1 467 278 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag pratar om de som är nya på arbetsmarknaden och har jobb med låg inkomst. En nyutexaminerad sjuksköterska vara ett exempel. Du kanske inte känner så många sådana människor och därför har svårt att förstå hur deras ekonomi ser ut.Fairlane skrev:
Jag känner rätt många sådana, har nog genom åren sett ett dussintal inlägg på sociala medier där bekanta efterlyser en bil för runt 5000 för deras befintliga skrothög har rasat och de har inte råd med mer.
Man behöver inte ens vara ny på arbetsmarknaden, man kan ha råkat ut för olika saker som gjort att ekonomin rasat.
För många av dessa människor är en bil som är billig i inköp en livräddare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Så långt är jag med, inget konstigt med det. Dock säger du att de som nya på arbetsmarknaden kan spara 10'-20' per år och att det tar 10 år att spara ihop 100'. Det borde ta 5-10 år, om de fortfarande är nya på arbetsmarknaden och inte fått löneförhöjning då...N Nerre skrev:
Och alternativet är att säga upp sig från jobbet och få ännu sämre ekonomi?N Nerre skrev:
Absolut, men i det stora hela bör väldigt många, nästan alla, klara av att köpa en bil för säg 25' istället. Kanske håller den lite bättre än skrotbilen för 5000'.N Nerre skrev:
Tveksamt, kanske snarare en livsfara...N Nerre skrev:
Men vi kanske ska ta bort skrotpremien helt för det finns de som inte ens har råd med en bil för 5000 kr. De måste ju ha rätt att kunna köpa en bil för 1000 kronor för att inte behöva säga upp sig?
Det är en viktig fråga som inte bör förringas. Men kan du inte prata om dem i en tråd som handlar om dem i stället för i en tråd som handlar om elbilar?N Nerre skrev:
Hur stor (eller liten) lön syftar du på? En sjuksköterska 18-24 år verkar tjäna runt 35 000. Det borde räcka till en bil för mer än 5000 kr. Borde gå att låna till eller leasa en bil om man är fullständigt beroende av den.N Nerre skrev:Jag pratar om de som är nya på arbetsmarknaden och har jobb med låg inkomst. En nyutexaminerad sjuksköterska vara ett exempel. Du kanske inte känner så många sådana människor och därför har svårt att förstå hur deras ekonomi ser ut.
Jag känner rätt många sådana, har nog genom åren sett ett dussintal inlägg på sociala medier där bekanta efterlyser en bil för runt 5000 för deras befintliga skrothög har rasat och de har inte råd med mer.
Man behöver inte ens vara ny på arbetsmarknaden, man kan ha råkat ut för olika saker som gjort att ekonomin rasat.
För många av dessa människor är en bil som är billig i inköp en livräddare.
Hittar ingen uppgift om ingångslön men det kanske inte är något som gäller idag utan det är individuellt beroende på efterfrågan och personlighet/kompetens.
Jag tycker du ska ta soldat som exempel istället, 22 000.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Eller Busschauffören som måste ta bilen till jobbetP Pin skrev:Hur stor (eller liten) lön syftar du på? En sjuksköterska 18-24 år verkar tjäna runt 35 000. Det borde räcka till en bil för mer än 5000 kr. Borde gå att låna till eller leasa en bil om man är fullständigt beroende av den.
Hittar ingen uppgift om ingångslön men det kanske inte är något som gäller idag utan det är individuellt beroende på efterfrågan och personlighet/kompetens.
Jag tycker du ska ta soldat som exempel istället, 22 000.
Förstår inte problemet, det kommer finnas gott om fossilbilar i de lägsta prisklasserna, antagligen kommer det finnas ett rejält överskott då de köpstarkare bilägarna kommer hellre vilja ha eldrift eller vad nu framtiden erbjuder.N Nerre skrev:Jag pratar om de som är nya på arbetsmarknaden och har jobb med låg inkomst. En nyutexaminerad sjuksköterska vara ett exempel. Du kanske inte känner så många sådana människor och därför har svårt att förstå hur deras ekonomi ser ut.
Jag känner rätt många sådana, har nog genom åren sett ett dussintal inlägg på sociala medier där bekanta efterlyser en bil för runt 5000 för deras befintliga skrothög har rasat och de har inte råd med mer.
Man behöver inte ens vara ny på arbetsmarknaden, man kan ha råkat ut för olika saker som gjort att ekonomin rasat.
För många av dessa människor är en bil som är billig i inköp en livräddare.
Det är ingen mänsklig rättighet att det måste finnas begagnade elbilar för 5 000kr om 15-20år. Fossilbilar fungerar utmärkt även i framtiden. Precis som du skriver så kommer troligen batteriet betinga ett högre marknadsvärde än själva fordonet.
Präsis! Det kommer krylla av billiga bilar, kanske får du betalt för att ”köpa” en fossildriven bil, men det kommer inte bli billigt att tanka…sunnis skrev:Förstår inte problemet, det kommer finnas gott om fossilbilar i de lägsta prisklasserna, antagligen kommer det finnas ett rejält överskott då de köpstarkare bilägarna kommer hellre vilja ha eldrift eller vad nu framtiden erbjuder.
Det är ingen mänsklig rättighet att det måste finnas begagnade elbilar för 5 000kr om 15-20år. Fossilbilar fungerar utmärkt även i framtiden. Precis som du skriver så kommer troligen batteriet betinga ett högre marknadsvärde än själva fordonet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja. Förmånsbil är inte så förmånligt ens på miljöbilar och binder en ofta till befintlig arbetsgivare eller riskerar att bli dyrt att köpa ut avtalet på i alla fall.X xLnT skrev:
Privatleasing kommer oftast med hög kalkylränta och relativt lågt restvärdesantagande.
Så med en del likvida medel och bra möjlighet att låna mot en egenägd fastighet snarare än mot bilen tyckte jag att köp var rimligt.
Så är det verkligen.Nötegårdsgubben skrev:Ja. Förmånsbil är inte så förmånligt ens på miljöbilar och binder en ofta till befintlig arbetsgivare eller riskerar att bli dyrt att köpa ut avtalet på i alla fall.
Privatleasing kommer oftast med hög kalkylränta och relativt lågt restvärdesantagande.
Så med en del likvida medel och bra möjlighet att låna mot en egenägd fastighet snarare än mot bilen tyckte jag att köp var rimligt.
Vad köpte du för elbil och hur resonerade du angående andrahandsvärde och batteridegradering?
Är det fortfarande inte lite oklart över hur lätt/kostsamt det kommer vara att få tag på ett utbytesbatteri som passar/funkar i en 10-15år gammal bil? Hur benägna är tillverkarna att lagerföra gammal batteriteknik?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Har en ID4. Fick för mig att jag gillade den och köpte väl ärligt talat mycket på känsla. Tänkte att VW väl kan bygga bilar som håller även om de inte är skarpast på mjukvaran.
Tänker att framtidens andrahandsköpare (liksom jag nu) ändå mest kommer köra Apple carplay eller motsvarande, så bilens infotainmentsystem är överskattat.
Batteridegradering är jag inte så orolig för. Jag räknar med att det kommer vara under 10 % första fem–åtta åren. Det är väl vad långtidsstudier på batterier med bra BMS pekar på. Och då kommer det ändå vara 45 mil WLTP kvar när den ska säljas. Mer än nog för de flesta skulle jag tro.
Hade jag varit otoligare för batteriets hållbarhet hade jag sannolikt leasat, inte köpt.
Tänker att framtidens andrahandsköpare (liksom jag nu) ändå mest kommer köra Apple carplay eller motsvarande, så bilens infotainmentsystem är överskattat.
Batteridegradering är jag inte så orolig för. Jag räknar med att det kommer vara under 10 % första fem–åtta åren. Det är väl vad långtidsstudier på batterier med bra BMS pekar på. Och då kommer det ändå vara 45 mil WLTP kvar när den ska säljas. Mer än nog för de flesta skulle jag tro.
Hade jag varit otoligare för batteriets hållbarhet hade jag sannolikt leasat, inte köpt.