nikasp
Känns som att sötebrödsdagarna är över nu. SE3 lördag 28:e oktober. Man får nog vara inställd på att det kostar ett par, tre kronor per kWh. Blir intressant att se hur det ser ut i januari. Halvdålig frånluftsvärmepanna men bra luftluft-VP gör att det ändå känns hyftsat. Dock stör det mot att vi har en sk brödrost som värmer garaget på 19 kvm.
 
  • Aktiediagram, topp vid 1717,80, nedgång till 797,80, daterad 28 oktober 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vad är det för valuta och vad är inkluderat? Kurvformen stämmer inte heller. Spotpriset toppar på 215öre/kWh kl 18-19 i SE3.
 
Excel
Elpriserna kommer öka framöver.
 
  • Artikel om potentiell ökning av elpriser i Sverige med 20% på grund av EU-regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Vad är det för valuta och vad är inkluderat? Kurvformen stämmer inte heller. Spotpriset toppar på 215öre/kWh kl 18-19 i SE3.
Nej, Nordpool spot idag (28/10) toppar 171,78 öre/kWh 18-19
 
Aha, den sida jag har tittat på har tydligen stoppat in moms också. Men det framgår inte.

Så prisuppgiften i tidigare graf är alltså kr/MWh.
 
nikasp nikasp skrev:
Känns som att sötebrödsdagarna är över nu. SE3 lördag 28:e oktober. Man får nog vara inställd på att det kostar ett par, tre kronor per kWh. Blir intressant att se hur det ser ut i januari. Halvdålig frånluftsvärmepanna men bra luftluft-VP gör att det ändå känns hyftsat. Dock stör det mot att vi har en sk brödrost som värmer garaget på 19 kvm.
Det är en kombination av att kk-revisioner inte är klara (F2s revision slutar idag), att det är specifikt planerat nätunderhåll idag som tar bort ytterligare 1,4 GW från SE2->SE3 samt att Finland (och till stor del Sverige) firar detta med stiltje.

Men visst behövs det inte så mycket för att det ska bli dyrt.
 
nikasp nikasp skrev:
Känns som att sötebrödsdagarna är över nu. SE3 lördag 28:e oktober. Man får nog vara inställd på att det kostar ett par, tre kronor per kWh. Blir intressant att se hur det ser ut i januari. Halvdålig frånluftsvärmepanna men bra luftluft-VP gör att det ändå känns hyftsat. Dock stör det mot att vi har en sk brödrost som värmer garaget på 19 kvm.
Byt ut brödrosten, en monoblock luftvärmepump får du för enbart 9000kr på Jula i helgen. Ungefär samma pris för en vanlig LLVP inkl installation.
 
Mikael_L
nikasp nikasp skrev:
Känns som att sötebrödsdagarna är över nu. SE3 lördag 28:e oktober. Man får nog vara inställd på att det kostar ett par, tre kronor per kWh. Blir intressant att se hur det ser ut i januari.
Fast redan imorgon blir det mycket bättre igen.
Mellan 25 och 77 öre/kWh, många timmar under 30 öre.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Igår kväll fick man ha tofflor på sig inomhus. Styrningen av värmen hemma mot elpriset fungerar fantastiskt bra. Det är ju sällan höga priser på dagen på helgen så gårdagens tofflor var ju ett undantag...
 
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Igår kväll fick man ha tofflor på sig inomhus. Styrningen av värmen hemma mot elpriset fungerar fantastiskt bra. Det är ju sällan höga priser på dagen på helgen så gårdagens tofflor var ju ett undantag...
Du kanske ska investera i solceller du med så slipper du styra ditt liv efter elpriserna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Är det bättre att styra det efter vädret?
 
  • Haha
  • Gilla
Elin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Du kanske ska investera i solceller du med så slipper du styra ditt liv efter elpriserna.
Jag ser inte att de frågorna är kopplade på något sätt annat än via elnätet. Solpaneler genererar el till ett värde av spotpriset+60öre+nätnytta (med moms). Det enda som skiljer från min el är 12öre då det inte finns nätnytta i mitt elnät (pga för många solcellsanläggningar på böndernas ladugårdar och på villataken, när solen skiner har jag alltid över 240V i elnätet), dvs jag sparar 12 öre/kWh på att ha solpaneler. Det kan jag inte räkna hem investeringen på...

Jag sparar dessutom mycket mer än 12 öre i snitt på att flytta stora delar av min elförbrukning till de billigaste timmarna, vilket innebär att jag inte ens använder solen som källa då.

Så nej, jag får inte varmare hemma om jag har solpaneler.

Edit: men jag funderar på att koppla in tre solpaneler in i elpatronen, det skulle hjälpa mig med värmen till en låg kostnad då jag inte ens behöver en växelriktare då.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag inventerade lite bland kända projekt och hittade följande projekt som annonserat att de säljer delar av sin el med PPA:

Önusberget (753 MW), Markbygden 1 ( 644 MW), Nysäter (474 MW), Maximus/Markbygden 2 (850 MW), Blakliden&Fäbodberget (353 MW), Åndberget (286 MW), Stor-Skälsjön (260 MW), Stavro (254 MW), Överturingen (235 MW), Björkvattnet (175 MW), Kråktorpet (163 MW), Norra Vedbo (86 MW).

Tillsammans täcker de listade projekten drygt 25% av den installerade vindkrafteffekten i Sverige.
Hej krfsm

Intressante, att du plockat fram detta. Jag har undrat hur vanligt PPA-avtal varit bland vindkraftsanläggningar. Rimligen kan det finnas fler.

Det verkar som Markbygden Ett, som har PPA-avtal, nu beviljas företagsrekonstruktion.

”En av Sveriges största vindkraftsparker har drabbats av stora ekonomiska bekymmer på grund av ett dåligt elhandelsavtal. Nu har tingsrätten beslutat om företagsrekonstruktion för det kinesiskt ägda bolaget. Det handlar om Markbygden Ett som till 75 procent ägs av kinesiska staten och har 179 vindkraftverk utanför Piteå. Bolaget har dragits med stora förluster och lider av omfattande betalningssvårigheter.”
https://www.dn.se/ekonomi/kinaagd-vindkraftspark-med-miljardskulder-beviljas-foretagsrekonstruktion/

PPA-avtal har ju blivit ett sätt att hitta finansiering av vindkraftparker.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej krfsm

Intressante, att du plockat fram detta. Jag har undrat hur vanligt PPA-avtal varit bland vindkraftsanläggningar. Rimligen kan det finnas fler.

Det verkar som Markbygden Ett, som har PPA-avtal, nu beviljas företagsrekonstruktion.

”En av Sveriges största vindkraftsparker har drabbats av stora ekonomiska bekymmer på grund av ett dåligt elhandelsavtal. Nu har tingsrätten beslutat om företagsrekonstruktion för det kinesiskt ägda bolaget. Det handlar om Markbygden Ett som till 75 procent ägs av kinesiska staten och har 179 vindkraftverk utanför Piteå. Bolaget har dragits med stora förluster och lider av omfattande betalningssvårigheter.”
[länk]

PPA-avtal har ju blivit ett sätt att hitta finansiering av vindkraftparker.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elpris-pa-vaeg-ner.484739/post-5435299


Skrev så här

”Det är Alldeles för riskfyllt å binda upp vindkraftsproduktionen på det sättet. Ponera att de har sålt mycket på långa kontrakt. De dagar det INTE blåser måste man isåfall ut å KÖPA kraften i spotmarknaden för att kunna leverera det man tidigare sålt. Gissa om priset man måste täckningsköpa på spotmarknaden (dagar utan vind) i snitt är högre eller lägre än vad man fått på det långa kontraktet…? . ”


Ganska nära sanningen eller…?😉


Från artikeln

Avtalet bygger på att Markbygden Ett har förbundit sig att sälja en viss volym el per timme till ett fast pris under 19 år. Men när det inte blåser tillräckligt går det inte att generera tillräckligt med el. Då måste vindkraftsparken täcka upp leveranserna genom att köpa el på marknaden – ofta till ett pris som slår hårt mot lönsamheten.”
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Grundproblemet är ju inte bara att man måste köpa dyr el, det har de nog räknat på, utan att man med fler och fler vindparker får dyrare och dyrare el när det inte blåser...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.