Hej,

Efter att ha provat en massa prylar söker jag nu mer hjälp med golvvärmen.

Vattenburen golvvärme som är kopplad till en Nibe VVM310. Allt i ett köpt hus så jag har ingen koll på hur det är installerat osv. Tilläggas att jag inte är speciellt duktig på detta.

Mätte lite temp med IR termometer och får följande.

Inkommande vatten till Termostat som sitter på Shunten är 28 grader.
"Cirkulerat" vattenrör innan cirkulationspump 21 grader.
Rör efter pumpen är 45 grader men misstänker att det blir missvisande baserat värme från pumpen då man får mäta direkt efter.

Framledningstemp cirka 40 grader.

Har provat/kollat följande:
Termostaten, rört på "pinnen" i termostaten så att den inte sitter fast.
Kollat pumpen och den går. Öppnade den på baksidan för att se att den rör sig.
Provat olika flödesinställningar på cirkulationspumpen.
Provat att öppna/stänga flödet på cirkulationspumpen.

Känslan är att oavsett vad jag gör så blir det ingen skillnad. Varken kallare eller varmare.

De vattenburna elementen i huset fungerar som de ska.

Stort tack på förhand!
 
Bild på golvvärmeshunten?

Hur testade du stiftet?
Ptryckte du ner stiftet och det fjädrade upp?
 
Vad har du för tryck i systemet? Har du luftat någon gång?

Är inte påläst på luft/vatten pumpar men kan det vara något fel där?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på golvvärmeshunten?

Hur testade du stiftet?
Ptryckte du ner stiftet och det fjädrade upp?
Hej,

Tack för svar.

Tryckte ner och lyfte upp. Den satt lite låst men efter att ha "fipplat" med den så känns den fjädrande.

Se bild på hela.
 
  • Inuti skåp, rörgrenar, ventiler, mätare, svart låda, vita rör, elanslutningar, teknisk installation, vatteninfrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T trojlee skrev:
Vad har du för tryck i systemet? Har du luftat någon gång?

Är inte påläst på luft/vatten pumpar men kan det vara något fel där?
Hej,

Tack för svar.

Japp luftat i flera omgångar och ingen luft så vitt jag kan bedömma.

Ingen koll på trycket tyvärr.
 
Trycket kan du se på en manometer vid pannan/vp/exspanstionskärlet, den ska vara väl synlig och vara på ca 0,8 till 1,2 bar. Det är en röd pil som står på ca 1,5 bar som brukligt är en maxnivå för vanliga hus.
 
Hej,

Såklart. Tack. Prick 1 bar.

Mvh,

Rickard
 
Har du fått liv i GV nu ?
 
Tyvärr inte.
 
Har det fungerat
Har du provat med att ta bort maxtermodonet så piggen är helt uppe av sig självt. Från donet så går det ett smalt rör till någonstans ( slingan på väggen bakom ) verkar inte sitta i fördelaren. SEn är det den svarta ratten på överkant, troligtvis med + och - på, vad står den på nu.
 
Varför mäter rumstermostaten returtempen från GV?

Menar du att inkommande (primär) innan termostaten är 28°C och röret efter pumpen (tillopp GV) är 45°C? Låter onekligen som det är felkopplat helt. GV fram kan inte vara varmare än primär om det är rätt inkopplat.

Edit: Ser ut som GV rör med eurocona på bilden, så borde inte vara felkopplat. Märkligt oavsett, att man även kopplat rumstermostaten mot GV retur.
 
Har du kikat i någon anvisning på modellen av shunten hur det ska vara?

Jag tror det är såhär >

Värmesystem med rör, ventiler och termostat, några delar märkta med röd text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade provat att ta lös givaren freå returledningen och lägga den utanför skåpet där den hör hemma....kan vara där felet är..
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Specialtermostaten ska bara vara en maxtermostat som skyddar golven. Yttemperaturen får bli max 27 grader på golven för att parketten inte ska riskera att resa sig och förstöras.
 
Zomade nu in lite bättre, den satt på inkommande värme och då blir det fel. Du ska flytta den till nästa rör till vänster. Går att skala av lite på yttre slangen, tejpa den på plats och bäst med en isolering på det. Den ska känna utgående temp för GV, så tempen inte går över 30 C, allt beroende på vad för golv du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.