Tjallå! Köpte hus med frugan för en dryg månad sen. Flyttade in för 12 dagar sedan. Hus byggt 1970, då var det ett enplanshus, med åren har det varit en hel renoveringar och expansioner. Våning två började byggas 2021 och blev klart i juli 2023, alltså för några månader sen. Allt har gått igenom besiktningar, vi har gjort två besiktningar och inga problem förutom några småproblem hittades.

På övre våningen har vi ett badrum med WC och dusch, och den VVS:are som gjort detta bör ju skämmas. Bifogar två bilder på hur avloppet för WC-stolen och handfatet ser ut. Nu har vi efter 12 dagar stopp i avloppet bakom toastolen, för jag är tämligen säker på att fallet inte är tillräckligt för toastolen att spola bort allt, så det fastnar skit och skithuspapper i röret, så nu är toastolen full med vatten, och röret läcker nu när det är fullt i vatten i stolen. Såklart har ju besiktningsmännen spolat i alla handfat och i toastolen här uppe, men detta är ju inget som upptäcks med lite vattenspolning. Ska jag kontakta VVS-firman som gjort detta så dom får åtgärda problemet? Räknas detta som dolt fel?

Snälla Bullen, hjälp mig.

VVS-installation i ett hörn med avloppsrör, flexibla anslutningar och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått VVS-rör under diskho med anslutningar och plattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ser spontant inte särskilt dolt ut.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 112 till
  • Laddar…
Byggt 2023? Går det verkligen att ha ett korrekt tätskikt med ett avlopp så nära vägg 2023?

Men dolt är det ju inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Var sitter stoppet, precis bakom fjölen eller längre ner?

(Tillägg: "stoppet" ska det ju vara; stop är nåt annat...)
 
  • Gilla
zetamamman
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Byggt 2023? Går det verkligen att ha ett korrekt tätskikt med ett avlopp så nära vägg 2023?

Men dolt är det ju inte.
Inte efter vad som skrivs här iaf, själva reglementet har jag inte läst själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Även om det inte ser snyggt ut, så är det ju inget uppenbart som orsakar stopp på bilden.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Var sitter stopet, precis bakom fjölen eller längre ner?
Stoppet sitter precis i mitten i grenröret, efter den första svängen.

Centano Centano skrev:
Ser spontant inte särskilt dolt ut.
Själva avloppet är ju inte dolt, men huset har gått igenom två besiktningar plus slutbesiktning av nybyggnationen, och ingen har reagerat på detta.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Jag vill ju påstå att det vi ser på bilden ska fungera.
Ingen extrem snålspolare? Det går ju sas inte göra drängadumpen, torka ordentligt och spola med lilla snålspolaren, då sätter det sig i vilket avlopp som helst.
 
  • Gilla
  • Haha
Utter6300 och 11 till
  • Laddar…
N
Det ser väl inte alltför illa ut vad gäller risk för stopp men med dagens (eländiga) snålspolande toaletter kanske det blir det.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Inte fel attt bygga fult. Vad sa er besiktningsman?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Om problemet är att fallet är dåligt på den lilla snutten så borde det vara ett ganska enkelt jobb
 
  • Gilla
peterv8 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill ju påstå att det vi ser på bilden ska fungera.
Ingen extrem snålspolare? Det går ju sas inte göra drängadumpen, torka ordentligt och spola med lilla snålspolaren, då sätter det sig i vilket avlopp som helst.
Inte vad jag vet, kan ju vara så att VVS:aren har ställt in toastolen på extrem snål spolning även på den stora, men tycker själv att den spolar på rätt bra. Jag får nog öppna stolen och kolla spolinställningen. Har bara reagerat på att det är EXTREMT lite fall, vi snackar en/ett par mm på sin höjd.

Får väl ta och öppna upp med vaskrensare och sen enbart köra på stora spolningen hädanefter, även för numero uno.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte fel attt bygga fult. Vad sa er besiktningsman?
Inte ett smack, allt funkar.

Med undantag av att VVS:aren inte ens bemödat sig med att installera ett vattenlås i golvbrunnen...
 
  • Gilla
Snelli
  • Laddar…
Detta blir tyvärr ert ev problem eftersom allt är helt synligt och inte ett fel som kostar flera 100.000-tals kronor att åtgärda.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
En 45 graders vid golvet och vrida ner från toa + skarva om det vita så blir det fall. Kan det vara så att rörisen bara sågat av någon rörbit för att få ihop det och inte gradat ut riktigt, då fastnar papper lätt på graderna i röret.
 
  • Gilla
Utter6300 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.