13th Marine 13th Marine skrev:
Så inte nog med att id7an kommer bli längre, den får lika stort bagage som en id4...

Vi får väl se vad priset blir, men jag anar att den inte kommer bli någon storsäljare.
Vårt behov är större bagage till golvyta och de räcker bra upp till ryggstödshöjd och utan att fälla ryggstöd, vilket jag brukar titta på vid val av den större bilen. Många "pennfajtas" med sina litervolymer som andra kanske har behov av. Sedan vill jag veta dragvikt. Både dessa var viktiga vid valet av dagens bil, den hade mindre volym än tidigare men större golvyta.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så inte nog med att id7an kommer bli längre, den får lika stort bagage som en id4...

Vi får väl se vad priset blir, men jag anar att den inte kommer bli någon storsäljare.
Dom bara krånglar till det. Vad folk vill ha är väl typ en Passat B8 med 80kWh batteri. Rymlig, bekväm men inte för stor. (Eller Golf 7)

Id7 är väl marginellt dyrare än id4 och känns inte som den är särkilt välpacketerad. Så frågan är om det är värt en ID7 över en ID4.

Namnen kunde dom väl behållt och byggt på serierna som innan

ID3 -> skulle varit en ny e-Golf och med kombi
ID7 -> skulle varit en ny e-Passat
ID4 -> skulle varit en e-Tiguan
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Varken ICE eller Tesla S för över miljonen är simpla konstruktioner, det är inte bara batteriets degradering som kan vara ett problem över tid på en gammal Tesla. Det är naturligtvis upp till var och en att chansa och köpa rejält begagnade "lyx bilar" men ibland blir reparationskostnaderna skyhöga i förhållande till värdet, ibland inte.
Jag håller med dig igen, men Teslan är en enklare konstruktion. Tex adblue i en diesel är djävulens påfund med otroligt komplicerad konstruktion och dessutom är skiten (pisset) fryskänsligt. Går inte att felsöka då verkstan byter alltihop för femsiffriga belopp. Fyrhjulsdriven riskerar haverera efter 10 000 mil för att den är överkänslig för olika omkrets på hjulen. Kostar över 40000. Valde du 8 cyk bensin kan den rasa och kostar över 200000. Dieseln har problem med EGR där de byter på goodwill men om bilen brinner upp gör det nog på min egen försäkring. När min EGR äntligen byttes hade delar i motorn redan börjat smälta…
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom bara krånglar till det. Vad folk vill ha är väl typ en Passat B8 med 80kWh batteri. Rymlig, bekväm men inte för stor. (Eller Golf 7)

Id7 är väl marginellt dyrare än id4 och känns inte som den är särkilt välpacketerad. Så frågan är om det är värt en ID7 över en ID4.

Namnen kunde dom väl behållt och byggt på serierna som innan

ID3 -> skulle varit en ny e-Golf och med kombi
ID7 -> skulle varit en ny e-Passat
ID4 -> skulle varit en e-Tiguan
Hum, varför krångla till det! Man tittar ju på bilar som kan vara av intresse, sedan vad de heter och om det finns andra modeller som liknar det är väl inget som påverkar?
Jag blir så nöjd om det den dagen en ny, troligtvis elbil, ska införskaffas och det finns en bil till det jag satt om acceptabelt pris och funktionalitet.😉
 
A AndersS skrev:
Vårt behov är större bagage till golvyta och de räcker bra upp till ryggstödshöjd och utan att fälla ryggstöd, vilket jag brukar titta på vid val av den större bilen. Många "pennfajtas" med sina litervolymer som andra kanske har behov av. Sedan vill jag veta dragvikt. Både dessa var viktiga vid valet av dagens bil, den hade mindre volym än tidigare men större golvyta.
Frågan är ju var den förlorat sina 100l mot passaten.

Även jag är egentligen ute efter mer golvyta, men samtidigt är det praktiskt med ett så rektangulärt bagageutrymme som möjligt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom bara krånglar till det. Vad folk vill ha är väl typ en Passat B8 med 80kWh batteri. Rymlig, bekväm men inte för stor. (Eller Golf 7)

Id7 är väl marginellt dyrare än id4 och känns inte som den är särkilt välpacketerad. Så frågan är om det är värt en ID7 över en ID4.

Namnen kunde dom väl behållt och byggt på serierna som innan

ID3 -> skulle varit en ny e-Golf och med kombi
ID7 -> skulle varit en ny e-Passat
ID4 -> skulle varit en e-Tiguan
Jag förstår att de vill särskilja de nya elbilarna mot de gamla plattformarna. Samtidigt är väl kanske IDx en jättepraktiskt namngivning
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Frågan är ju var den förlorat sina 100l mot passaten.

Även jag är egentligen ute efter mer golvyta, men samtidigt är det praktiskt med ett så rektangulärt bagageutrymme som möjligt.
Får man gissa så är det tillverkningsmässigt, det är en plattform och att det även finns en ID7 sedan, återanvänd så mycket som möjligt. En kompromiss. Fundering har VW och Skoda olika plattformar för sina elbilar?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår att de vill särskilja de nya elbilarna mot de gamla plattformarna. Samtidigt är väl kanske IDx en jättepraktiskt namngivning
Tycker det blir konstigt med särskiljning och att hålla isär generationerna med ID nomenklaturen. Lite rörigt men i slutändan är det bilarna i sig som säljer.

Hade ID3 haft en riktig dragkrok och om dom gått vidare med takräcke och en version med förlängt bagage hade den kunnat vara en rent praktiskt direkt ersättare till Golf och Passat GTE. Nu är det trots allt en begränsad bil som puttar upp många till ID4. Kanske avsiktligt iofs, men en ID3 Variant hade nog varit lite snålare än en ID4
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Får man gissa så är det tillverkningsmässigt, det är en plattform och att det även finns en ID7 sedan, återanvänd så mycket som möjligt. En kompromiss. Fundering har VW och Skoda olika plattformar för sina elbilar?
MEB plattformen är Enyaq, Enyaq Coupe, ID3, ID4, ID5, ID6, ID7, ID7 Variant, IDBUZZ, IDBUZZ Cargo, Cupra Born, Cupra Tavascan, Q4, Q4 Sportback, Q5, Ford Explorer

Tror det är alla. https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform

Sen har Porsche och Audi ytterligare lite specialare
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Får man gissa så är det tillverkningsmässigt, det är en plattform och att det även finns en ID7 sedan, återanvänd så mycket som möjligt. En kompromiss. Fundering har VW och Skoda olika plattformar för sina elbilar?
Allt är väl baserat på MEB vad jag förstått, ID4, Enyaq och Q4 är ju snudd på samma bil.

Har en passat idag, hade gärna haft en ePassat istället för en ID7 eller ID4.
Vill helst ha en kombi, men en ID7 anar jag kommer bli ännu tightare i garaget då den är 20cm längre.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det blir konstigt med särskiljning och att hålla isär generationerna med ID nomenklaturen. Lite rörigt men i slutändan är det bilarna i sig som säljer.

Hade ID3 haft en riktig dragkrok och om dom gått vidare med takräcke och en version med förlängt bagage hade den kunnat vara en rent praktiskt direkt ersättare till Golf och Passat GTE. Nu är det trots allt en begränsad bil som puttar upp många till ID4. Kanske avsiktligt iofs, men en ID3 Variant hade nog varit lite snålare än en ID4
VW har väl uttalat att de har för många modeller idag, för att klara prispressen från Tesla måste de ner i färre antal modeller och utrustningsval (är ju ett härke att jämföra begagnade VW-bilar, tackar vet jag Mazda, en "optimum" så får man i princip allt)
 
Eller får VW tydligare positionera sin olika varumärken, de har med tiden glidit samman så det i princip är samma målgrupper som adresseras Audi, VW, Skoda, Seat/Cupra
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
VW har väl uttalat att de har för många modeller idag, för att klara prispressen från Tesla måste de ner i färre antal modeller och utrustningsval (är ju ett härke att jämföra begagnade VW-bilar, tackar vet jag Mazda, en "optimum" så får man i princip allt)
Skönt med så avskalat i tillvalskatalogen som Tesla har gjort det. Dom har ju prickat in modellerna ganska bra också. Bara att Model 3 skulle haft en hatchback lucka som Model S. Mellanting mellan Y och 3 gör alla nöjda?

Dom trycker ju redan ut massa onödiga modeller som ID5, Hade nog varit smartare för dom om ID3:an hade varit mer som en Kia Niro, En fot i båda läger lite som en mer praktisk variant av T-Roc. För min del är det bara ID4 som egentligen känns vettig av elbilarna från VW. och den är lite fläskigare än vad jag behöver så en taksänkt ID4, fast då är vi inne på en ID5. Eller Passat Nu då
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller får VW tydligare positionera sin olika varumärken, de har med tiden glidit samman så det i princip är samma målgrupper som adresseras Audi, VW, Skoda, Seat/Cupra
SEAT = Billig
CUPRA = Sport
Skoda = Comfort
VW = Balans av allt
AUDI = Fancypants VW
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
SEAT = Billig
CUPRA = Sport
Skoda = Comfort
VW = Balans av allt
AUDI = Fancypants VW
Så hade jag skrivit för 10-15 år, inte idag. 😎
Men globalt och lilla Sverige är ju olika världar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.