martin43 martin43 skrev:
Standardeffekt på en diesel/bensinvärmare de senaste 25+ åren är 5 kW.
Din elbil har betydligt mer än 4kW värmeeffekt.
Det kan jag bekräfta. Har kollat när jag kör förvärme på EQEn och räknar man baklänges blir det 14-16kW den totalt drar på med sätes och rattvärme.

Nu kan det även vara laddning av 12V batteriet då det också dras igång när man "väcker" bilen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Du missar poängen.
Utsläppen fanns givetvis och är gjorda och kan inte backas, men varför inte låta de utsläppen göra minimal påverkan genom att låta redan existerande produkter leva så länge det är möjligt.
Alternativet att köpa nytt ökar ju utsläppen ytterligare då det är än mer produkter som ska tillverkas.
Men det är väl det som pågår.
Ingen har väl krävt att nya fossilbilar ska skrotas?
Men man kan ju alltid sluta tillverka dom.
och det pågår ju också med hjälp av morot&piska-metoden...
Det ska svida lite att köra fossilt..
och visa på alternativen: Spara 20 kkr i drivmedelskostnader/år är ju inte så dumt...
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Men det är väl det som pågår.
Ingen har väl krävt att nya fossilbilar ska skrotas?
Men man kan ju alltid sluta tillverka dom.
och det pågår ju också med hjälp av morot&piska-metoden...
Det ska svida lite att köra fossilt..
och visa på alternativen: Spara 20 kkr i drivmedelskostnader/år är ju inte så dumt...
Morot&piska har varit lösningen sedan tråden startade för fem år sedan. Men fungerar inte som enskilt medel enbart i Sverige då det får så många andra konsekvenser på samhället. Vi finns globalt och ännu mera inom EU, och det som händer inom helt andra områden, inte bara miljö/klimat, får stor påverkan inte minst ekonomiskt. Elbilsfrågan blir en "parantes" om de problemen inte får lösningar.
 
R RogerHql skrev:
Ingen har väl krävt att nya fossilbilar ska skrotas?
Det har funnits folk som anser att staten ska betala ut premie för att folk ska skrota gamla "fossilbilar" i förtid (för att få folk att välja modernare och miljövänligare bilar), men vad jag kan läsa mig fram till har i princip alla utredningar visat att det inte är positivt för miljön att skrota gamla bilar i förtid.

Och anledningen är såklart att det är värre för miljön att tillverka en ny bil än att fortsätta köra en 10 år gammal fossilbil i 5 år till. Även om den nya bilen är en elbil.
 
N Nerre skrev:
Det har funnits folk som anser att staten ska betala ut premie för att folk ska skrota gamla "fossilbilar" i förtid (för att få folk att välja modernare och miljövänligare bilar), men vad jag kan läsa mig fram till har i princip alla utredningar visat att det inte är positivt för miljön att skrota gamla bilar i förtid.

Och anledningen är såklart att det är värre för miljön att tillverka en ny bil än att fortsätta köra en 10 år gammal fossilbil i 5 år till. Även om den nya bilen är en elbil.
Är det tio år gamla bilar som skulle skrotas? Hur stor skulle premien vara då? Jag trodde det handlade om storleksordningen 10 000 kr, och bilar 20+ år gamla.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
och visa på alternativen: Spara 20 kkr i drivmedelskostnader/år är ju inte så dumt...
Om man istället betalar 20 kkr extra i värdeminskning per år så blir det dumt.

Eller om man istället behöver två bilar istället för en.

Eller om man behöver hyra bil för 20 kkr om året för att den bil man köper inte täcker ens behov tillräckligt.

Som jag har sagt dussintals gånger: Milkostnaden är helt irrelevant, det är årskostnaden man måste titta på.

Milkostnaden sjunker alltid ju mer man kör, medans årskostnaden alltid ökar ju mer man kör.

Den lön man får påverkas normalt inte ett dugg av hur mycket man kör.

Så för att få ekonomin att gå ihop är det årskostnaden i relation till årsinkomsten som blir det relevanta. Det är den budgeten de flesta behöver titta på.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det tio år gamla bilar som skulle skrotas? Hur stor skulle premien vara då? Jag trodde det handlade om storleksordningen 10 000 kr, och bilar 20+ år gamla.
Det nuvarande förslaget finns det inga detaljer om alls i dagsläget. Men det är troligen samma sak där, för miljön är det bättre att fortsätta köra en 20 år gammal bil i 5 år till än att tillverka en helt ny bil.

Sen är det ju så att den som skrotar en 20 år gammal bil i förtid knappast köper en sprillans ny elbil som ersättare. Det blir väl istället en 15 år gammal bil, den som säljer den 15 år gamla bilen köper kanske en 5-10 år gammal bil och så går det vidare uppåt i kedjan till den som köper en ny elbil. Men frågan är som sagt var, på vilket sätt kommer skrotningspremien på den gamla fossilbilen att få fler att köpa ny elbil? Jag misstänker att konsekvensen istället blir brist på nyare begagnade bilar och stigande begagnatpriser.
 
Många skriver att drivmedelskostnaden minskar. Inköpskostnaden för en elbil är ganska dyr och det får man många liter bensin/diesel för.
Min dyraste bil jag någonsin köpt kostade 15 tusen kronor och nu 7 år senare rullar den på galant, en liten toyota aygo. Service och underhålls kostnader är löjligt låga och dessutom enkelt att göra själv. ALLT inkluderat klarar jag min på under 1000kr månaden på den, billigare än ett busskort.

Tittar vi på miljö så är vi i sverige redan ledande och står för ungefär 0.2% av alla utsläpp. Det betyder att vi som allra BÄST kan uppnå 0.2% skillnad.

Jag tycker det vore en större vinst att istället åka till ett land som tex kina och putta ned deras utsläpp med någon % så har man redan lyckats betydligt bättre än man kan i sverige.

Fordonsflottan av personbilar står dessutom för ungefär 30% av alla utsläpp så i bästa fall kan man komma ned till 0.17%. Får man med sig lastbilar(vilket inte kommer hända på en lång tid) så börjar man närma sig 0.15%.

Så skulle alla bilar bli elbilar imorgon i sverige räddar vi ingen, likadant om hela sverige skulle försvinna över natten så blir miljövinsten minimal och knappt märkbar.
 
D
A aka_the_barf skrev:
Många skriver att drivmedelskostnaden minskar. Inköpskostnaden för en elbil är ganska dyr och det får man många liter bensin/diesel för.
Min dyraste bil jag någonsin köpt kostade 15 tusen kronor och nu 7 år senare rullar den på galant, en liten toyota aygo. Service och underhålls kostnader är löjligt låga och dessutom enkelt att göra själv. ALLT inkluderat klarar jag min på under 1000kr månaden på den, billigare än ett busskort.

Tittar vi på miljö så är vi i sverige redan ledande och står för ungefär 0.2% av alla utsläpp. Det betyder att vi som allra BÄST kan uppnå 0.2% skillnad.

Jag tycker det vore en större vinst att istället åka till ett land som tex kina och putta ned deras utsläpp med någon % så har man redan lyckats betydligt bättre än man kan i sverige.

Fordonsflottan av personbilar står dessutom för ungefär 30% av alla utsläpp så i bästa fall kan man komma ned till 0.17%. Får man med sig lastbilar(vilket inte kommer hända på en lång tid) så börjar man närma sig 0.15%.

Så skulle alla bilar bli elbilar imorgon i sverige räddar vi ingen, likadant om hela sverige skulle försvinna över natten så blir miljövinsten minimal och knappt märkbar.
Sicken mängd klokskap... har jag inte hört någon politiker säga detta på TV.. 😂😂😂

När åker du till Kina och tar snacket?
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Kära kräkning.

Nej, begagnade elbilar är än så länge inte nere på samma omkostnader som en som köpt en gammal begagnad bil och servar allt själv. Det får ju jämföras med om man skulle köpa en fossilbil av samma årgång.

Det är rätt kasst att räkna i utsläpp från respektive land, utan du får givetvis räkna per invånare, varför skulle du ha mer rätt att släppa ut skit än någon annan?

En fördel för Sverige är att om vi går i framkant kan vi som är duktiga på utveckling exportera den teknik vi utvecklar.
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
på vilket sätt kommer skrotningspremien på den gamla fossilbilen att få fler att köpa ny elbil?
Den minskar utbudet på gamla bilar (och inför ett prisgolv för dessa) och pressar därmed upp priset på alla begagnade bilar. I slutet av kedjan (eller början om man så vill) kommer då någon att välja att köpa en ny bil istället för en begagnad. Inte nödvändigtvis en ny elbil dock.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Kära kräkning.

Nej, begagnade elbilar är än så länge inte nere på samma omkostnader som en som köpt en gammal begagnad bil och servar allt själv. Det får ju jämföras med om man skulle köpa en fossilbil av samma årgång.

Det är rätt kasst att räkna i utsläpp från respektive land, utan du får givetvis räkna per invånare, varför skulle du ha mer rätt att släppa ut skit än någon annan?

En fördel för Sverige är att om vi går i framkant kan vi som är duktiga på utveckling exportera den teknik vi utvecklar.
Funderar fortfarande på vilken fossilbil hen tänker på, som skulle kosta 15' efter ett par år, samma ålder som de flesta beg elbilar till salu, vad kostade den ny, oavsett verkar det vara stor värdeminskning på den tiden?

Eller, har vi fått en till i tråden som inte förstått "fem myror.. " ännu, allt man behöver veta för att debunka den klimatdesinformationen eller de fossil vs elbilsvandringssägner som luftas fick vi ju till oss genom det informativa TV-programmet, bara att plocka fram och applicera gammal kunskap.
 
MultiMan
Bilen jag har nu är snart 22 år gammal. Köpte den 2014 för 25' och den är bättre nu än när jag köpte den. Uppfyller alla krav jag har på driftkostnad och storlek, både för mig, passagerare och kunna lasta ordentligt, samt dragkrok som klarar tunga släp. Fortfarande bra säkerhet med sidokrockkuddar och långa deformationszoner, ingen rost att tala om.

Jag skulle inte ens överväga att skrota den under 50 000, då jag inte kan hitta något användbart under 100' med liknande egenskaper som skulle vara bättre och mer än 50' är uteslutet att jag lägger på en bil då ekonomin inte finns.

Men, menar politikerna allvar så är jag öppen för att byta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nuvarande "morot" är väl mest för att säga "titta vi har visst klimatvänligt politik" utan att behöva lägga en krona på det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nuvarande "morot" är väl mest för att säga "titta vi har visst klimatvänligt politik" utan att behöva lägga en krona på det.
Behövs ingen morot, det kommer att hända men inte till 2024, men låt oss återkomma 2030 och 2035 för att se hur utvecklingen blivit. Och med stort beroende av andra ekonomiska förutsättningar går i rätt riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.