Guzzi Guzzi skrev:
Varför anammar du inte Fru Nilssons uppgift på tio tusen? Det slår väl högre?
Påstår du att FruNilsson far med osanning?
 
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Och där kom de 18 dieselbilarna körande igen.
Du har fått frågorna tidigare av en annan medlem, men valt att inte svara, så därför frågar jag igen:
Vad är det för dieselbilar, mer exakt? Motoreffekt? Vilken Euro-klass på motorerna? Under vad för slags körning ger de upphov till dessa utsläpp? Med vilken dieselkvalitet? Vilka typer av föroreningar släpper de ut, och i vilka mängder?
Du behöver inte svara exakt med 2 decimaler, men ungefär.
Det är viktigt att ha en ömsesidig förståelse för vad vi diskuterar!
Euro 5/6, Euro standard emission at 33 km/h vs Eco-design Directive kamin.

Se sid 27 & 28 i denna rapport:
https://uk-air.defra.gov.uk/assets/documents/reports/cat11/1708081027_170807_AQEG_Biomass_report.pdf
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Så det blir 3024h * 33km/h = 99000km i veckan. Alltså drygt två varv runt jorden i veckan. Eller har jag räknat fel nånstans?? 😲😲😲
 
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Jag har haft och har stora problem med rökgaser från grannar. Kommunens initiativ var väldigt dåligt. De var ute dagtid (08.30-16.00) och kollade om det rök ur skorstenen - vilket det inte gjorde när kommunen var ute (en av grannarna arbetade också inom kommunen) Även källaren kollades - men flera dagar innan eldade grannarna inte och kommunen sade att pelletspannan var ren o fin. Sotaren sade att grannen har "konver-.
terad panna" (alltså en gammal panna) med pelletsaggregat. Alltså är det bara att lyft bort aggregatet och elda t ex sopor. Jag framförde mina klagomål med flera bilder på rökgaserna från skorstenen till Mark- och miljödomstolen. Men där blev det avslag domen löd: det står ord mot ord. Grannen hävdade att dom inte eldade. Från 2014 och fortfarande pågår eldningen - och även sommartid. Det har faktiskt blivit något bättre och är inte så många olika lukter nu. Jag har också astma och den blir ju klart sämre med dessa rökgaser. Som tur är kan jag fara till stugan - där jag (och maken som nu är avliden tidigare bott permanent) där kan jag andas frisk luft. Jag har luftrenare: Woods och Ozoneair Purify. Purify är bättre. Men förmodligen finns ingen renare som tar bort dessa rökgaser helt. Jag har även andningsmask ibland för att kunna sova. Annars får jag åka iväg och sova någon annanstans. Ja, detta är hemskt och det går inte att tala med grannarna. Man undrar ju: vad menas med tätbebyggt område. Jag hoppas du kommer längre än mig. Ett tips: skriv till friskluft.nu. Jag har haft mycket hjälp av dom.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
C3PO och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har många hushåll i tätbebyggt område har ved som primär värmekälla?
Norr om Dalälven: en mycket stor del skulle jag vilja påstå.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G greenbay skrev:
Norr om Dalälven: en mycket stor del skulle jag vilja påstå.
Jag känner ingen norr om Dalälven som enbart eldar med ved. Kommer själv från Y-län
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst är det hemskt när precis alla andra är inkompetenta och har fel? 😢 Av någon anledning känner man sig så ensam då. 🤔
Det är inte bara jag som kritiserar domstolarnas beslut; även Leif GW Persson, vår mest meriterade och erfarne kriminolog mm, uttalar sig tämligen ofta om det usla arbetet inom rättsväsendet. Som jag skrev pågår sedan 2018 ett arbete att ågärda området inom miljöbalken hos rättsväsendet.

Och, om du vore det minsta kunnig så hade du sett bristerna att syftet miljöbalken inte är säkerställd.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag känner ingen norr om Dalälven som enbart eldar med ved. Kommer själv från Y-län
Och med det vill du säga?
 
F FruNilsson skrev:
Det är inte bara jag som kritiserar domstolarnas beslut; även Leif GW Persson, vår mest meriterade och erfarne kriminolog mm, uttalar sig tämligen ofta om det usla arbetet inom rättsväsendet. Som jag skrev pågår sedan 2018 ett arbete att ågärda området inom miljöbalken hos rättsväsendet.

Och, om du vore det minsta kunnig så hade du sett bristerna att syftet miljöbalken inte är säkerställd.
Men litar du på GW? Han eldar ju en del själv enligt utsago. https://www.dn.se/kultur-noje/bocker/leif-gw-persson-jag-eldar-upp-mina-daliga-manus/
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
C CatW skrev:
Jag har haft och har stora problem med rökgaser från grannar. Kommunens initiativ var väldigt dåligt. De var ute dagtid (08.30-16.00) och kollade om det rök ur skorstenen - vilket det inte gjorde när kommunen var ute (en av grannarna arbetade också inom kommunen) Även källaren kollades - men flera dagar innan eldade grannarna inte och kommunen sade att pelletspannan var ren o fin. Sotaren sade att grannen har "konver-.
terad panna" (alltså en gammal panna) med pelletsaggregat. Alltså är det bara att lyft bort aggregatet och elda t ex sopor. Jag framförde mina klagomål med flera bilder på rökgaserna från skorstenen till Mark- och miljödomstolen. Men där blev det avslag domen löd: det står ord mot ord. Grannen hävdade att dom inte eldade. Från 2014 och fortfarande pågår eldningen - och även sommartid. Det har faktiskt blivit något bättre och är inte så många olika lukter nu. Jag har också astma och den blir ju klart sämre med dessa rökgaser. Som tur är kan jag fara till stugan - där jag (och maken som nu är avliden tidigare bott permanent) där kan jag andas frisk luft. Jag har luftrenare: Woods och Ozoneair Purify. Purify är bättre. Men förmodligen finns ingen renare som tar bort dessa rökgaser helt. Jag har även andningsmask ibland för att kunna sova. Annars får jag åka iväg och sova någon annanstans. Ja, detta är hemskt och det går inte att tala med grannarna. Man undrar ju: vad menas med tätbebyggt område. Jag hoppas du kommer längre än mig. Ett tips: skriv till friskluft.nu. Jag har haft mycket hjälp av dom.
Jag beklagar verkligen din situation som är fruktansvärd. Ditt fall är ett av tusentals i landet som jag följer och det som är gemensamt för alla är att de som eldar, dvs verksamhetsutövarna är ett mycket aggressivt släkte som vägrar finna sig i lagstiftningens krav eller att ta den hänsyn de är skyldiga till. Det är anledningen till att kommunernas s k miljöinspektörer (många saknar adekvat utbildning) inte vågar gå emot den som orsakar hälsofarliga utsläpp som skadar hälsan hos näraboende.

I sak är det så att även ditt ärende strider mot grundlagen och vår ny justitieminister Gunnar Strömmer har uppmärksammat problemet att kommunerna i stor omfattning inte är sakliga och opartiska.

Det du borde göra är att gå in på https://friskluft.nu/ och skaffa lite kunskap, särskilt att du inte är ensam och att det finns hjälp att hämta. Därefter kan du gå hårt emot kommunens tillsynsmyndighet som ansvarar för hälsoskyddet i kommunen. De är skyldiga att agera och de är skyldiga att säkerställa syftet med miljöbalken.
Oavsett allt annat trams du läser här på byggahus.se och i olika trådar så finns det folk som har fullständig kompetens och som bidrar till att regeringen ger bakläxa till berörda myndigheter och att domstolarna måste ha adekvat kompetens i de ärenden de dömer.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Euro 5/6, Euro standard emission at 33 km/h vs Eco-design Directive kamin.

Se sid 27 & 28 i denna rapport:
[länk]
Bra länk, precis så ska man göra så blir allt lättare. Så 1.5-4 bilar utan DPF enligt rapporten.

Men du kan vässa din argumentation lite. Medelhastigheten är lite galen att använda tycker jag men visst. Rapporten använde ju NEDC (bifogar hastigheten nedan).

Men nu kommer det viktigaste!
Rapporten använde lagkravsnivån, ingen vettig tillverkare lägger sig på den då åker man dit om någon nyser i DPF-fabriken, utan en faktor fem eller tio under kanske.
Så 180 dieselbilar!!! Tur att nya bilar är så rena så det blir lite häftiga siffror. :)

Linjediagram visar hastighetsvariation över tid, fluktuerande data med toppar, rött på grå rutnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Euro 5/6, Euro standard emission at 33 km/h vs Eco-design Directive kamin.

Se sid 27 & 28 i denna rapport:
[länk]
Du hade kunnat, med minimal ansträngning, översatt citatet till svenska så hade det inte varit så uppenbart att argumentationen bygger på copy/paste...

Har inte läst rapporten än, men ditt citat antyder att det är fråga om någon sorts dieseldrivna brittiska A-traktorer som jämförs med kaminer som uppfyller Ecodesign-direktivets krav. Lite oväntat. Man kan också undra om de bryr sig om ett EU-direkt nu efter Brexit?
 
D djungelkatt skrev:
Euro 5/6, Euro standard emission at 33 km/h vs Eco-design Directive kamin.

Se sid 27 & 28 i denna rapport:
[länk]
Min poäng kanske inte var glasklar, men här kommer den:

Om man tar Eu6-bilar, som har DPF och ofta inte ens svärtar en vit handduk om du drar den genom avgasröret eftersom partikelnivåerna är så låga. Så blir det väldigt många bilar på varje kamin..
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du hade kunnat, med minimal ansträngning, översatt citatet till svenska så hade det inte varit så uppenbart att argumentationen bygger på copy/paste...

Har inte läst rapporten än, men ditt citat antyder att det är fråga om någon sorts dieseldrivna brittiska A-traktorer som jämförs med kaminer som uppfyller Ecodesign-direktivets krav. Lite oväntat. Man kan också undra om de bryr sig om ett EU-direkt nu efter Brexit?
Undrar om det ens är tillåtet att kritisera kattens behandling av språket på detta forum?

Vi som kan tar väl helg, far hem och eldar en brasa, med torr ved och gott om luft i en lämplig eldstad blir det inte mycket rök och dagens utomhustemperatur inbjuder inte till nån omfattande eldning. Det är rent av värmepumpsväder nu (även om det är trist och tråkigt att glo på en sådan jämfört med att titta på elden)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du hade kunnat, med minimal ansträngning, översatt citatet till svenska så hade det inte varit så uppenbart att argumentationen bygger på copy/paste...

Har inte läst rapporten än, men ditt citat antyder att det är fråga om någon sorts dieseldrivna brittiska A-traktorer som jämförs med kaminer som uppfyller Ecodesign-direktivets krav. Lite oväntat. Man kan också undra om de bryr sig om ett EU-direkt nu efter Brexit?
Eh, det är citat från en rapport på engelska. Varför ska jag översätta det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.