M Marcus_Carlsson skrev:
Enklaste är kanske ändå att se till att inkommande luft inte är i samma riktning som deras hus...även fast de i sig inte är gjort på en eftermiddag.
Hur är det enkelt att flytta sin inkommande luft så att den hamnar på andra sidan om grannens hus?
 
  • Gilla
Hjalmarson och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
del virke och lastpallar
Du menar att sågat och kanske hyvlat trä ryker mer än "yxklyvet" trä?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
kanske sopor också när han ändå i på g.
Har du någon anledning att tro detta eller tycker du bara illa om vedeldning?
 
  • Gilla
Tomi Mazdin och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du menar att sågat och kanske hyvlat trä ryker mer än "yxklyvet" trä?

Har du någon anledning att tro detta eller tycker du bara illa om vedeldning?
Om grannen är eldoman åker kanske en del annat med också. Om det ska försöka sparas pengar så…

Näe, tände precis en brasa själv :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Timmersaxen och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, ännu värre. Slinker sänkert in en del virke och lastpallar, kanske sopor också när han ändå i på g.
Man tager vad man haver,
https://fb.watch/o0RDmOx4m3/
 
  • Gilla
  • Arg
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FjalarVittreste skrev:
Jag har haft ett liknande ärende i Nacka kommun och efter enträget klagande (flera år) fått dem att förelägga fastigheten med vite på 5000 kr per gång, att endast elda torkad ved, som lagrats 1 år, max 2 ggr i veckan under 3 timmar och endast när vinden inte för röken så att den stör villabebyggelsen norr om fastigheten.
Det fick effekt, men eldning förekommer ändå bl a under dygnets mörka timmar när miljökontoret inte kan komma och polisen har fullt upp med viktigare ärenden.
Så, det finns nog möjlighet för dig också att få ett föreläggande till stånd.
La sig grannen platt inför föreläggandet eller överklagades detta beslut av miljönämnden? Dessa överklaganden brukar ju göra att det tar en enorm tid att få till något även om kommunen vill agera.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, ännu värre. Slinker sänkert in en del virke och lastpallar, kanske sopor också när han ändå i på g.
Vad jag förstår eldas det ju ved och den var väl gratis desutom?

Att elda torr ved med gott om lufttillförsel i lämplig eldstad bör inte skapa en massa rök så nått fel är det nog, men knappast sopeldning.
Kanhända grannen bör uppmanas att läsa eldningsinstruktionen till sin eldstad, eller åtminstånde följa Naturvårdsverkets allmänna råd.

Om veden är köpt björkved, en avkapade 2x4" eller en obehandlad bräda från en lastpall torde inte ha någon betydelse bara brännet är torrt.
 
  • Gilla
johannes 53 och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skapa ett ärende hos kommunen. Om det är tätbebyggt område får de inte elda så ofta.
Bor du själv i tätbebyggt område och omfattas din eldning av reglerna för trivseleldning?
 
  • Gilla
rassih och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad jag förstår eldas det ju ved och den var väl gratis desutom?
Finns det gratis ved?
 
  • Gilla
Niklas7477 och 1 till
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis.
K Kane skrev:
Finns det gratis ved?
Har du läst tråden @Kane?
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du läst tråden @Kane?
Självklart. Definitionsmässigt finns ingen gratis ved då veden har ett värde. Grannen kan sälja veden i stället för att elda den.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
gryning och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I tätbebyggt område bör du bara trivselelda i braskamin och liknande i begränsad omfattning. Vägledande domar i mark- och miljööverdomstolen har definierat att trivseleldning innebär eldning upp till fyra timmar per tillfälle och högst två gånger per vecka
Jag tror det är en sanning med modifikation. Det skiljer nog en del från kommun till kommun. Jag tror mer att kommunerna vill stimulera invånarna att byta värmekälla för att uppnå boverkets krav. Har man en modern anläggning så blir det en väldigt ren förbränning.
Många hushåll har ved som primär värmekälla och med tanke på de elpriser som varit nyligt så sätter det hushållen i en dålig sits där man beroende på livssituation inte har något val.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bor du själv i tätbebyggt område och omfattas din eldning av reglerna för trivseleldning?
Svar: Negativt!
 
K Kane skrev:
Självklart. Definitionsmässigt finns ingen gratis ved då veden har ett värde. Grannen kan sälja veden i stället för att elda den.
Visst kan man handla med ved, men om vi nu utgår från att TS talar sanning eldar grannen med gratis ved.

Problemet är väl förmodligen fukthalten i bränslet eller bristen på syre, om grannhuset bara är en handfull år gammalt lär det ha en eldstad som kunnat godkännas av kommunen så eldstaden tycker jag vi kan räkna bort i detta fall.
 
  • Gilla
jonle336 och 5 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Jag tror det är en sanning med modifikation. Det skiljer nog en del från kommun till kommun. Jag tror mer att kommunerna vill stimulera invånarna att byta värmekälla för att uppnå boverkets krav. Har man en modern anläggning så blir det en väldigt ren förbränning.
Många hushåll har ved som primär värmekälla och med tanke på de elpriser som varit nyligt så sätter det hushållen i en dålig sits där man beroende på livssituation inte har något val.
Har många hushåll i tätbebyggt område har ved som primär värmekälla?
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Självklart. Definitionsmässigt finns ingen gratis ved då veden har ett värde. Grannen kan sälja veden i stället för att elda den.
Precis. Tack för det. Det är ett fåtal som verkar förstå det.

Är det riktigt ved så är det ett värde av 600-800 kr kubiken minst i värde man bränner upp.

Sen spelar det ingen roll om man rensat träd i åkerkanten eller fått ett lass av grannen som man klyvt själv.

Har själv fri tillgång till egen ved, ska gallra snart och få ut någon timmerbil med björk som det ser ut. Har ny kamin installerad men så länge som elpriset inte ligger över femman kWh så har jag inte råd att elda när folk slåss om veden och elen är bara en billig faktura bort
 
  • Gilla
Fideliox och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.