämfört med att få jämn värme i sitt hus?
Vedhantering är lycka. Du borde pröva det.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det postas länkar om att det är farligt att vara inomhus och elda i sin eldstad kommer här en länk om att brandröken från en större skogsbrand är helt ofarlig att andas in. Låt bli att elda plast i slutet rum så är det ok säger överläkaren.

https://sverigesradio.se/artikel/5931465

(Min poäng är att det går att hitta belägg för precis vilken agenda som helst och posta länkar om det..)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Det är som alkohol och tobak mm då. Upplevs positivt av utövaren för stunden. Drabbar ibland de som är i närheten och utövaren på sikt.
Jag har inte blivit nå skadad av det. Så dålig jämförelse. Rökning blev jag dålig av när jag höll på med det.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Eftersom det postas länkar om att det är farligt att vara inomhus och elda i sin eldstad kommer här en länk om att brandröken från en större skogsbrand är helt ofarlig att andas in. Låt bli att elda plast i slutet rum så är det ok säger överläkaren.

[länk]

(Min poäng är att det går att hitta belägg för precis vilken agenda som helst och posta länkar om det..)
"Där man får fullständig förbränning" samtidigt som det är bild på ett grått hav av rök....
Jag sätter en spänn eller två på att han inte har en susning om vad han pratar om tyvärr.
 
O [old rusty] skrev:
"Där man får fullständig förbränning" samtidigt som det är bild på ett grått hav av rök....
Jag sätter en spänn eller två på att han inte har en susning om vad han pratar om tyvärr.
Och statsmedia valde att okritiskt publicera...

Om det nu är så att vedeldning orsakar 1000 svenskars förtidiga död och lönearbete orsakar ca 3 ggr så många dödsfall årligen undrar jag om det inte bättre att fara hem och tända en brasa?
 
F fribygg skrev:
Och statsmedia valde att okritiskt publicera...

Om det nu är så att vedeldning orsakar 1000 svenskars förtidiga död och lönearbete orsakar ca 3 ggr så många dödsfall årligen undrar jag om det inte bättre att fara hem och tända en brasa?
Ja eller så jobbar du några timmar till så har du täckt upp för denna månads elräkning.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
F Finndjävel skrev:
Vedhantering är lycka. Du borde pröva det.
Haha, du får ta o läsa par sidor bak igen så ska du nog inse att din kommentar redan har ett svar. :)

Igår och idag ligger stanken tung i villakvarteret, det har blivit märkbart jobbigare med luften. Får kanske ändå fundera på att flytta till ett modernare område men det är en stor process. När europa väl får grepp om elfrågan så kommer förhoppningsvis folk inse att det inte finns någon ekonomisk anledning att krångla med vedeldning i tätbebyggelse.
 
I
D djungelkatt skrev:
[länk]
Eh, det där är bara påhitt, finns inga bevis eller forskning som styrker sådana påstående, de vet ju alla, låt oss elda mer, Mer, MER! 🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.