Fundera på varför de inte finns filter i skorstenen? Hade de inte fungerat med kolfilter eller dyl längst upp i en kasset man byter ett par ggr om året?

Btw tänker på min egen eldning, skulle de hjälpa att få bra förbränning i uppstart (då jag ser mest rök) om man sätter en fläkt på tilluften (tar luft utanför huset)
 
I
boihus123 boihus123 skrev:
Fundera på varför de inte finns filter i skorstenen? Hade de inte fungerat med kolfilter eller dyl längst upp i en kasset man byter ett par ggr om året?

Btw tänker på min egen eldning, skulle de hjälpa att få bra förbränning i uppstart (då jag ser mest rök) om man sätter en fläkt på tilluften (tar luft utanför huset)
Misstänker att man tänkt i de banorna tidigare min insett att det inte är hållbart just nu ex :

Kolfilter är effektiva på att avlägsna gasformiga föroreningar men mindre bra på partikulära ämnen som sot. Det skulle så fall betyda att man behöver mer än en typ av filter.

Kostnaden kan bli betydande om filtret behöver bytas\rengöras ofta.

Att lägga filter i skorstensröret kan skapa ett motstånd som kan påverka förbränningsprocessen negativt.

Istället för att fokusera på att filtrera utsläppen(vilket ser svårt\dyrt ut) så har man riktat in sig på att minska utsläppen vid källan .d.v.s effektivare ugnar och kaminer som förbränner renare.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Btw tänker på min egen eldning, skulle de hjälpa att få bra förbränning i uppstart (då jag ser mest rök) om man sätter en fläkt på tilluften (tar luft utanför huset)
Öppna ett fönster eller dörr, sedan beroende av kamin, men vi låter en kamindörr stå öppen tills det brinner för fullt.
 
Tänk att det finns människor som tror att myndigheterna är ärliga och vill oss väl utan baktankar.
Alltså myndigheterna värnar sin egen existens, ingen annans.
 
D djungelkatt skrev:
Man tänker att de farliga ämnena tar vägen någonstans, att de inte bara försvinner. Tex att röken kyls och sprids i närområdet.

Och iaf vid kamineldning - att en del rök drar in i huset.
Har aldrig hänt i mina elstäder.
 
H Hybro skrev:
Har aldrig hänt i mina elstäder.
Eller så har du inte märkt av det.
Ofta uppfattar man inte sina ”egna” lukter. Folk som bor i mögelhus tex är ju inte sällan mer eller mindre ovetande medan gäster knappt ens kan gå över tröskeln.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ja det är olika hur man uppfattar lukter.

Spridning beror till stor del på vädret. Vid lågtryck tex kan röken ligga kvar länge i markhöjd.

1kg ved eldad i ny ekokamin ger utsläpp som kan förorena en miljon kubikmeter ren luft till WHOs gränsvärde för partiklar. Det är en ganska stor luftmängd.
Sverige består på 1 meters höjd av 10000 kubikmil med luft, 1 miljon kubikmeter är 0.000001 kubikmil. Använd miniräknare nästa gång du försöker förstora något.
 
  • Älska
mikethebik
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Eller så har du inte märkt av det.
Ofta uppfattar man inte sina ”egna” lukter. Folk som bor i mögelhus tex är ju inte sällan mer eller mindre ovetande medan gäster knappt ens kan gå över tröskeln.
Och så finns det personer som är överkänsliga mot olika dofter/lukter😉
Däremot kan det lukta eller dofta bränt hos oss, en subjektiv uppfattning, när man eldar första gången efter avbrott. Det är damm på kaminen som bränns bort, men det är ju en engångsföreteelse när eldningssäsongen börjar på senhösten.
 
Precis som det blev igår, luktade lite avbränt damm, när jag halvt inspirerad av överdrifterna från alarmisterna i den här tråden (och för att det var så förbannat rått och kallt ute) bestämde mig för att göra eld i vedspisen, på väldigt kort tid steg tempen inne i hela kåken, och den fantastiskt goa värmen från en vedspis är svårslagen, det svagt dova ljudet från elden är en bonus.

Klassisk spis med brinnande eld, vedträn, öppen lucka, mörk bakgrund, traditionellt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 11 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Jag gör ett försök att summera helgen:
Vi är alla överens om att

Vad skulle få dig att bli övertygad?
En del av det vi har idag:

Hälsostatistisk forskning att det dör ungefär 700-1000 svenskar om året av vedrök.

Fungerar inte skorstenen som den ska och leder ut röken risker man att dö akut. Bland annat av kolmonoxidförgiftning.

Man vet att eldar man biologiskt fast material så får man tusentals olika ämnen varav många är ofullständigt förbrända och därmed reaktiva och skadliga för kroppen. Tobaksrök och vedrök innehåller ungefär samma ämnen frånsett nikotin.

Man vet att en del av dessa ämnen fastnar i lungorna (ca 30% av röken som andas in). Obducerade rökare och eldare har sotiga lungor.

Man vet att en del av dessa ämnen sprids via blodet till övriga organ. Man vet att en del tar sig igenom moderkaka och blod-hjärnbarriär. (Liksom nikotin som är en stor organisk molekyl, bevisligen kommer in i hjärnan)

Man vet även att en del av dessa ämnen är så små att de tas upp via huden.

Man vet att vedrök innehåller tex bensapyren som är en mkt kraftig cancerogen.

Man vet att astmabesvär och hjärt o kärlproblem ökar dagar med höjda luftföroreningar.

Eldar man 1kg ved rätt i en ny ekokamin så släpper man ut ca 5gram partiklar. Det kan låta lite men de är som sagt rejält giftiga och förorenar en miljon kubikmeter ren luft till WHOs gränsvärde för partiklar.

Tom i denna tråd så är vi väl eniga att elda fel är dåligt för kvarteret . Enligt NV så kan man endast minska utsläppen med 50-80% genom att elda rätt. Eldar man då rätt dagligen så släpper man ut mer än en som eldar fel en ggn i veckan. Som granne är det värre att ha 5 grannar som eldar rätt än en som eldar fel.
Men hur gammal är dom när dom dör då? Och är det endast vedrökensom gjorde att dom dog Dom kanske hadde mycket andra sjukdomar. 1000 personer är inte så mycket, 9000 dör av övervikt. Eldning vill många förbjuda, förbjud dålig mat istället. Kanske fler skulle vara överviktiga om dom inte fick hålla på med ved som gör att man rör lite mer på sig.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
I
mikethebik mikethebik skrev:
Precis som det blev igår, luktade lite avbränt damm, när jag halvt inspirerad av överdrifterna från alarmisterna i den här tråden (och för att det var så förbannat rått och kallt ute) bestämde mig för att göra eld i vedspisen, på väldigt kort tid steg tempen inne i hela kåken, och den fantastiskt goa värmen från en vedspis är svårslagen, det svagt dova ljudet från elden är en bonus.

[bild]
Svårslaget? Jag ser möjligen 1 fördel, man kan få värme även om man skulle bli utan el, förövrigt :

-Det luktar och är uppenbarligen dåligt för miljö och hälsa (jämfört med alternativen)
-Det Krävs jobb, fixa ved, mata kaminen, sota.
-Man får ofta kraftig överskott med värme, så pass att det ibland blir olidligt att vara i rummet där kaminen står. Man kan i vissa fall begränsa det och få längre livslängd på värmen men de e uppenbarligen långt ifrån alla som lyckas med det.
-Det tar tid och man måste tänka till hur och när det ska eldas för att passa.
-Eldar man inte under lång tid så försvinner värmen lika snabbt som den kom.
-Risken att någon bränner sig är högre, särskilt om man har barn, det krävs avspärrningar och uppsikt.
-Värmen sprider sig i regel sämre än vad den gör med ex en luft\luft eller för den delen ett bergvärmesystem kopplat till vattenburet system.
-Och såklart, det finns risk att förpesta luften för grannarna om man inte har iallafall lite koll på vad man pysslar med(vilket inte verkar vara helt ovanligt).

Visst ja! Det finns möjligen en fördel till, "mysfaktor", men då vill man ha en spis där elden syns och man vill att den ska värma på en lagom nivå länge utan meck vilket inte är självklart för alla.

Nej, vi är väldigt nöjda med att ha kastat ut pellets pannan, nu är det bara till att ställa in kurvan och allt sköter sig automatiskt utan att ta upp vår tid. Vi har en fin Adura kamin som förra ägarna satte in för 30 000 - 40 000 kr, den har vi testat 1 gång, mer kommer den inte användas.

Men jag köper att alla är olika, så länge som inte andras eldande går ut över oss som inte eldar så har jag egentligen inga problem med det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
I
Bjor Bjor skrev:
Men hur gammal är dom när dom dör då? Och är det endast vedrökensom gjorde att dom dog Dom kanske hadde mycket andra sjukdomar. 1000 personer är inte så mycket, 9000 dör av övervikt. Eldning vill många förbjuda, förbjud dålig mat istället. Kanske fler skulle vara överviktiga om dom inte fick hålla på med ved som gör att man rör lite mer på sig.
Läser du något annat än vad du själv skriver? Det är välkänt att vedeldning är dåligt för både människan och miljön. Ja absolut, det är bättre att elda än att frysa ihjäl men idag har vi bättre lösningar som ex bergvärme, jordvärme, m,m. Visst kan man gnälla om att elpriserna är höga nu och att man kan få betala några 1000 lappar extra om året men det är bara en tidsfråga innan vi får grepp om elfrågan, troligen är det på rätt bana inom 5-10 år.

Som sagt, död är inte allt, "vanliga" hälsoproblem från vedeldning inkluderar :
  1. Andningsbesvär
  2. Astma
  3. Kronisk bronkit
  4. Hjärt-kärlsjukdomar
  5. Förvärrade lungsjukdomar, som KOL.
Jag och en annan familjemedlem får omfattande andningsbesvär när det eldas mycket, vi är inte döda men vi påverkas absolut av vedeldning och vi är långt ifrån ensamma. Det har iallafall blivit lite bättre sen vi slängde ut pelletspannan.

Det är klassiskt att peka finger på andra problem som man anser viktigare att lösa. Övervikt är mycket riktigt ett problem men nu är det inte det vi pratar om här, eller hur? Pekar du finger på bilisten framför dig när du blir taget för fortkörning med?
 
  • Gilla
  • Arg
Pelleplutt78 och 3 till
  • Laddar…
Vur ska man kunna ha ett skydd mot myndigheternas aktivister och politikerna om man inte får elda med ved.
Det är enda reserven som fungerar.
 
I Ironside skrev:
Men jag köper att alla är olika, så länge som inte andras eldande går ut över oss som inte eldar så har jag egentligen inga problem med det.
Bra, där är vi överens.
Det är precis det jag skrivit tidigare i tråden mer än en gång, har man en granne som eldar sur ved eller inte kan elda på rätt sätt kontaktar man denne och tar en diskussion, inte advokaterar för ett stopp för vedeldning.
Och det arbete som krävs för vedhantering är för mig ingen belastning, precis tvärtom faktiskt, fysiskt arbete
och psykisk harmoni i skön förening.
Vi har ett talessätt här som säger att fattigdomen börjar i vedboden, när den är tom är det illa.

Också som jag skrivit tidigare, varför i fridens namn måste folk elda gräs eller löv på vårarna?
Där kan vi snacka om att förpesta omgivningen under timmar eller dagar i sträck. Lägg det där det hör hemma, på komposten, så får man fin jord på köpet.

Tros att jag ogillar det beteendet så får jag inte för mig att kräva förbud eller att skriva av mig min frustration på ett forum (även om jag på förekommen anledning gjorde just det...)

Så det kokar ner till trådstarten: Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt!
Liksom allt annat vi gör, gör på rätt sätt och med rätt grejor så undviker vi tjafs och förbudsivrare som hämtar inspiration från alarmister som finns i alla möjliga sammanhang och där internet är drivmotorn.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Vur ska man kunna ha ett skydd mot myndigheternas aktivister och politikerna om man inte får elda med ved.
Det är enda reserven som fungerar.
Byggande och boende på lantbruksfastighet utom detaljplan funkar rätt bra;)

Vissa påstår att även vagnar och båtar ger möjligheten att bygga och bo fritt utan att söka bygglov eller lämna bygganmälan, men uppvärmningen går nog lättare att ordna med egen skog.

Eldar man bör det likafullt ske med torrt bränsle och gott om luft i lämplig eldstad.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.