Med skammens rodnad på kinderna så tvingas jag erkänna att det var mitt eget fel att jag fick så skumma temperaturavläsningar. Jag hade bommat att koppla Vdd till jord, vilket man skall göra om man kör parasitmatning till givaren. Nu då det är gjort så funkar det bra. Nu är det "bara" lite kod som skall skrivas.
 
Någon som kan tipsa om enklast möjliga metod för att hämta mätvärden ifrån 1-wire under Windows? Jag vill typ kunna anropa ett litet program med device-ID som argument och få ett värde tillbaka..
 
Heh, jag hade helt missat att owfs var portat till Windows.. Jaja, då löser det sig. Tack!
 
jazzgossen skrev:
Hur skulle man göra då? Ansluta DS2760 på något vis till k-givaren (hur?) och läsa ampere-värdena från DS2760, och så kalibrera lite och hitta någon funktion för ström -> temperatur?
Du kan hitta en beskrivning på följande sida, där vill dom givetvis att du köper deras produkt. Men det finns ett kopplingsschema.
http://www.aagelectronica.com/pdf docs/Thermocouple(TAI8560).pdf

///Peter!
 
Hänvisar till inlägg #42 i denna tråd för hur man kan läsa av en k-givare.
Visst du behöver räkna (eller ha en tabell + enklare räknande) för att omvandla mätresultatet till temperatur. DS2760 returnerar inte strömmen utan spänningen över k-givaren.
När man använder sig av DS2760 som en ladd-krets så används ingången för att mäta spänningen äver en serie resistor, d.v.s strömmen.
 
daer skrev:
Hänvisar till inlägg #42 i denna tråd för hur man kan läsa av en k-givare.
Visst du behöver räkna (eller ha en tabell + enklare räknande) för att omvandla mätresultatet till temperatur. DS2760 returnerar inte strömmen utan spänningen över k-givaren.
När man använder sig av DS2760 som en ladd-krets så används ingången för att mäta spänningen äver en serie resistor, d.v.s strömmen.
Varför inte ta en DS1820 som är gjord för att mäta Temperatur?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Varför inte ta en DS1820 som är gjord för att mäta Temperatur?
Därför att den inte kan mäta högre temperaturer än +125 grader. Nu pratade vi om att mäta rökgastemperaturen i en skorsten.
 
Jag är intresserad av att läsa av temperaturerna i huset samt garaget och i slutändan kontrollera
dessa via en weblösning, men finner det måttligt roande att dra kabel i hela huset (skulle tänk på detta
från början kanske...). Så en trådlös lösning borde vara melodin för mig.

Dock verkar det vara väldigt svårt att hitta information om trådlös överföring av temperatur (om man
inte vill lägga 1000 kr per sensor).

Är det någon som har provat denna lösning: http://ficara.altervista.org/atmel_avr.php ?
Sidan är på italienska, men går att översätta med Google translate som finns överst på sidan.
Han använder sig av de trådlösa sensorerna
som följer med enklare väderstationer, konverterar datat så att det blir rs-232 kompatibelt och loggar det
sedan i datorn.
Rf-receivern finns det liknande modell på kjell.com.

Skulle även vara intressant om man kan föra över 1-wire via elnätet (typ som ethernet över elnätet).

//Dan
 
Zeko skrev:
.
.
.
Är det någon som har provat denna lösning: [länk] ?
Sidan är på italienska, men går att översätta med Google translate som finns överst på sidan.
.
.
.
//Dan
Intressant länk. Tyvärr har jag inte erfarenhet av att använda temperaturmätning via wireless (men kör mina regulatorer baserat på 1-wire, ds18s20, samt avr).
På bifogad länk hittar du både remote sensor och remote receiver Dessa bygger i och för sig inte på ds1820, men det är inte så svårt att ändra (om man vill). Det intressanta är som jag ser det att delarna som finns tillgängliga är rätt billiga (tiny6 och lmt2), så den som bygger själv kan få fram billiga lösningar.

--- Mats ---
 
Inte riktigt 1-wire, men om du vill mäta trådlöst via normal väderstation rekomenderar jag att titta på den här listan
http://www.weather-display.com/supported.php
för att se till att stationen har stöd för tredjepartsmjukvara, för Win, Mac och Linux.
 
Tack för svaren !

Larky,
Ne, kanske inte riktigt 1-wire...men ville se möjligheterna att få trådlöst "1-wire". Dock verkade din sida
gälla modifierdad mjukvara för väderstationer som redan har en befintlig rs-232 port. Detta tycker jag blir lite
dyrt för ett litet hobbyprojekt.

Mats,
Mycket intressant länk. Men blir förvirrad av all kompilering av dels host-mjukvaran, firmware till processorerna samt
usb-drivrutinen. Sen verkar det vara utvecklat för Linux i första hand (jag kör Windows).
Lyckas inte få fram om man MÅSTE använda deras usb-driver och om man isf är tvungen förändra denna för att passa
sitt eget system innan man kompilerar den. Vet inte heller om man är tvungen att använda deras host-mjukvara (Denna
hade jag tänkt skriva i LabView).
Jag har aldrig kompilerat kod för dessa kretsar förut (assembler var nog det närmaste jag kom i gymnasiet) och alla
olika mjuklvaror som nämns på hemsidan "skrämmer" mig.

Jag kommer nog till en början chansa på Italienarns lösning då den är relativt enkel och billig. Förhoppningsvis lyckas jag
se skillnaderna i protokollet mellan La Crosse sensorn jag ska använda och hans Orgeon-sensor. Beställning på komponenter
går iväg idag.

//Dan
 
Zeko skrev:
Tack för svaren !
.
.
.
Mats,
Mycket intressant länk. Men blir förvirrad av all kompilering av dels host-mjukvaran, firmware till processorerna samt
usb-drivrutinen. Sen verkar det vara utvecklat för Linux i första hand (jag kör Windows).
Lyckas inte få fram om man MÅSTE använda deras usb-driver och om man isf är tvungen förändra denna för att passa
sitt eget system innan man kompilerar den. Vet inte heller om man är tvungen att använda deras host-mjukvara (Denna
hade jag tänkt skriva i LabView).
Jag har aldrig kompilerat kod för dessa kretsar förut (assembler var nog det närmaste jag kom i gymnasiet) och alla
olika mjuklvaror som nämns på hemsidan "skrämmer" mig.

Jag kommer nog till en början chansa på Italienarns lösning då den är relativt enkel och billig. Förhoppningsvis lyckas jag
se skillnaderna i protokollet mellan La Crosse sensorn jag ska använda och hans Orgeon-sensor. Beställning på komponenter
går iväg idag.

//Dan
Ok, lycka till, och berätta gärna hur det går. wireless temperaturmätning har en intressant framtid.

Förstår dig om assembler-koden och alla mjukvaror som nämns, det är en tröskel in i den världen, friheten är hög, men det har sitt pris.

--- Mats ---
 
Någon som har testat och/eller lyckats att mäta temperaturer med DS2760 samt k-givare som nämdes tidigare i tråden? Tycker detta verkar mycket intressant men har troligen inte kunskapen att fixa detta med tanke på formatet på DS2760-kretsen :)
Har idag ett fungerande 1-wire system med 15st DS18s20 för övervakning av värmesystemet samt en räknare (ds2423) för mätning av strömförbrukningen. Detta presenteras på hemsidan med ASP.NET (1wireAPI.NET) och Zedgraph.

/Fredric
 
DS2760 har jag ingen erfarenhet av, tyvärr...

Det där med 1wireAPI.NET och Zedgraph låter intressant, kan du beskriva lite mer hur du burit dig åt? Finns graferna åtkomliga någonstans så man kan kika?

Jag använder rrdtool + cacti på Linux nu, men funderar på att byta till nåt baserat på en SQL-databas och .NET...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.