Lastvikten på Tesla är uppdaterad på nyare modeller, en ren pappersexercis.

Model S går ju att hitta för överkomligt pris också, Med facit på äldre Model S (2013+) så verkar den inte vara speciellt svår att reparera heller för den delen. Även batteripacken som pajat går bevisligen att laga även om en del verkstäder bara kör "byt ut metoden"
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lastvikten på Tesla är uppdaterad på nyare modeller, en ren pappersexercis.

Model S går ju att hitta för överkomligt pris också, Med facit på äldre Model S (2013+) så verkar den inte vara speciellt svår att reparera heller för den delen. Även batteripacken som pajat går bevisligen att laga även om en del verkstäder bara kör "byt ut metoden"
Har inte model S en massa onödigt krafs, luftfjädring, 19" hjul mm? Och är svindyr att försäkra pga sin enorma motorstyrka? En SR M3 har ju mer rimlig motor. Men som jag förstår så är nyare Teslors batteripack "limmade" så de inte går att öppna...
 
P Pin skrev:
Vem har pratat om längre sträcka? Det kan vara så kort som 2 mil till jobbet, i Stockholm är det t.ex. ingen höjdare med tvärförbindelser.

Ungefär som för mig då. Samma avstånd. 60 minuter med SL, under 30 med bil och under 50 med cykel. Jag tar nästan aldrig bilen. Inte för att jag har låg lön och inte har råd med bil.

Nu tar ju din exempelresa snarare 45 minuter med SL (plus promenad till från stationen, men det är nog även promenad till och från bilen)
[bild]
Billigare med dyrare kan det ju aldrig vara, det är en språklig motsägelse. Däremot kan det vara billigare per mil eller per månad att köpa en bil som kostar mer i inköp och som är billigare i drift. Nu har du väl själv träffat mitt i sweet spot där med en halvgammal basic Skoda. Men din bil kostade mer per mil i början av sin livscykel och kommer eventuellt att kosta mer igen i slutet av livscykeln om den repareras istället för att skrotas.

Till tidsvinsten kan du även lägga parkeringsavgift på jobbet och trängselskatt om du ska till eller genom centrala delarna av staden.
Det är väl lite beviset på att bilismen vaggat in oss i beroende av bekvämlighet. Allt är så lätt tillgängligt med bil så vi tar jobb kors och tvärs. Bort med bilarna so kommer beroendet att trappas av. Folk kommer tvinga fram mer arbete på distans, jobba närmare hemmet och en del arbetsplatser kommer behöva flytta närmare hubbar för kollektivtrafik. Åter till bruksorterna lite grann.
I en del andra länder är pendling fortfarande ovanligt och alla bor samlade i lite mindre stadskärnor. Stora arbetsplatser har dedikerade direktbussar från grannstaden. Helt rimligt och logiskt en bättre lösning men vi får ju inte samma dynamiska fris rörlighet.
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har inte model S en massa onödigt krafs, luftfjädring, 19" hjul mm? Och är svindyr att försäkra pga sin enorma motorstyrka? En SR M3 har ju mer rimlig motor. Men som jag förstår så är nyare Teslors batteripack "limmade" så de inte går att öppna...
Luftfjädring är ett ”måste” och var inte ens dyrt att laga på min BMW. På andra bilar håller det dessutom betydligt längre.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har inte model S en massa onödigt krafs, luftfjädring, 19" hjul mm? Och är svindyr att försäkra pga sin enorma motorstyrka? En SR M3 har ju mer rimlig motor. Men som jag förstår så är nyare Teslors batteripack "limmade" så de inte går att öppna...
Verkar som dom går att öppna och reparera ändå.

Men klart en M3LR eller en M3SR+ med LFP Batteri (2021+) är billigare i försäkring och vanligare så könns lite mer safe även om Model S har lite högre kvalitet på inredningen
 
Fairlane
G Greger_08 skrev:
Min fru jobbade på BB (undersköterska) och tyckte inte det var så kul att sätta sig ofräsch och trött på tåget hem på morgonen efter nattskiftet så hon brukade ta bilen.

Gissar att samma sak gäller för många andra jobb också men det har väl en politiker i kostym som "jobbar" 9-17 svårt att förstå..
Det är givetvis bekvämt med bil då, samtidigt som andra trots allt åker kollektivt, cyklar, går etc.
Frågan rörde dock om hon varit tvungen att säga upp sig om skrotningspremien höjts för att få de absolut billigaste bilarnas till skroten, vilket är vad @Nerre tror.

Sen har jag vänner som arbetat politiskt och det har inte varit frågan om 9-17, vad nu det har med saken att göra.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lastvikten på Tesla är uppdaterad på nyare modeller, en ren pappersexercis.

Model S går ju att hitta för överkomligt pris också, Med facit på äldre Model S (2013+) så verkar den inte vara speciellt svår att reparera heller för den delen. Även batteripacken som pajat går bevisligen att laga även om en del verkstäder bara kör "byt ut metoden"
Det stämmer. Googlade lite och tydligen så ökade man på detta för MY i April 2022 till mer rimliga 560kg.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan väl läsa hela mitt inlägg?
Jag tror du missar poängen. Bil är lösningen för många idag, att ta bort den lösningen gör att fler får problem.

Att det finns en massa andra orsaker till att inte kunna jobba har ju inget med bilar att göra, där är bilen ingen lösning idag så att billiga bilar försvinner kommer inte att påverka de sakerna.
 
P Pin skrev:
Nu tar ju din exempelresa snarare 45 minuter med SL (plus promenad till från stationen, men det är nog även promenad till och från bilen)
Prova med Veckovägen i Jakobsberg (det var där min dotter bodde när hon jobbade på Danderyds sjukhus). Alla bor inte direkt invid pendeltågsstationen.

Sen är det lite i senaste laget att vara framme 7 om man börjar sitt pass 7.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så en sjuksyster som tjänar drygt 40' i månaden (mer än svenska genomsnittet) kommer inte ha råd att köpa en bil om skrotningspremien höjs, så hen måste säga upp sig?
Titta på ingångslöner istället för genomsnittslöner. Det handlar om att få sitt första jobb, inte hur situationen ser ut 10-15 år senare.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Folk kommer tvinga fram mer arbete på distans,
Japp, funkar utmärkt för folk inom vården, tillverkningsindustri, lagerarbetare, butikspersonal etc.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Titta på ingångslöner istället för genomsnittslöner. Det handlar om att få sitt första jobb, inte hur situationen ser ut 10-15 år senare.
Just första jobbet brukar många för det första inte vara bundna med en familj, barn osv som måste bo på samma ställe, för det andra så anpassar man sitt boende och pendling till arbetet. Det är efter ett par år när man rotat sig, skaffat familj och en respektive som längre flytt blir svårt och man "tvingas" till pendling.

För de flesta finns när man söker sitt första arbete en möjlighet att välja att bo på ett ställe med kortare pendling och billigare bostäder, kanske med ett jobb med lägre lön. Eller välja en högre lön men för den vara tvungna att lägga mer pengar och eller tid på bostad eller pendling.

Visst kan det vara svårt om man inte har nån utbildning alls, men även då, är man ung och utan familj så går ju faktiskt att försöka utbilda sig.

Den sista faktorn är... En stor del av bilkostnaden uppstår under själva körningen... Bensin, skatt, försäkring, reparationer, tull osv. Om man inte har råd med en bil som är 15.000 dyrare än en "skrotbil" så befarar jag att man egentligen inte har råd att köra den.

Med det sagt så har jag haft bil sen innan jag fyllde 18 och jag har haft endel bilar som varit otroligt basic och både i inköp och drift varit väldigt billiga. Men då har man ju också varit tvungen att meka själv och skaffa delar på skroten.

Sen är jag faktiskt mot höga skrotpremier. Det tar bort potentiella blivande "veteraner" och "klassiker". Det gör att de som kör väldigt få mil får ett dyrare bilägande utan att naturen gynnas. Jag tycker nog att höjd skatt på påställda bränsletörstiga bilar samt skatt på bensin och diesel är ett bättre sätt att fasa ut de bilar som totalt sett spyr ut mycket avgaser och co2.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Japp, funkar utmärkt för folk inom vården, tillverkningsindustri, lagerarbetare, butikspersonal etc.
Folk kommer tvinga fram mer arbete på distans gäller såklart bara i de yrken där det är tekniskt möjligt. Då blir det att stå ut med dryg resväg, byta jobb eller flytta. Kanske allt ;)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Folk kommer tvinga fram mer arbete på distans gäller såklart bara i de yrken där det är tekniskt möjligt. Då blir det att stå ut med dryg resväg, byta jobb eller flytta. Kanske allt ;)
Om fler som kan jobbar på distans så kommer de sannolikt prioritera större icke centrala bostäder, då kommmer sannolikt mer centrala bostäder bli tillgängliga och mer prisvärda för de som måste bor nära jobet. Likaså, många lågavlönade jobb ligger inte i citykärnan utan i områden utanför, där det finns billigare bostäder. Troligtvis är det dessa som får störts prissänking. Det finns alltid de som vill bo centralt. Men om man bor "off", dvs inte nära pendeltåg osv och inte behöver ta sig in till jobbet, då kan man likväl bo naturnära, större till lägre pris. Dvs de halvcentrala boendena blir nog billigare... Nu tillbaka till topic... Det är INTE för tidigt att köpa elbil! :D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Prova med Veckovägen i Jakobsberg (det var där min dotter bodde när hon jobbade på Danderyds sjukhus). Alla bor inte direkt invid pendeltågsstationen.

Sen är det lite i senaste laget att vara framme 7 om man börjar sitt pass 7.
SL kör från tidig morgon till sen kväll. Det var ju flera avgångar med i min skärmbild?

Från veckovägen tar det en timme med SL och 25 minuter med bil. Det ser ut som att din syster inte kan parkera bilen omedelbart utanför dörren. Även vid Danderyds sjukhus troligen en promenad från personalparkeringen. Så bilresan tar nog lite längre tid än 25 minuter. Fritt val vilket hon väljer. Om skrotpremien blir så hög att hon inte har råd med bli får det bli månadskort på SL eller cykel/elcykel.
En skärmdump från Google Maps som visar flerbostadshus, gatuskylt och övergångsställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: dotter , inte syster.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.