1 466 835 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vårt behov är större bagage till golvyta och de räcker bra upp till ryggstödshöjd och utan att fälla ryggstöd, vilket jag brukar titta på vid val av den större bilen. Många "pennfajtas" med sina litervolymer som andra kanske har behov av. Sedan vill jag veta dragvikt. Både dessa var viktiga vid valet av dagens bil, den hade mindre volym än tidigare men större golvyta.13th Marine skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 503 inlägg
Dom bara krånglar till det. Vad folk vill ha är väl typ en Passat B8 med 80kWh batteri. Rymlig, bekväm men inte för stor. (Eller Golf 7)13th Marine skrev:
Id7 är väl marginellt dyrare än id4 och känns inte som den är särkilt välpacketerad. Så frågan är om det är värt en ID7 över en ID4.
Namnen kunde dom väl behållt och byggt på serierna som innan
ID3 -> skulle varit en ny e-Golf och med kombi
ID7 -> skulle varit en ny e-Passat
ID4 -> skulle varit en e-Tiguan
Jag håller med dig igen, men Teslan är en enklare konstruktion. Tex adblue i en diesel är djävulens påfund med otroligt komplicerad konstruktion och dessutom är skiten (pisset) fryskänsligt. Går inte att felsöka då verkstan byter alltihop för femsiffriga belopp. Fyrhjulsdriven riskerar haverera efter 10 000 mil för att den är överkänslig för olika omkrets på hjulen. Kostar över 40000. Valde du 8 cyk bensin kan den rasa och kostar över 200000. Dieseln har problem med EGR där de byter på goodwill men om bilen brinner upp gör det nog på min egen försäkring. När min EGR äntligen byttes hade delar i motorn redan börjat smälta…G OMathson skrev:Varken ICE eller Tesla S för över miljonen är simpla konstruktioner, det är inte bara batteriets degradering som kan vara ett problem över tid på en gammal Tesla. Det är naturligtvis upp till var och en att chansa och köpa rejält begagnade "lyx bilar" men ibland blir reparationskostnaderna skyhöga i förhållande till värdet, ibland inte.
Hum, varför krångla till det! Man tittar ju på bilar som kan vara av intresse, sedan vad de heter och om det finns andra modeller som liknar det är väl inget som påverkar?Johannes Carlsson skrev:Dom bara krånglar till det. Vad folk vill ha är väl typ en Passat B8 med 80kWh batteri. Rymlig, bekväm men inte för stor. (Eller Golf 7)
Id7 är väl marginellt dyrare än id4 och känns inte som den är särkilt välpacketerad. Så frågan är om det är värt en ID7 över en ID4.
Namnen kunde dom väl behållt och byggt på serierna som innan
ID3 -> skulle varit en ny e-Golf och med kombi
ID7 -> skulle varit en ny e-Passat
ID4 -> skulle varit en e-Tiguan
Jag blir så nöjd om det den dagen en ny, troligtvis elbil, ska införskaffas och det finns en bil till det jag satt om acceptabelt pris och funktionalitet.😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Frågan är ju var den förlorat sina 100l mot passaten.A AndersS skrev:Vårt behov är större bagage till golvyta och de räcker bra upp till ryggstödshöjd och utan att fälla ryggstöd, vilket jag brukar titta på vid val av den större bilen. Många "pennfajtas" med sina litervolymer som andra kanske har behov av. Sedan vill jag veta dragvikt. Både dessa var viktiga vid valet av dagens bil, den hade mindre volym än tidigare men större golvyta.
Även jag är egentligen ute efter mer golvyta, men samtidigt är det praktiskt med ett så rektangulärt bagageutrymme som möjligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Jag förstår att de vill särskilja de nya elbilarna mot de gamla plattformarna. Samtidigt är väl kanske IDx en jättepraktiskt namngivningJohannes Carlsson skrev:Dom bara krånglar till det. Vad folk vill ha är väl typ en Passat B8 med 80kWh batteri. Rymlig, bekväm men inte för stor. (Eller Golf 7)
Id7 är väl marginellt dyrare än id4 och känns inte som den är särkilt välpacketerad. Så frågan är om det är värt en ID7 över en ID4.
Namnen kunde dom väl behållt och byggt på serierna som innan
ID3 -> skulle varit en ny e-Golf och med kombi
ID7 -> skulle varit en ny e-Passat
ID4 -> skulle varit en e-Tiguan
Får man gissa så är det tillverkningsmässigt, det är en plattform och att det även finns en ID7 sedan, återanvänd så mycket som möjligt. En kompromiss. Fundering har VW och Skoda olika plattformar för sina elbilar?13th Marine skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 503 inlägg
Tycker det blir konstigt med särskiljning och att hålla isär generationerna med ID nomenklaturen. Lite rörigt men i slutändan är det bilarna i sig som säljer.13th Marine skrev:
Hade ID3 haft en riktig dragkrok och om dom gått vidare med takräcke och en version med förlängt bagage hade den kunnat vara en rent praktiskt direkt ersättare till Golf och Passat GTE. Nu är det trots allt en begränsad bil som puttar upp många till ID4. Kanske avsiktligt iofs, men en ID3 Variant hade nog varit lite snålare än en ID4
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 503 inlägg
MEB plattformen är Enyaq, Enyaq Coupe, ID3, ID4, ID5, ID6, ID7, ID7 Variant, IDBUZZ, IDBUZZ Cargo, Cupra Born, Cupra Tavascan, Q4, Q4 Sportback, Q5, Ford ExplorerA AndersS skrev:
Tror det är alla. https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform
Sen har Porsche och Audi ytterligare lite specialare
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Allt är väl baserat på MEB vad jag förstått, ID4, Enyaq och Q4 är ju snudd på samma bil.A AndersS skrev:
Har en passat idag, hade gärna haft en ePassat istället för en ID7 eller ID4.
Vill helst ha en kombi, men en ID7 anar jag kommer bli ännu tightare i garaget då den är 20cm längre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
VW har väl uttalat att de har för många modeller idag, för att klara prispressen från Tesla måste de ner i färre antal modeller och utrustningsval (är ju ett härke att jämföra begagnade VW-bilar, tackar vet jag Mazda, en "optimum" så får man i princip allt)Johannes Carlsson skrev:Tycker det blir konstigt med särskiljning och att hålla isär generationerna med ID nomenklaturen. Lite rörigt men i slutändan är det bilarna i sig som säljer.
Hade ID3 haft en riktig dragkrok och om dom gått vidare med takräcke och en version med förlängt bagage hade den kunnat vara en rent praktiskt direkt ersättare till Golf och Passat GTE. Nu är det trots allt en begränsad bil som puttar upp många till ID4. Kanske avsiktligt iofs, men en ID3 Variant hade nog varit lite snålare än en ID4
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 503 inlägg
Skönt med så avskalat i tillvalskatalogen som Tesla har gjort det. Dom har ju prickat in modellerna ganska bra också. Bara att Model 3 skulle haft en hatchback lucka som Model S. Mellanting mellan Y och 3 gör alla nöjda?13th Marine skrev:
Dom trycker ju redan ut massa onödiga modeller som ID5, Hade nog varit smartare för dom om ID3:an hade varit mer som en Kia Niro, En fot i båda läger lite som en mer praktisk variant av T-Roc. För min del är det bara ID4 som egentligen känns vettig av elbilarna från VW. och den är lite fläskigare än vad jag behöver så en taksänkt ID4, fast då är vi inne på en ID5. Eller Passat Nu då
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 503 inlägg