1 467 184 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vill du att tillverkarna skall börja tillverka fler begagnade bilar? I annat fall är du ju beroende av att andra än du köper nya bilar trots att det blir dyrare för dem. Kan du inte bara acceptera att det finns folk som köper nya bilar och sluta att förstöra tråden?N Nerre skrev:Jag räknar själv på på årskostnaden (inte milkostnaden), och att köpa en ny bil (oavsett bränsle) blir i princip alltid dyrare än att köpa en några år begagnad bil. Och då kommer vi till det här med bristen på vettiga begagnade elbilar. Det lär dröja några år till innan den marknaden börjar se rimlig ut för oss som brukar köpa begagnad bil.
Ger du dig in i trådar där folk diskuterar köp av en Porsche och skriver att det är billigare och bättre att köpa en Skoda också? För de flesta är det sant. Men det är inte till hjälp för dem som vill ha en sportbil.
I Malmö och Lund ligger sjukhusen mitt i stan i alla fall, industrier är dock oftast inte så centralt, förutom Pågens, men det har och andra sidan brist på el och expanderar nu annorstädes iställetN Nerre skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det vi vet är väl att reduktionsplikten på framförallt diesel kommer sänkas med ett antal kronor billigare soppa som följd.13th Marine skrev:
Det vi inte vet är hur devisen tillgång/efterfrågan kommer påverka priset om fler väljer elekrifierat och färre köper fossilbil med allt vad det innebär för lägre efterfrågan på soppa, lägre pris?
Hur kommer begagnatmarknaden se ut för fossilbilar när dom slutar tillverkas? Gruppen på främst landsbyggd som åker rövfraktare a la V70 kommer knappast ha råd att köpa elbil. Stor efterfrågan på begagnade fossilbilar?
Varför inte?M Markarbetaren skrev:
Den gruppen har mest att tjäna, de kör ofta många mil om året och de har som regel väldigt lätt att anordna billig laddning.
Låt det bara komma lite fler begagnade EV på marknaden, så tror jag de flesta ägare av rövfraktare på landsbygden inte anser sig ha råd med en bensin eller dieselbil.
(Fast det har de, de klarade ju av det tidigare).
Och vi har ju varit rörande överens med Nerre att en elbil inte alls är något vettigt val för Nerre, inte idag, och troligen inte på flera år framåt.A Avemo skrev:
Alla har hållit med (åtminstone har ingen alls anfört något annat).
Men det hela skapade dock ändå sida upp och sida ner med meningslösa inlägg som rörde Nerre¨s kamp över att få sin åsikt hörd.
Har vi 100 sidor framöver med ett annat tjafs att se fram emot nu?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tänker mest på inköpspriset. Denna gruppen vill ofta ha det billigaste inköpspriset. Eller kommer man kunna få en elbil för 10 papp till 2030?Mikael_L skrev:Varför inte?
Den gruppen har mest att tjäna, de kör ofta många mil om året och de har som regel väldigt lätt att anordna billig laddning.
Låt det bara komma lite fler begagnade EV på marknaden, så tror jag de flesta ägare av rövfraktare på landsbygden inte anser sig ha råd med en bensin eller dieselbil.
(Fast det har de, de klarade ju av det tidigare).
Ojoj, nu gapar du över mycket (eller kanske är det lantrövarna som gör det?).M Markarbetaren skrev:
Att kräva att man ska kunna köpa en bil med en tredjedel av driftskostnaderna, en femtedel av bränslekostnaden och mindre än hälften av skatte och försäkringskostnaden, och sen dessutom kräva att den ska kunna köpas till halva priset ...
Ja det blir verkligen inte långt ifrån gratis att köra då ...
Har du absolut 2 ryggsäckar max eller nån ica kasse så funkar den nog. Har inte fått provköra den ännu utan bara inspekterat skapelsen.A Avemo skrev:
Den är alltså jätteliten.
Jag fyller på med fossilare på gården så jag kan sälja de asdyrt senM Markarbetaren skrev:Det vi vet är väl att reduktionsplikten på framförallt diesel kommer sänkas med ett antal kronor billigare soppa som följd.
Det vi inte vet är hur devisen tillgång/efterfrågan kommer påverka priset om fler väljer elekrifierat och färre köper fossilbil med allt vad det innebär för lägre efterfrågan på soppa, lägre pris?
Hur kommer begagnatmarknaden se ut för fossilbilar när dom slutar tillverkas? Gruppen på främst landsbyggd som åker rövfraktare a la V70 kommer knappast ha råd att köpa elbil. Stor efterfrågan på begagnade fossilbilar?
Kategorin max 20 000 kr kommer elbilar aldrig ner i, och gör de det så tror jag att batteriet är sopslut och det egentligen är skrot.
Lite pessimistiskt ja =) Men det är ju fakta att om man inte kan eller vill lägga mer än 20 000 för en bil som faktiskt håller i många år med lite kärlek så gör man inte det.
Nej.
Men efter att haft en Renault en gång, där det gick sönder en ny sak varannan vecka och den därför fick dansa iväg till skroten efter bara 4 månader, så känner jag mig ordentligt tveksam till märket.
(Jag ångrar idag att jag inte gjorde en anteckning om alla saker som pajade, idag har jag glömt det mesta, kommer ihåg att den tappade värmen i kupén, motorhuven slutade plötsligt att gå att öppna, något började skramla under bilen, och just innan skrotningen så började troligen en stötdämpare skramla (då orkade jag inte ens kika efter vad det var, utan styrde bilen till skrotkalle. Det var en massa andra saker också, typ att signalhorn slutade fungera, eller bilbälte inte klickade fast, typ sånt).
Men efter att haft en Renault en gång, där det gick sönder en ny sak varannan vecka och den därför fick dansa iväg till skroten efter bara 4 månader, så känner jag mig ordentligt tveksam till märket.
(Jag ångrar idag att jag inte gjorde en anteckning om alla saker som pajade, idag har jag glömt det mesta, kommer ihåg att den tappade värmen i kupén, motorhuven slutade plötsligt att gå att öppna, något började skramla under bilen, och just innan skrotningen så började troligen en stötdämpare skramla (då orkade jag inte ens kika efter vad det var, utan styrde bilen till skrotkalle. Det var en massa andra saker också, typ att signalhorn slutade fungera, eller bilbälte inte klickade fast, typ sånt).
Det vi vet är att reduktionsplikten kommer att ändras, vad det gör med priset på bränsle vet vi inte ännu.M Markarbetaren skrev:Det vi vet är väl att reduktionsplikten på framförallt diesel kommer sänkas med ett antal kronor billigare soppa som följd.
Det vi inte vet är hur devisen tillgång/efterfrågan kommer påverka priset om fler väljer elekrifierat och färre köper fossilbil med allt vad det innebär för lägre efterfrågan på soppa, lägre pris?
Hur kommer begagnatmarknaden se ut för fossilbilar när dom slutar tillverkas? Gruppen på främst landsbyggd som åker rövfraktare a la V70 kommer knappast ha råd att köpa elbil. Stor efterfrågan på begagnade fossilbilar?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Säg en skrotningspremie på 10' så får.man dels bort de som har sämst rening och även oftas är sämst säkerhetsmässigt också (9 av 10, lågt räknat med bilar i den prisklassen köper sämsta tänkbara däck om de måste byta till exempel). Då kanske sjuksyrran får köpa en bil gör 25'? Går inte det utan hen måste sluta jobbet? Hur gör samma sjuksyster om bilen går sönder?N Nerre skrev:Jag har ingen åsikt om skrotningspremiens storlek. Det jag pratar om är att det är dumt att försöka få bort billiga bilar från marknaden för att det finns ett behov av dem.
Det är klart att billiga och gamla är inte riktigt samma sak, men de bilar som kostar under 20 000 brukar vara gamla. Dyker det upp 10 år gamla elbilar för under 20 000 är det ju inget snack om saken, men det lär dröja länge till dess. Framförallt eftersom batterierna har ett skrotvärde som överstiger 20 000.