Fråga kolon

Byte glödstift på en 2015 som rullat 10000mil. Hur besvärligt brukar det vara? Googlar arbetet och ser att folk verkar vara rätt bekymrade över att dra sönder gängorna på glödstiften.

Om det händer står inte besparingen i att byta stift själv i god proportion till kostnaden för att riva halva motorn för att gänga om.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fråga kolon

Byte glödstift på en 2015 som rullat 10000mil. Hur besvärligt brukar det vara? Googlar arbetet och ser att folk verkar vara rätt bekymrade över att dra sönder gängorna på glödstiften.

Om det händer står inte besparingen i att byta stift själv i god proportion till kostnaden för att riva halva motorn för att gänga om.
Svaret kan nog variera en del beroende på märke och modell 😉
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fråga kolon

Byte glödstift på en 2015 som rullat 10000mil. Hur besvärligt brukar det vara? Googlar arbetet och ser att folk verkar vara rätt bekymrade över att dra sönder gängorna på glödstiften.

Om det händer står inte besparingen i att byta stift själv i god proportion till kostnaden för att riva halva motorn för att gänga om.
Om man lämnar in en halvgammal bil och de "har sönder" nåt, står verkstan för det? Eller friskriver de sig från sånt? Om de får "riva hela motorn"... kan det gå på maskinskadan då?

Historiskt har jag antingen haft gamla billiga bilar där jag gjort mkt själv och tänkt att jag kan ta om jag måste skrota bilen eller nya bilar med garanti. Hade en SAAB 9-3 som väl var 5 år gammal när jag köpte den, så den är väl kantboll...Men den var rätt billig... Och en 9-3 cab som väl var 8 år men fortfarande värd så mycket att man inte ville skrota den om nåt dyrt rasar. Nu har jag en bil som snart är 5 år gammal och garantin går ut, Zoe, fortfarande (tror jag) värd en bit över 100.000. Det är väl mycket att skrota om nåt dyrt rasar. Det är den jobbigaste "mellanperioden" när man får stå för reparationer själv men inte bara kan skrota (eller sälja bilen billigt) om nåt rasar. Tur nog har Zoen bara gått 5000 mil, så det finns maskinskada kvar 2-3 år till.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fråga kolon

Byte glödstift på en 2015 som rullat 10000mil. Hur besvärligt brukar det vara? Googlar arbetet och ser att folk verkar vara rätt bekymrade över att dra sönder gängorna på glödstiften.

Om det händer står inte besparingen i att byta stift själv i god proportion till kostnaden för att riva halva motorn för att gänga om.
Det ska väl inte vara så besvärligt. Byt om du har tid, vad tar lokala verkstaden för jobbet?
 
Alltså, arbetet är enkelt (i detta fall är det en A6 3.0 TDI). Allt är enkelt tillgängligt osv. Som att byta tändstift på en gammal B20. Problemet är om man drar sönder gängorna. Då är det inte roligt längre......därav funderingen kring hur ofta man får sådana problem på en bil som inte är 20 år gammal.

Bosch stift uppges ha ett monteringsmoment på 15Nm och ett max lossningsmoment på 20Nm, vilket ju är fjuttigt och vittnar om att det blir problem om något fastnat med tiden.
 
Är bilen svårstartad?
 
Felsökningsfrågan är separat. Just nu får jag felkoder på 3 av 6 stift "short to ground" som återkommer nästan direkt. Bilen startar dock precis som vanligt och går som vanligt, även när det är kallt - jag var mest nyfiken över arbetet om jag behöver byta stiften.

En diesel med bara 3 fungerande glödstift borde vara svår att starta och inte gå rent initialt. Denna går exakt samma antal varv på startmoton innan den startar, som den alltid gjort.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Felsökningsfrågan är separat. Just nu får jag felkoder på 3 av 6 stift "short to ground" som återkommer nästan direkt. Bilen startar dock precis som vanligt och går som vanligt, även när det är kallt - jag var mest nyfiken över arbetet om jag behöver byta stiften.

En diesel med bara 3 fungerande glödstift borde vara svår att starta och inte gå rent initialt. Denna går exakt samma antal varv på startmoton innan den startar, som den alltid gjort.
Glödstiften kan väl göra så att motorn går lite jämnare osv osv. Men är det en gammal bil så är det kanske bäst att låta dem sitta? Vi har en gammelbil 2007 som har haft ett antal kassa glödstift i åtminstone 10 000 mil och 10 år. Den går som en klocka ändå förstås. Nu har vi ju inga -30 morgnar i Skåne visserligen men det skulle väl kunna vara risken annars.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Felsökningsfrågan är separat. Just nu får jag felkoder på 3 av 6 stift "short to ground" som återkommer nästan direkt. Bilen startar dock precis som vanligt och går som vanligt, även när det är kallt - jag var mest nyfiken över arbetet om jag behöver byta stiften.

En diesel med bara 3 fungerande glödstift borde vara svår att starta och inte gå rent initialt. Denna går exakt samma antal varv på startmoton innan den startar, som den alltid gjort.
Är det samma cylinderbank som felkoderna kommer på? Jag hade nog kollat kablaget innan jag rev ur glödstiften...

Annars tror jag inte att det är något större problem.. inte för att jag sett exakt samma motor, men jag har säkert sett hundratals "demonteringsvideos" av olika motorer, och kan inte minnas att nån någonsin dragit av ett glödstift eller pajat gängorna när det skruvas isär...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Glödstiften kan väl göra så att motorn går lite jämnare osv osv.
Glödstiften används bara i samband med starten. Hur motorn går sedan har inget med dem att göra.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Felsökningsfrågan är separat. Just nu får jag felkoder på 3 av 6 stift "short to ground" som återkommer nästan direkt. Bilen startar dock precis som vanligt och går som vanligt, även när det är kallt - jag var mest nyfiken över arbetet om jag behöver byta stiften.
Håller med. Mät upp kablage och stift separat. Kan vara nåt annat som spökar. Köp ett löst stift, koppla in det provisoriskt utanför motorn, testa om felkoden dyker upp. Kanske funkar den men ger för låg resistans i nåt läge? Eller fukt i kablage som ändrar resistansen? Kan ju vara styreneheten åxå.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det samma cylinderbank som felkoderna kommer på? Jag hade nog kollat kablaget innan jag rev ur glödstiften...
Precis, det är ju också enkelt att resistansmäta stiften individuellt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det samma cylinderbank som felkoderna kommer på? Jag hade nog kollat kablaget innan jag rev ur glödstiften...

Annars tror jag inte att det är något större problem.. inte för att jag sett exakt samma motor, men jag har säkert sett hundratals "demonteringsvideos" av olika motorer, och kan inte minnas att nån någonsin dragit av ett glödstift eller pajat gängorna när det skruvas isär...
Jag ska göra lite mer felsökning. Har en fungerande VCDS/Vag-com nu så det går ju att se rätt mycket innan man öppnar motorhuven. Eftersom motorlampan tändes plötsligt och det är samma fel på tre stift så indikerar det för mig att det inte är glödstiften som är problemet.

Kan återkomma när jag har lite mer info.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Annars tror jag inte att det är något större problem.. inte för att jag sett exakt samma motor, men jag har säkert sett hundratals "demonteringsvideos" av olika motorer, och kan inte minnas att nån någonsin dragit av ett glödstift eller pajat gängorna när det skruvas isär...
Det är mest det jag funderar på. Stiften kostar 150spänn styck så är det problemfritt att få ur stiften kan man ju göra det i förebyggande syfte eller för att bara utesluta fel. Är risken större för strul är ju ett byte det sista man gör...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
j.f.s
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ska göra lite mer felsökning. Har en fungerande VCDS/Vag-com nu så det går ju att se rätt mycket innan man öppnar motorhuven. Eftersom motorlampan tändes plötsligt och det är samma fel på tre stift så indikerar det för mig att det inte är glödstiften som är problemet.

Kan återkomma när jag har lite mer info.


Det är mest det jag funderar på. Stiften kostar 150spänn styck så är det problemfritt att få ur stiften kan man ju göra det i förebyggande syfte eller för att bara utesluta fel. Är risken större för strul är ju ett byte det sista man gör...
Jag har bytt glödstift och spridartätningar på en 2012 A6 3.0TDI när den hade gått 20000mil. Vet dock inte när de var bytta innan jag bytte.

Jag använde ett mini-spärrskaft och långhylsa för att inte kunna lägga för mycket kraft bakom.

Jag hade dessutom blötlagt dem med denna mix två dagar innan: https://www.instructables.com/Home-made-penetrating-oil/?amp_page=true
Alltså droppat mixen på glödstiften sittandes i blocket.


Det gick fin fint med båda operationerna 👍
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
hsd
DennisCA DennisCA skrev:
Installerat LED i saaben. T10 och T5 lampor för innebelysningen, nu lyser det bra. Lade även T10 där bak i Yarisen, den käkar sådana lampor. Inte lagligt egentligen men man ser ju ingen skillnad där bak... Vill se om de håller längre än glödlamporna gör.

[bild]
Batterilampan kan inte bytas utan där måste en glödlampa användas.

[bild]
Alla tre vred verkar nyttja en T5 lampa så det gick enkelt att byta. Inte säker hur jag ska byta lamporna i knapparna, tog u en knapp och tittae men såg inte hur man får isär den, men vet folk har bytt lampor i dessa.

Det jag skulle vilja få bytt är i lampströmställaren, den är sönder. Igen oklart hur jag går tillväga, tror det är bara att rotera och dra ut den.
Då funkar det väl inte att dra ner instrumentbelysningen vid mörker körning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.