Hej på er,

I vår lägenhet ska vi bygga en vägg mellan två sovrum som är på 380cm. Tänkte att använda oss av träfiber isolering från Hunton Nativo om nån har erfarenhet av de?

Så här är tanken att bygga upp väggen med denna isolering, rätta mig om jag är ute och cyklar :)

1. Träregla 45x70 cc 60
2. Ångbroms ena sidan? med överlappning 20cm + ångspärrstejp i kanter
3. In med Isoleringen: https://www.bauhaus.se/trafiberisolering-hunton-70x565x1220mm-4-89m
4. Ångbroms andra sidan? med överlappning 20cm + ångspärrstejp i kanter
5. Plywood på båda sidor
6. Gips på båda sidor

Behöver jag ha ångbroms på bägge sidor av väggen?

Gärna förslag på andra naturliga isoleringsmaterial som inte kliar och även på bra ångbroms etc :)
 
Varför ångbroms alls i en innervägg?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
surris
I en innervägg behövs ingen ångbroms.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ångbroms har man när det är större temperaturskillnad mellan de två sidorna av väggen.

Vad är syftet med isoleringen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ångbroms har man när det är större temperaturskillnad mellan de två sidorna av väggen.

Vad är syftet med isoleringen?
Syftet är mest för att minska ljud mellan sovrummen :)
 
Jag ska bygga in garderober längst med hela den väggen så vet inte om de kanske räcker som "ljudisolering" eller om jag får bäst resultat att även använda träfiberisoleringen i reglerna också
 
Jag hade använt stenull istället. Lika bra ljudisolering, men är billigare och enklare att hantera.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris
useless useless skrev:
Jag hade använt stenull istället. Lika bra ljudisolering, men är billigare och enklare att hantera.
TS ville ha material som inte kliade
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Stenull kliar inte.
 
T
Varför plywood? Det sätter man väl bara i t.ex. tekniska utrymmen där man behöver skruva mycket i väggen.
 

Bästa svaret

B
Jag har isolerat med hunton. Det är ganska trevligt att jobba med materialet även om det kostar mer än stenull. Det är inte speciellt svårt att hantera det, du kapar det med en vanlig såg enkelt.

Jag tror det är positivt från ett ljuddämpningsperspektiv att densiteten I hunton-materialet är lite högre. Och som flera sagt skippa plast/ångbroms i innervägg.

Osb är billigare än plywood. Jag har I alla fall inte haft några problem med att hänga upp en tv eller sätta upp en hylla på en osb inklädd vägg, så jag hade nöjt mig med oss under gipset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Varför plywood? Det sätter man väl bara i t.ex. tekniska utrymmen där man behöver skruva mycket i väggen.
Har du förslag på annat ifall man vill sätta upp något på väggen? Bara gips skivor räcker väl inte?
 
B
Punto Punto skrev:
Har du förslag på annat ifall man vill sätta upp något på väggen? Bara gips skivor räcker väl inte?
Gips duger, men en osb under är trevligt om man ska sätts upp hyllor med mera.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris
useless useless skrev:
Stenull kliar inte.
Stenull kliar, glasull är värre. men stenull kliar satan ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.