Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Alfredo Alfredo skrev:
Då kanske jag tog ett dåligt exempel för jag pratar absolut inte om dimbara och än mindre RGB utan om absolut "modelös" trapphusbelysning. Vi har exempelvis några av dessa:
Då har ni betalat löjligt mkt utan att tänka efter. Och frågan gällde ju inte det utan ifall hur man bäst ska dimra sina LED-ljus.
Finns idag zigbeestyrda färdiga plafonder med eller utan RGB för några hundralappar.
De är svåra att byta något i kanske men dimras iaf på rätt sätt.
Utan styrning pratar vi lika lite som en HUE-gjödlampa iaf...
 
J Jonte Karlsson skrev:
Eftersom han upprepar att den yngre generationen inte har nåt sug efter hemautomation så undrar man ju hur det är med den äldre generationen. Nissens funderar ju att på att köpa aktier i ett företag som har ändrat sin kärnverksamhet till att vara hemautomation, så nån generation borde rimligen ha ett enormt sug för att kompensera för den yngre generationens bristande intresse. Ser fram emot att få klarhet i det här när han presenterar sina källor.
Det borde ni väl lärt er vid det här laget, Nissens svarar aldrig på relevanta frågor......
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då har ni betalat löjligt mkt utan att tänka efter.
Mycket möjligt. Har du ett förslag på mer prisvärd plafond passande trapphus/
korridorer/gemensamma lokaler i ett flerfamiljshus? Alltså ingen "zigbee/dimmning/finesser" utan bara en "dum" belysning.

K karlmb skrev:
Och frågan gällde ju inte det utan ifall hur man bäst ska dimra sina LED-ljus.
Är det frågan? Jag tycker nog frågan minst lika mycket handlar om:

Alfredo Alfredo skrev:
Ett problem är dock att när en enskild "spot" lägger av I förtid finns det i bästa fall bara snarlika att köpa som ersättning. :(
Fast ska man hårdra det handlar väl frågan egentligen om "Plejd eller Wiser nu?" men därifrån har väl tråden drivit en bit.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska man annars göra om man valt Plejd? :thinking:
En hederlig dimmer på sladden nu när sådn lampor ändå har en sladd.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
En hederlig dimmer på sladden nu när sådn lampor ändå har en sladd.
Har Plejd sådana?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har Plejd sådana?
Får ta och resa på sig så når man den :rofl:

Det har dom inte. Men går att gör en egen.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det borde ni väl lärt er vid det här laget, Nissens svarar aldrig på relevanta frågor......
Suck, trodde att han var seriösare än så.
 
K karlmb skrev:
Tja
[länk]
Ja billig var den i alla fall. Rent principiellt vet jag inte om jag skulle kunna förmå mig till att rekommendera något så billigt från Biltema till en "offentlig" miljö i en BRF men där kanske jag har fel.

Sen verkar effekten på denna vara runt hälften mot de vi har så frågan är om ljuset duger, Sen är väl tillgången tveksam med tanke på placeringen i butik:

Svart text på vit bakgrund, "Hyllplats: UTGÅTT", informationsskylt, möjlig indikation på ej längre tillgänglig produkt.

Om jag nu ska vara sån...

Så just det förslaget nappar jag inte riktigt på.
 
K karlmb skrev:
Tja
[länk]

Det är bara vid dimmningssystem med flera ljuskällor det blir stora problem att hitta utbytesenheter.
Det var det jag skrev om.
Jag som elektriker hade aldrig satt upp en sån armatur från Biltema om den så kostade 1 kr. När den går sönder kommer det garanterat inte finnas en ersättare. Det känns som deras armaturer finns i bästa fall några månader innan den ersätts av en annan som var några kronor billigare att köpa in.

Håller man sig till kända märken får man bra hjälp om en armatur av flera skulle gå sönder. Designlight har 5 års garanti på de flesta (kanske alla?) sina armaturer, tror även Hide-a-Lite har samma garanti. SG är också stora och hjälpsamma om man letar ersättare.
Dock håller jag med om att det är dumt med inbyggd ljuskälla rent generellt. Det är förmodligen lättare att hitta likvärdiga ljuskällor under många år framåt, om man siktar på E27 eller E14.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja billig var den i alla fall. Rent principiellt vet jag inte om jag skulle kunna förmå mig till att rekommendera något så billigt från Biltema till en "offentlig" miljö i en BRF men där kanske jag har fel.

Sen verkar effekten på denna vara runt hälften mot de vi har så frågan är om ljuset duger, Sen är väl tillgången tveksam med tanke på placeringen i butik:

[bild]

Om jag nu ska vara sån...

Så just det förslaget nappar jag inte riktigt på.
Du får ju komma med en fullvärdig spec. Lite kraftigare grejor finns bla på Hornbach.
 
Redigerat:
M masterjohn skrev:
Jag har faktiskt inte kollat så mycket på alternativ. Vill ha ett enkelt välkänt system.
Upplever Plejd som enkelt och funktionellt men begränsat och Wiser snarlikt men inte lika smidigt men dock med fler funktioner så som brandvarnare, kameror mm.
Upplever alternativ så som ex shelly som ännu mer öppet men kräver lite mer intresse men det kanske är fördomar
M masterjohn skrev:
Tack för utförligt svar.
Hur öppet är egentligen Wiser?? Kan man lägga in saker från andra tillverkare eller behöver man en brygga för det??
Wiser är Zigbee, betyder att man kan kasta ut Wisers gateway om man vill, liksom ta in andra Zigbee 3.0-enheter från tex Ikea eller Tuya och de fungerar i Wisernätet.
 
K karlmb skrev:
Wiser är Zigbee, betyder att man kan kasta ut Wisers gateway om man vill, liksom ta in andra Zigbee 3.0-enheter från tex Ikea eller Tuya och de fungerar i Wisernätet.
Är du säkert på det? Sist jag pratade med Wisers representant på elmässan i Göteborg (i våras) fungerade Wisers produkter i andra Zigbeesystem men inte tvärtom. Det skulle alltså INTE gå att använda vilken Zigbeeprodukt som helst till Wisers gateway utan det måste vara Wisers egna produkter.
 
Müssli Müssli skrev:
Är du säkert på det? Sist jag pratade med Wisers representant på elmässan i Göteborg (i våras) fungerade Wisers produkter i andra Zigbeesystem men inte tvärtom. Det skulle alltså INTE gå att använda vilken Zigbeeprodukt som helst till Wisers gateway utan det måste vara Wisers egna produkter.
Många tillverkare har den typen av begränsningar. Det beror på att drivrutinerna för just det devicet måste finnas i gatewayen, så beroende på hur man använder de olika registren i standarden så fungerar man "out-of-the-box" eller kräver separata drivrutiner. Tuya-grejerna har många speciella beteenden för sig och använder register som inte är "standardiserade" och det gör att man ofta måste utveckla egna drivrutiner för dessa för varje gateway. IKEA, HUE och några till är oftast inom en Zigbee standard som stöds av de flesta gateways.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
J
Müssli Müssli skrev:
Är du säkert på det? Sist jag pratade med Wisers representant på elmässan i Göteborg (i våras) fungerade Wisers produkter i andra Zigbeesystem men inte tvärtom. Det skulle alltså INTE gå att använda vilken Zigbeeprodukt som helst till Wisers gateway utan det måste vara Wisers egna produkter.
Det kan mycket möjligt stämma, men som representant för en tillverkare som Wiser, så ligger det i sakens natur att de inte garanterar att andra tillverkares prylar skulle fungera tillsammans med deras gateway, åtminstone utan Matter i båda ändar. Så är det inom många branscher, men speciellt denna. Lite som att ringa Sony och fråga om deras hörlurar kan para ihop sig med en LG-tv och fortfarande få Dolby Atmos.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.