Hej, jag tänkte bara tacka för alla inlägg här i tråden som jag har tagit inspiration och kunskap från. Jag har byggt egna slagportar till en av garagets portar nu. Ramverk av reglar 45x70, 7 mm plywood på insidan, 17 mm spontad dubbelfaspanel i gran på utsidan, träfiberisolering inuti. Tänkte behandla med roslagsmahogny i vår.

Det tog sin tid, över ett år med enskilda insatser här och där. Men i effektiv tid kanske ca en veckas arbete skulle jag gissa. Men mycket billigare än att köpa nya med montering!

Bifogar lite bilder från arbetsgången här. Känner mig nöjd! Definitivt ett projekt som man klarar av om man är lite normalhändig. Portarna blev dock rätt så tunga, så det krävdes två personer för att montera dem när de väl var byggda.
 
  • Träram på grus, verktyg, skruvdragare, måttband, bits, klämma, träarbete, hemmaprojekt, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramkonstruktion, sexkantig form, troligen del av ett större byggnadsprojekt, plywood, obehandlat trä, synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram med isoleringsmaterial i ett garage, verktygslådor, cykel och kartonger i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv under konstruktion med verktyg och byggmaterial. Hantverk i arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion inne i byggnad, sågade brädor, arbetsverktyg och byggmaterial, oavslutat projekt, golv eller plattform under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre lada, rostig plåttak, två garageportar, en dörr, träd, grå himmel, parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen dörr leder ut till en snöig natur, med starkt solljus som strömmar in i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskiva försluter öppning, ruffig inomhusmiljö, improviserad dörr, betong, trä, skadad vägg, byggplast, enkelt lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skjul med träportar under ett snötäckt tak i solsken, med spår av smält snö nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Mawe85 och 18 till
  • Laddar…
Körde du helt vanliga 45*70 reglar eller klöv du och limmade?
Klarar man sig med endast dubbelfaspanel på utsidan och inget på insidan, då det blir till ett oisolerat förråd?
 
Ser ut att vara klyvda och förhoppningsvis vändlimmade! Det är väl tanken för att portarna inte ska slå sig? 🙂
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Körde du helt vanliga 45*70 reglar eller klöv du och limmade?
Klarar man sig med endast dubbelfaspanel på utsidan och inget på insidan, då det blir till ett oisolerat förråd?
Jag vändlimmade reglarna, men jag vet inte hur pass nödvändigt det var egentligen då jag hade köpt fingerskarvade som inte ska löpa samma risk att slå sig som vanliga.

Jag skulle nog vilja ha en skiva av nåt slag på insidan för att styra upp hela konstruktionen. Men jag vet inte, kanske går det bra utan. Isoleringen kan man väl skippa om man vill.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Alla reglar idag har väl rundade hörn så det blir ju inte så snyggt 🙂
Nu spelar väl iof det inte så stor roll
Har man en skiva på insidan så bör det väl inte slå sig kan man tycka
Annars får jag väl göra ett Z och brädslå
 
Nu har man på vissa Byggmax börjat sälja "limträreglar" för samma pris som vanliga. De har väl kommit så långt med produktionen att det är billigare att ta tillvara korta träbitar och limma ihop än såga ur längre stam.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Alla reglar idag har väl rundade hörn så det blir ju inte så snyggt 🙂
Nu spelar väl iof det inte så stor roll
Har man en skiva på insidan så bör det väl inte slå sig kan man tycka
Annars får jag väl göra ett Z och brädslå
Ja precis, det är ju en till anledning till att gömma reglarna bakom en skiva. Men är det tänkt mer som en "förrådsdörr" så kanske man kan acceptera lite skavanker.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.