damm damm skrev:
Har sökt och sökt men hittar inte andra som har/haft samma problem.

Jag har Yale Doorman V2N uppkopplat till Verisures system. Allt har fungerat fint tills nyligen.

All felsökning verkar utgå ifrån att man har problem att låsa och som då oftast beror på problem med mekanik/installation, men jag har ett upplåsningsproblem.

Ibland när jag försöker låsa upp via Verisure appen så signalerar appen att allt gått bra och att låset är upplåst, men det verkar inte gå fram alls till låset som fortfarande är låst. Upprepade försök med appen får appen att tro att den låser och låser upp igen men utan att låset gör något, inga felmeddelanden så allt verkar prima i appen.
Om jag då slår in min kod på knappsatsen på låset istället så har det (hittills, ta i trä!) låst upp sig som det ska.
Problemet är alltså bara ibland, oftast fungerar allt fint som det alltid brukat göra innan. Problemet är oberoende av vilken användare det gäller.

Inga signaler om att det skulle vara några batteriproblem med låset, däremot såg jag på mina Verisure-sidor att magnetdetektorn hade mindre än sex månader kvar så det batteriet har jag precis bytt, men kan ju inte se hur det skulle göra någon skillnad.

Någon som varit med om något liknande eller har tips om felsökning?
Ska förstås ringa Verisure support om det fortsätter, men vad jag läst om dem så har jag inte så mycket hopp om hjälp.
Om låset fungerar normalt med knappsatsen men inte med appen så är det sannolikt inte hårdvaran det är fel på. Prova ominstallera appen? Hur kommunicerar låset? WiFi? Hur är signalstyrkan vid dörren?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur kommunicerar låset? WiFi? Hur är signalstyrkan vid dörren?
Wifi till connect-modulen, blåtand mellan connectmodul och lås.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Wifi till connect-modulen, blåtand mellan connectmodul och lås.
Var sitter connectmodulen?
 
I ett vägguttag i närheten av låset. Ett vanligt problem är att det sitter för långt bort.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
V V1K1NG skrev:
när det är problem med yale så är det 99% att det är låskistan
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om låset fungerar normalt med knappsatsen men inte med appen så är det sannolikt inte hårdvaran det är fel på.
Tack för kommentarer som jag tar till mig inför fortsatt felsökning.
Nu har det faktiskt fungerat bra senaste dygnet, men jag tror fortfarande att det måste vara ett rent sammanträffande att det varit så efter jag bytt batteri i magnetdetektorn.

Man vill ju tro att systemet är byggt så att Verisure/motsvarande inte ska kunna tro att låset är upplåst om det inte får ett "kvitto" av Doorman? Känns vansinnigt att bygga det på annat sätt. Vilket talar för ett mekaniskt fel. Eller?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Prova ominstallera appen? Hur kommunicerar låset? WiFi? Hur är signalstyrkan vid dörren?
De olika enheterna använder en krypterad icke-wifi RF kommunikation (förutom Verisures huvudenhet som är kopplad till mitt nät med Ethernet). Avståndet mellan Verisure-enheterna är mycket kort och har inte ändrats, vad som finns mellan dem har inte ändrats, allt har fungerat bra tidigare, inget på "mina sidor" klagar över några signalproblem. Problemet började ungefär samtidigt drabba alla användare, med olika telefoner (både android och ios), men det är klart att det är ett lätt test (bland många andra relativt lätta test, som att ta bort och återskapa konton mm) att ominstallera appar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Wifi till connect-modulen, blåtand mellan connectmodul och lås.
Är du säker på att de kör så? Jag har försökt hitta någon sorts white papers på Verisures system, men inte lyckats. Skulle gärna läsa mer om det!
 
damm damm skrev:
Tack för kommentarer som jag tar till mig inför fortsatt felsökning.
Nu har det faktiskt fungerat bra senaste dygnet, men jag tror fortfarande att det måste vara ett rent sammanträffande att det varit så efter jag bytt batteri i magnetdetektorn.

Man vill ju tro att systemet är byggt så att Verisure/motsvarande inte ska kunna tro att låset är upplåst om det inte får ett "kvitto" av Doorman? Känns vansinnigt att bygga det på annat sätt. Vilket talar för ett mekaniskt fel. Eller?



De olika enheterna använder en krypterad icke-wifi RF kommunikation (förutom Verisures huvudenhet som är kopplad till mitt nät med Ethernet). Avståndet mellan Verisure-enheterna är mycket kort och har inte ändrats, vad som finns mellan dem har inte ändrats, allt har fungerat bra tidigare, inget på "mina sidor" klagar över några signalproblem. Problemet började ungefär samtidigt drabba alla användare, med olika telefoner (både android och ios), men det är klart att det är ett lätt test (bland många andra relativt lätta test, som att ta bort och återskapa konton mm) att ominstallera appar.
Kan också vara intermittent störning från annan signal. Jag hade en period på ett par månader när det ibland var omöjligt att låsa upp bilen med fjärrkontrollen om man inte hade den vid vindrutan.

Utan att ändra något så har problemet bara försvunnit. Jag vet inte vad det berodde på.
 
Verisure har ju inga egna prylar, det är ju Yale alltihop?

Vit Yale-låsenhet, orange batteripaket, smart hem-säkerhet, isolerade mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar, men vet inte, att connectmodulen (den vita) pratar på samma sätt till ett L3 lås som till ett V2N med den gula monterad? Är det inte blåtand till den gula lär det ju inte vara det till ett L3-lås heller.
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Verisure har ju inga egna prylar, det är ju Yale alltihop?

[bild]

Jag gissar, men vet inte, att connectmodulen (den vita) pratar på samma sätt till ett L3 lås som till ett V2N med den gula monterad? Är det inte blåtand till den gula lär det ju inte vara det till ett L3-lås heller.
Verisure har många egna prylar, hela vägen till låsmodulen. De ser inte ut som på ditt foto, även om låsmodulen är av samma utformning (annars skulle den ju inte passa i Doorman). De pratar inte blåtand/wifi enligt specifikationerna, utan tycks kommunicera på samma RF som resten av Verisures system. Det är som synes i mitt ursprungliga inlägg Doorman V2N det gäller, uppkopplad till Verisures centralenhet.

Här kan du se lite om vad Verisure har, om du är nyfiken: https://www.verisure.com/landingpages/technical-documentation / https://mypages.verisure.com/se/webshop.html

Detta är alltså vad som sitter i mitt lås: https://mypages.verisure.com/se/webshop.html#product/445 / https://www.verisure.se/sites/se/files/flmngr/support/pdf/Produktdatablad/smart-lasmodul.pdf
Den använder ingen box/connectmodul eftersom den pratar direkt med Verisure-centralenheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
damm damm skrev:
Verisure har många egna prylar, hela vägen till låsmodulen. De ser inte ut som på ditt foto, även om låsmodulen är av samma utformning (annars skulle den ju inte passa i Doorman). De pratar inte blåtand/wifi enligt specifikationerna, utan tycks kommunicera på samma RF som resten av Verisures system. Det är som synes i mitt ursprungliga inlägg Doorman V2N det gäller, uppkopplad till Verisures centralenhet.

Här kan du se lite om vad Verisure har, om du är nyfiken: [länk] / [länk]

Detta är alltså vad som sitter i mitt lås: [länk] / [länk]
Den använder ingen box/connectmodul eftersom den pratar direkt med Verisure-centralenheten.
Märkligt. Jag har haft uppfattningen att Verisures grejer är en ren rebrand. Deras kameror är ju Arlo t.ex.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Märkligt. Jag har haft uppfattningen att Verisures grejer är en ren rebrand. Deras kameror är ju Arlo t.ex.
Arloprylarna är dock inte ommärkta utan säljs som Arlo och Verisure säger inget annat än att de stöder att koppla Arlos saker till systemet.
Men nu har vi hamnat långt från ämnet! :)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Märkligt. Jag har haft uppfattningen att Verisures grejer är en ren rebrand. Deras kameror är ju Arlo t.ex.
Eller tvärtom då verisurer äger arlo

https://www.arlo.com/sv_se/about-us/om-arlo
 
  • Gilla
damm
  • Laddar…
damm damm skrev:
Tack för kommentarer som jag tar till mig inför fortsatt felsökning.
Nu har det faktiskt fungerat bra senaste dygnet, men jag tror fortfarande att det måste vara ett rent sammanträffande att det varit så efter jag bytt batteri i magnetdetektorn.

Man vill ju tro att systemet är byggt så att Verisure/motsvarande inte ska kunna tro att låset är upplåst om det inte får ett "kvitto" av Doorman? Känns vansinnigt att bygga det på annat sätt. Vilket talar för ett mekaniskt fel. Eller?



De olika enheterna använder en krypterad icke-wifi RF kommunikation (förutom Verisures huvudenhet som är kopplad till mitt nät med Ethernet). Avståndet mellan Verisure-enheterna är mycket kort och har inte ändrats, vad som finns mellan dem har inte ändrats, allt har fungerat bra tidigare, inget på "mina sidor" klagar över några signalproblem. Problemet började ungefär samtidigt drabba alla användare, med olika telefoner (både android och ios), men det är klart att det är ett lätt test (bland många andra relativt lätta test, som att ta bort och återskapa konton mm) att ominstallera appar.
Jag prioriterade att försöka minimera risken för fler problem över att göra en ordentlig felsökning, så jag bytte batterierna i Doorman samma dag som inlägget ovan skrivits. Sedan dess har det inte varit några problem. Kanske ett fantastiskt sammanträffande men jag lever på det tills vidare.
Om det nu fortsätter fungera så blir alltså mitt råd till framtida trådläsare att vid liknande problem så prova byta batterierna i Doorman.
Om det inte fortsätter fungera så kommer jag förstås tillbaks hit och rapporterar och fortsätter felsökningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.