F FruNilsson skrev:
Låt mig göra klart för dig att kommunen svarar helt fel. Kommunen är en myndighet och myndigheter är enligt lag skyldiga att kontrollera sina uppgifter. Kommunfullmäktige (medborgarna som betalar skatt) har gett miljö- och hälsoskyddsnämnden ansvar för tillsyn enligt miljöbalken, som är en skarp skyldighetslag.

I mb står att tillsynsmyndigheten ska på eget initiativ eller efter anmälan om klagomål, göra tillsyn och kontrollera att tillsynsobjektet uppfyller miljöbalkens krav och att verksamhetsutövaren har bevisbördan, kunskapskraven i 2 kap. Paragraferna 1 och 2 och är skyldig att stoppa verksamheten Om Det finns RISK för olägenheter för omgivningen.

Det finns inget som kan försvara svaret du fått att ”det är tillåtet”, vilket i dig utgör grund för att polisanmäla tjänstemannen för tjänstefel, enligt Brottsbalken 20 kap.

Och, är det sedan 2022 möjligt att utan risk för rättegångskostnader stämma kommunen för fel uppgift och kräva ett saftigt skadestånd för ditt lidande som det orsakar. Så vet du det.

Ring eller skriv till kommunen och begär att de omgående eliminerar de hälsofarliga intrången i din bostad. Hur de gör det är deras sak, förmodligen är de för lata för att göra sitt jobb -så sätt fart på dem. Stå på dig!
Tack för svar. Kommer omgående att kontakta dem igen.
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
I alla inte min fru, men fru nilsson kan man fundera på om hon är ett urskogstroll
Statstroll isåfall
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Det är du som bör läsa på! Miljöbalken gäller alla alltid!
Småskalig fastbränsleeldning (ved, pellets mm) är miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken!

Om du tror att ”privatbostad” är undantagen lagstiftningen, så har du mycket kvar att lära!
"Användningen Verksamheter ska tillämpas för områden för service, lager, tillverkning med tillhörande försäljning, partihandel och annan jämförlig verksamhet med begränsad omgivningspåverkan. Även komplement till verksamheten ingår i användningen."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lser/anvandning-av-kvartersmark/verksamheter/
 
  • Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Jag vet inte men bor i samlad bebyggelse och inte i detaljplanerat område. Mina grannar flyttade in för ca 15 år sedan och har satt in just den typen av återvinning. Jag brukar elda 3-4 ggr om året högar på tomten men flera ggr blev det klagomål när jag eldade om det var fel vindriktning och det blåser normalt ofta i denna vindriktning. Innan man sätter in ett sånt system borde man ha klart för sig konsekvenser med detta men blir man pålurad så blir man. Av hänsyn så eldar jag inte utom i rätt vindriktning. Braskamin etc eldar jag och har aldrig hört nåt klagomål. Känns lite 08 syndrom att flytta in och sen klaga. Har själv bergvärme.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
"Användningen Verksamheter ska tillämpas för områden för service, lager, tillverkning med tillhörande försäljning, partihandel och annan jämförlig verksamhet med begränsad omgivningspåverkan. Även komplement till verksamheten ingår i användningen."

[länk]
Delar du min tolkning att vedeldning i privatbostad inte är att räkna som "verksamhet"?
 
Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
Jag vet inte men bor i samlad bebyggelse och inte i detaljplanerat område. Mina grannar flyttade in för ca 15 år sedan och har satt in just den typen av återvinning. Jag brukar elda 3-4 ggr om året högar på tomten men flera ggr blev det klagomål när jag eldade om det var fel vindriktning och det blåser normalt ofta i denna vindriktning. Innan man sätter in ett sånt system borde man ha klart för sig konsekvenser med detta men blir man pålurad så blir man. Av hänsyn så eldar jag inte utom i rätt vindriktning. Braskamin etc eldar jag och har aldrig hört nåt klagomål. Känns lite 08 syndrom att flytta in och sen klaga. Har själv bergvärme.
Missuppfattade nog att ni skulle ha frånluftssystem. Hur kommer rök in i ert hus?
 
E Einh skrev:
Hur ser det ut från skorstenen när grannen eldar? Är det gråaktigt rök? Det känns som att grannen inte eldar helt rätt. Vid optimal förbränning ska röken vara vit om det är kallt ute annars ska den vara helt genomskinlig. Det skulle också förklara lukten ni känner. Det luktar mer ju sämre man eldar.
Undrade det också. "Gratis ved" - den kanske inte är torr eller gammalt rivningvirke. Eldar man med torr lövved och har drag i skorstenen behöver det inte lukta illa.
 
F fribygg skrev:
Delar du min tolkning att vedeldning i privatbostad inte är att räkna som "verksamhet"?
Vad sägs om hobby? 😉
 
S Susanne -68 skrev:
Jag skriver mest av den anledningen att försöka få de som bara tar hänsyn till sig själva att försöka få de medvetna om att det alltid finns människor runt omkring en som man inte kan skita i. Det tråkiga är att egon är lättstötta.
S Susanne -68 skrev:
Jag skriver mest av den anledningen att försöka få de som bara tar hänsyn till sig själva att försöka få de medvetna om att det alltid finns människor runt omkring en som man inte kan skita i. Det tråkiga är att egon är lättstötta.
Talvan Talvan skrev:
Var står det att dom inte redan gjort tillsyn

Sluta bete dig som en översittare
Jag förstår att du likt andra som saknar kunskap på området betraktar kunskap som översitteri, men vem är du att bestämma det och tala om för mig att sluta? Är inte det ett översitteri och härskarteknik?

Trist gör dig att du inte läst att det inte har gjorts någon tillsyn som säkerställt syftet med miljöbalken.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
"Användningen Verksamheter ska tillämpas för områden för service, lager, tillverkning med tillhörande försäljning, partihandel och annan jämförlig verksamhet med begränsad omgivningspåverkan. Även komplement till verksamheten ingår i användningen."

[länk]
Nu blandar du äpplen med päron. Hur kan det vara så svårt?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Vad sägs om hobby? 😉
D djungelkatt skrev:
Vad sägs om hobby? 😉
Miljöbalken gäller alla alltid, och det står klart och tydligt om den som avser vidta en åtgärd osv. även ”hobby” kan lyda under miljöbalken om
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
borpålandet borpålandet skrev:
Att det oftast anses ok att elda. Det är en ringa olägenhet som man får tåla som granne.
Du är så fel på det! Grannar /näraboende ska överhuvudtaget inte behöva ”tåla”något intrång i sitt boende/sin fastighet. Särskilt inte sånt som är hälsofarligt eller skadar hälsan hos de som drabbas.
Det är det som miljöbalken skall skydda.

Eftersom du inte vet vad olägenhet är, kan det inte benämnas ringa.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Sarkastiska svar i tråden ger inte TS någon vägledning I frågan som TS ställde.
Sarkastiska svar? Hade du/ni förstått att sakfrågan är reglerad i lag, men det är alltför många som tjafsar om ovidkommande påståenden och man blir bara så trött på er!
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tack!

Jag är ju inte jurist utan slänger frågan till @Düsseldorff om @FruNilsson har fattat fel eller om det är som jag tror att man avser nått annat än vedeldning i privatbostad med begreppet "Verksamhet"
Jag upprepar; begreppet är ”miljöfarlig verksamhet”, inget annat. Den som eldar är verksamhetsutövare.
F fribygg skrev:
Delar du min tolkning att vedeldning i privatbostad inte är att räkna som "verksamhet"?
Du blandar ihop begreppen, hur svårt kan det vara? Saken gäller ”miljöfarlig verksamhet”, inget annat. Och närde eldar är du ”verksamhetsutövare” enligt miljöbalken.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
borpålandet borpålandet skrev:
I förarbetena till Miljöbalken står: "Uttrycket olägenhet för människors hälsa definieras i 9 kap 3 § som en störning som enligt en medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig. [...]Bedömningen måste utgå från vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och kan inte enbart baseras på en enskild persons reaktion i det enskilda fallet. Även bedömningen huruvida en störning är ringa är beroende av hur människor i allmänhet uppfattar störningen."
Jag tror du missade svara vad förarbetet har med TS och saken att göra. Jag är givetvis intresserad så det inte blir hängande obesvarat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.