Mikael_L
N Nerre skrev:
Det är ju just för att det är så många som propsar på att de ska köpa en ny elbil istället för begagnad ICE-bil.
Är det så du känner?
 
N Nerre skrev:
Jag räknar själv på på årskostnaden (inte milkostnaden), och att köpa en ny bil (oavsett bränsle) blir i princip alltid dyrare än att köpa en några år begagnad bil. Och då kommer vi till det här med bristen på vettiga begagnade elbilar. Det lär dröja några år till innan den marknaden börjar se rimlig ut för oss som brukar köpa begagnad bil.
Vill du att tillverkarna skall börja tillverka fler begagnade bilar? I annat fall är du ju beroende av att andra än du köper nya bilar trots att det blir dyrare för dem. Kan du inte bara acceptera att det finns folk som köper nya bilar och sluta att förstöra tråden?

Ger du dig in i trådar där folk diskuterar köp av en Porsche och skriver att det är billigare och bättre att köpa en Skoda också? För de flesta är det sant. Men det är inte till hjälp för dem som vill ha en sportbil.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag vet inte var du bor, men på de flesta ställen ligger t.ex. stora industrier och sjukhus ganska långt från bostäder. Det är väl helt enkelt så att i kommunernas detaljplaner så skiljer man på industriområden och bostadsområden.
I Malmö och Lund ligger sjukhusen mitt i stan i alla fall, industrier är dock oftast inte så centralt, förutom Pågens, men det har och andra sidan brist på el och expanderar nu annorstädes istället
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Personligen tror jag på ökande drivmedelspriser, samt sjunkande intresse för förbränningsbilar samt ett fortsatt intresse för elbilar.
Det vi vet är väl att reduktionsplikten på framförallt diesel kommer sänkas med ett antal kronor billigare soppa som följd.
Det vi inte vet är hur devisen tillgång/efterfrågan kommer påverka priset om fler väljer elekrifierat och färre köper fossilbil med allt vad det innebär för lägre efterfrågan på soppa, lägre pris?
Hur kommer begagnatmarknaden se ut för fossilbilar när dom slutar tillverkas? Gruppen på främst landsbyggd som åker rövfraktare a la V70 kommer knappast ha råd att köpa elbil. Stor efterfrågan på begagnade fossilbilar?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Gruppen på främst landsbyggd som åker rövfraktare a la V70 kommer knappast ha råd att köpa elbil. Stor efterfrågan på begagnade fossilbilar?
Varför inte?
Den gruppen har mest att tjäna, de kör ofta många mil om året och de har som regel väldigt lätt att anordna billig laddning.
Låt det bara komma lite fler begagnade EV på marknaden, så tror jag de flesta ägare av rövfraktare på landsbygden inte anser sig ha råd med en bensin eller dieselbil.
(Fast det har de, de klarade ju av det tidigare).
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Ger du dig in i trådar där folk diskuterar köp av en Porsche och skriver att det är billigare och bättre att köpa en Skoda också? För de flesta är det sant. Men det är inte till hjälp för dem som vill ha en sportbil.
Och vi har ju varit rörande överens med Nerre att en elbil inte alls är något vettigt val för Nerre, inte idag, och troligen inte på flera år framåt.
Alla har hållit med (åtminstone har ingen alls anfört något annat).

Men det hela skapade dock ändå sida upp och sida ner med meningslösa inlägg som rörde Nerre¨s kamp över att få sin åsikt hörd.

Har vi 100 sidor framöver med ett annat tjafs att se fram emot nu?
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte?
Den gruppen har mest att tjäna, de kör ofta många mil om året och de har som regel väldigt lätt att anordna billig laddning.
Låt det bara komma lite fler begagnade EV på marknaden, så tror jag de flesta ägare av rövfraktare på landsbygden inte anser sig ha råd med en bensin eller dieselbil.
(Fast det har de, de klarade ju av det tidigare).
Jag tänker mest på inköpspriset. Denna gruppen vill ofta ha det billigaste inköpspriset. Eller kommer man kunna få en elbil för 10 papp till 2030?
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag tänker mest på inköpspriset. Denna gruppen vill ofta ha det billigaste inköpspriset. Eller kommer man kunna få en elbil för 10 papp till 2030?
Ojoj, nu gapar du över mycket (eller kanske är det lantrövarna som gör det?).
Att kräva att man ska kunna köpa en bil med en tredjedel av driftskostnaderna, en femtedel av bränslekostnaden och mindre än hälften av skatte och försäkringskostnaden, och sen dessutom kräva att den ska kunna köpas till halva priset ...

Ja det blir verkligen inte långt ifrån gratis att köra då ... ;)
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Är det någon i tråden som har erfarenhet av Renault Megane E-Tech? Den är ju en lite mindre bil som får dra släpvagn och har en karossform som har en hyfsad likhet med en liten kombi.
 
A Avemo skrev:
Är det någon i tråden som har erfarenhet av Renault Megane E-Tech? Den är ju en lite mindre bil som får dra släpvagn och har en karossform som har en hyfsad likhet med en liten kombi.
Har du absolut 2 ryggsäckar max eller nån ica kasse så funkar den nog. Har inte fått provköra den ännu utan bara inspekterat skapelsen.

Den är alltså jätteliten.
 
M Markarbetaren skrev:
Det vi vet är väl att reduktionsplikten på framförallt diesel kommer sänkas med ett antal kronor billigare soppa som följd.
Det vi inte vet är hur devisen tillgång/efterfrågan kommer påverka priset om fler väljer elekrifierat och färre köper fossilbil med allt vad det innebär för lägre efterfrågan på soppa, lägre pris?
Hur kommer begagnatmarknaden se ut för fossilbilar när dom slutar tillverkas? Gruppen på främst landsbyggd som åker rövfraktare a la V70 kommer knappast ha råd att köpa elbil. Stor efterfrågan på begagnade fossilbilar?
Jag fyller på med fossilare på gården så jag kan sälja de asdyrt sen ;)

Kategorin max 20 000 kr kommer elbilar aldrig ner i, och gör de det så tror jag att batteriet är sopslut och det egentligen är skrot.
Lite pessimistiskt ja =) Men det är ju fakta att om man inte kan eller vill lägga mer än 20 000 för en bil som faktiskt håller i många år med lite kärlek så gör man inte det.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nej.
Men efter att haft en Renault en gång, där det gick sönder en ny sak varannan vecka och den därför fick dansa iväg till skroten efter bara 4 månader, så känner jag mig ordentligt tveksam till märket.
(Jag ångrar idag att jag inte gjorde en anteckning om alla saker som pajade, idag har jag glömt det mesta, kommer ihåg att den tappade värmen i kupén, motorhuven slutade plötsligt att gå att öppna, något började skramla under bilen, och just innan skrotningen så började troligen en stötdämpare skramla (då orkade jag inte ens kika efter vad det var, utan styrde bilen till skrotkalle. Det var en massa andra saker också, typ att signalhorn slutade fungera, eller bilbälte inte klickade fast, typ sånt).
 
D
M Markarbetaren skrev:
Det vi vet är väl att reduktionsplikten på framförallt diesel kommer sänkas med ett antal kronor billigare soppa som följd.
Det vi inte vet är hur devisen tillgång/efterfrågan kommer påverka priset om fler väljer elekrifierat och färre köper fossilbil med allt vad det innebär för lägre efterfrågan på soppa, lägre pris?
Hur kommer begagnatmarknaden se ut för fossilbilar när dom slutar tillverkas? Gruppen på främst landsbyggd som åker rövfraktare a la V70 kommer knappast ha råd att köpa elbil. Stor efterfrågan på begagnade fossilbilar?
Det vi vet är att reduktionsplikten kommer att ändras, vad det gör med priset på bränsle vet vi inte ännu.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Det vi vet är att reduktionsplikten kommer att ändras, vad det gör med priset på bränsle vet vi inte ännu.
Polen pris kanske, diesel 1,38E/liter, ca 16,30 kr/l ink alla skatter😉
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag har ingen åsikt om skrotningspremiens storlek. Det jag pratar om är att det är dumt att försöka få bort billiga bilar från marknaden för att det finns ett behov av dem.

Det är klart att billiga och gamla är inte riktigt samma sak, men de bilar som kostar under 20 000 brukar vara gamla. Dyker det upp 10 år gamla elbilar för under 20 000 är det ju inget snack om saken, men det lär dröja länge till dess. Framförallt eftersom batterierna har ett skrotvärde som överstiger 20 000.
Säg en skrotningspremie på 10' så får.man dels bort de som har sämst rening och även oftas är sämst säkerhetsmässigt också (9 av 10, lågt räknat med bilar i den prisklassen köper sämsta tänkbara däck om de måste byta till exempel). Då kanske sjuksyrran får köpa en bil gör 25'? Går inte det utan hen måste sluta jobbet? Hur gör samma sjuksyster om bilen går sönder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.