Jag har funderingar på en variant som vissa anser är idiotisk. Fuktspärr på utsidan av stommen och sedan ca20cm isolering och ventilerad fasad. Då får man en rejäl förbättring. Annars är det vanligt med 45mm utvändigt utan fuktspärr.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har funderingar på en variant som vissa anser är idiotisk. Fuktspärr på utsidan av stommen och sedan ca20cm isolering och ventilerad fasad. Då får man en rejäl förbättring. Annars är det vanligt med 45mm utvändigt utan fuktspärr.
Din fundering kan nog fungera sålänge huset är uppvärmt, men vad händer om bostaden nån gång blir ett kallställt fritidshus, kondenserar inte luftens fukt mot fuktspärren inne i väggen då om det råkar vara svalare inne än ute?
Jag skulle inte våga chansa på plast på timmerstommen och mineralull utanpå.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara ett stort problem? I så fall borde alla nya hus med AC vara rejäla mögelbomber. Men visst det är bra om det inte är kallare inne än ute.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara ett stort problem? I så fall borde alla nya hus med AC vara rejäla mögelbomber. Men visst det är bra om det inte är kallare inne än ute.
Jag skulle inte chansa, men du kan ju exprimentera med plast i timmerhus om du så vill.
 
Varför skulle det vara värre i ett timmerhus än ett modernt hus?
 
F fribygg skrev:
Din fundering kan nog fungera sålänge huset är uppvärmt, men vad händer om bostaden nån gång blir ett kallställt fritidshus, kondenserar inte luftens fukt mot fuktspärren inne i väggen då om det råkar vara svalare inne än ute?
Jag skulle inte våga chansa på plast på timmerstommen och mineralull utanpå.
Hur ska de bli kallare inne än ute om det är kallställt?
 
Vid väderomslag t ex?
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle inte chansa, men du kan ju exprimentera med plast i timmerhus om du så vill.
Exakt vad är det du riskerar hända om du har fuktspärr kontra att inte ha det?
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Exakt vad är det du riskerar hända om du har fuktspärr kontra att inte ha det?
Prova själv!
 
F fribygg skrev:
Prova själv!
Är nyfiken vad argumenten är för att inte använda fuktspärr, och du verkar övertygad så hade varit intressant höra. Men ska vi bara vara dryga så okej...
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Är nyfiken vad argumenten är för att inte använda fuktspärr, och du verkar övertygad så hade varit intressant höra. Men ska vi bara vara dryga så okej...
Jag ser en risk att det kondenserar fukt inne i väggen om man använder plast och inte lyckas få tätt.

Varför inte bygga ett nytt passivhus om man vill ha tätt, plastat,välisolerat och mekaniskt ventilerat hus?
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Bygger man fel så blir det fel. Det beror inte på om man har timmer eller något annat bärande material i väggarna.
 
F fribygg skrev:
Jag ser en risk att det kondenserar fukt inne i väggen om man använder plast och inte lyckas få tätt.

Varför inte bygga ett nytt passivhus om man vill ha tätt, plastat,välisolerat och mekaniskt ventilerat hus?
Exakt, men risken för kodens inne i väggen ÖKAR om du inte har någon plast alls. Enda sättet att minska risken för kodens är att förhindra fuktvandringen, och det gör man med fuktspärr.

Plast eller inte, du kommer ha en fuktbelastning, och eftersom du har isolerat så är ytterväggen kall. Du måste stoppa fukten från att komma dit.

Enda gången plasten blir en risk i sig själv, det är om plasten är placerad på fel ställe i väggen. Generellt rekommenderar man max 1/3 in i väggen. Därför säger man att plasten ska alltid vara på den varma sidan av isoleringen.
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Enda gången plasten blir en risk i sig själv, det är om plasten är placerad på fel ställe i väggen.
Om TS inte lyckas få tätt då? Vore det inte bättre med hygroskopiskt mtrl , ventilerad vind och en varm murstock i ett sådant timmerhus?
 
F fribygg skrev:
Om TS inte lyckas få tätt då? Vore det inte bättre med hygroskopiskt mtrl , ventilerad vind och en varm murstock i ett sådant timmerhus?
Ingen får det helt tätt, men ingen plast alls är väl definitionen av o-tätt...kan inte blir mindre tätt än så.

Vill man hålla uppe värmen då får man elda som tusan, du måste få värmen ut till ytterväggen.

Det var väl därför det fungerade förut, man hade ingen isolering, bara papp/tapet på timmerväggen och eldade hela vintern. Hela timmerskalet var uppvärmt och torkade. Men idag så fort du isolerar så blir väggen kallare med risk för kondens som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.