O
K Klacken skrev:
1.Och ingen betalar heller moms på egenproducerade och egenförbrukade potatisar eller dynamoproducerade Watt på cykelturer.

2. Det är ju ett sätt för staten att slippa böket med att alla skulle börja momsredovisa i sammanhanget löjligt små belopp. Man lärde sig kanske något av misstaget videoband/ljudband-skatten på 80-talet. Den försvann nämligen väldigt snabbt eftersom kostnaden översteg intäkterna.

3. Ja, det var just det som var meningen! Därför har alla sätt att producera el på, vind,vatten kärnkraft fått stöd för att sätta fart.

4. Kan inte diskutera batterier, av den enkla anledningen att jag inte har någon egen erfarenhet dessa. Det blir väl inte direkt trovärdigt att diskutera något som man inte vet så mycket om, eller vad tror du?
Var det inte du som fick lönsamhet på 3st solceller, och samtidigt berättar för alla som har facit på en normal anläggning hur olönsamt det är?
Ang resten av din uppsats så får du ett tips: RÄKNA!!!
Och hur tänkte du dig att staten skall tjäna på alla dessa punkter? Det var det som frågan handlade om.

Jag får lönsamhet på tre paneler iom att jag slipper betala för en storskalig installation som skall löna sig genom försäljning. Jag har för mina tre paneler till och med räknat med gratis el, dvs enbart överföringsavgifter och skatt och då lönar den sig på mindre än fem år med dagens energiskatt och den höjs ju dessutom 9% nästa år. Räknar jag med besparingar på elinköp också så blir intjänandetiden mycket kortare.

Och räkna på en solcellsanläggning, ja det har jag gjort om och om och om igen. Problemet är ju riskerna som finns med att installera solpaneler. Beroende på hur man räknar med dessa så får man antingen lönsamhet eller inte...
...och jag tänker inte köpa om det tar över tio år att få tillbaka pengarna. Vem vet om man lever om tio år?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag försöker förklara varför staten inte går plus på bidraget:

2) 60-öringen är en ersättning som inte andra elproducenter får, det gör att den minskar statens intäkter
Vi får väl ta detta en gång till.

1. De andra elproducenterna köper inte el som vi med solpaneler gör då solen inte lyser.
2. Jag får inte kvitta importerad el mot exporterad utan jag får betala skatt och moms på all import.
3. Jag får bara spotpriset på exporterad el, ingen skatt eller moms.
4. Grannen får betala skatt och moms för min exporterade el.

Medelspotpriset senaste 10 åren är 50,4 öre/kWh. Skatt i år är 39,2 öre/kWh. Räknar man ut skatt + moms på detta blir det 61,6 öre. Av dem får jag 60 öre/kWh medan jag för min importerade fortfarande betalt 61,6 öre/kWh i skatt. Staten tjänar alltså 1,6 öre/kWh på detta. Nästa år höjs skatten men inget är sagt om 60-öringen.

Min produktionskostnad med 12 års avskrivning låg 2022 på 103,7 öre. Om vi tar medelpriset ovan får jag 50,4 öre/kWh + 60-öringen - 7,8 öre (skillnaden mellan nätnytta och överföringsavgift), dvs 102,6 öre/kWh. En förlust på 1,1 öre/kWh. Med brasklappen att medelpriset är över hela dygnen och inte viktat mot soltimmarna. Siffrorna gäller för SE4.

Så det där att staten förlorar på 60-öringen är ren bullshit. Frågor på det?
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 4 till
  • Laddar…
D
Logad Logad skrev:
Vi får väl ta detta en gång till.

1. De andra elproducenterna köper inte el som vi med solpaneler gör då solen inte lyser.
2. Jag får inte kvitta importerad el mot exporterad utan jag får betala skatt och moms på all import.
3. Jag får bara spotpriset på exporterad el, ingen skatt eller moms.
4. Grannen får betala skatt och moms för min exporterade el.

Medelspotpriset senaste 10 åren är 50,4 öre/kWh. Skatt i år är 39,2 öre/kWh. Räknar man ut skatt + moms på detta blir det 61,6 öre. Av dem får jag 60 öre/kWh medan jag för min importerade fortfarande betalt 61,6 öre/kWh i skatt. Staten tjänar alltså 1,6 öre/kWh på detta. Nästa år höjs skatten men inget är sagt om 60-öringen.

Min produktionskostnad med 12 års avskrivning låg 2022 på 103,7 öre. Om vi tar medelpriset ovan får jag 50,4 öre/kWh + 60-öringen - 7,8 öre (skillnaden mellan nätnytta och överföringsavgift), dvs 102,6 öre/kWh. En förlust på 1,1 öre/kWh. Med brasklappen att medelpriset är över hela dygnen och inte viktat mot soltimmarna. Siffrorna gäller för SE4.

Så det där att staten förlorar på 60-öringen är ren bullshit. Frågor på det?
.. men avundsjukan kan sticka fram sitt tryne oavsett, det är inte viktigt om saker är sant längre, "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå"
 
  • Älska
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
O

Och hur tänkte du dig att staten skall tjäna på alla dessa punkter? Det var det som frågan handlade om.

Jag får lönsamhet på tre paneler iom att jag slipper betala för en storskalig installation som skall löna sig genom försäljning. Jag har för mina tre paneler till och med räknat med gratis el, dvs enbart överföringsavgifter och skatt och då lönar den sig på mindre än fem år med dagens energiskatt och den höjs ju dessutom 9% nästa år. Räknar jag med besparingar på elinköp också så blir intjänandetiden mycket kortare.

Och räkna på en solcellsanläggning, ja det har jag gjort om och om och om igen. Problemet är ju riskerna som finns med att installera solpaneler. Beroende på hur man räknar med dessa så får man antingen lönsamhet eller inte...
...och jag tänker inte köpa om det tar över tio år att få tillbaka pengarna. Vem vet om man lever om tio år?
Läs inlägget nedan från Logad så får du kanske ett hum om hur det fungerar.
 
Attitudeswe
Logad Logad skrev:
Vi får väl ta detta en gång till.

1. De andra elproducenterna köper inte el som vi med solpaneler gör då solen inte lyser.
2. Jag får inte kvitta importerad el mot exporterad utan jag får betala skatt och moms på all import.
3. Jag får bara spotpriset på exporterad el, ingen skatt eller moms.
4. Grannen får betala skatt och moms för min exporterade el.

Medelspotpriset senaste 10 åren är 50,4 öre/kWh. Skatt i år är 39,2 öre/kWh. Räknar man ut skatt + moms på detta blir det 61,6 öre. Av dem får jag 60 öre/kWh medan jag för min importerade fortfarande betalt 61,6 öre/kWh i skatt. Staten tjänar alltså 1,6 öre/kWh på detta. Nästa år höjs skatten men inget är sagt om 60-öringen.

Min produktionskostnad med 12 års avskrivning låg 2022 på 103,7 öre. Om vi tar medelpriset ovan får jag 50,4 öre/kWh + 60-öringen - 7,8 öre (skillnaden mellan nätnytta och överföringsavgift), dvs 102,6 öre/kWh. En förlust på 1,1 öre/kWh. Med brasklappen att medelpriset är över hela dygnen och inte viktat mot soltimmarna. Siffrorna gäller för SE4.

Så det där att staten förlorar på 60-öringen är ren bullshit. Frågor på det?
Varför skall du få låna ett virtuellt batteri skattefritt?

Varför skall du ha subventioner tre gånger?

Inköp av anläggning

"nätnytta" när solen lyser trots att du lastar nätet en vinterdag och kanske driver förtida investeringar för att hantera lokal produktion som överstiger konsumtion

skatteåterväring (60öring)
 
Logad Logad skrev:
Vi får väl ta detta en gång till.

1. De andra elproducenterna köper inte el som vi med solpaneler gör då solen inte lyser.
2. Jag får inte kvitta importerad el mot exporterad utan jag får betala skatt och moms på all import.
3. Jag får bara spotpriset på exporterad el, ingen skatt eller moms.
4. Grannen får betala skatt och moms för min exporterade el.

Medelspotpriset senaste 10 åren är 50,4 öre/kWh. Skatt i år är 39,2 öre/kWh. Räknar man ut skatt + moms på detta blir det 61,6 öre. Av dem får jag 60 öre/kWh medan jag för min importerade fortfarande betalt 61,6 öre/kWh i skatt. Staten tjänar alltså 1,6 öre/kWh på detta. Nästa år höjs skatten men inget är sagt om 60-öringen.

Min produktionskostnad med 12 års avskrivning låg 2022 på 103,7 öre. Om vi tar medelpriset ovan får jag 50,4 öre/kWh + 60-öringen - 7,8 öre (skillnaden mellan nätnytta och överföringsavgift), dvs 102,6 öre/kWh. En förlust på 1,1 öre/kWh. Med brasklappen att medelpriset är över hela dygnen och inte viktat mot soltimmarna. Siffrorna gäller för SE4.

Så det där att staten förlorar på 60-öringen är ren bullshit. Frågor på det?
Du måste räkna på alternativkostnaden för staten.

När du producerar och använder egen el så får inte staten skatteinkomster på moms och energiskatt, det är den förlust som staten gör på din produktion av egen konsumtion. Den får de inte igen!

Alltså så sponsrar de din produktion och konsumtion av egen el.

Sedan kan du inte räkna på medelpriset, då du inte producerar till detta pris, men det är en annan fråga....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
O

Och hur tänkte du dig att staten skall tjäna på alla dessa punkter? Det var det som frågan handlade om.

Jag får lönsamhet på tre paneler iom att jag slipper betala för en storskalig installation som skall löna sig genom försäljning. Jag har för mina tre paneler till och med räknat med gratis el, dvs enbart överföringsavgifter och skatt och då lönar den sig på mindre än fem år med dagens energiskatt och den höjs ju dessutom 9% nästa år. Räknar jag med besparingar på elinköp också så blir intjänandetiden mycket kortare.

Och räkna på en solcellsanläggning, ja det har jag gjort om och om och om igen. Problemet är ju riskerna som finns med att installera solpaneler. Beroende på hur man räknar med dessa så får man antingen lönsamhet eller inte...
...och jag tänker inte köpa om det tar över tio år att få tillbaka pengarna. Vem vet om man lever om tio år?
Om man inte lever om 10 år så är kanske inte om det är lönsamt eller inte när man dör den stora frågan att hänga upp sig på? Sen hur staten skall dra in pengar på just detta.... har det slagit dig att stat och myndigheter driver mycket verksamhet som inte genererar pengar utan som kanske har ett annat, högre syfte.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du måste räkna på alternativkostnaden för staten.

När du producerar och använder egen el så får inte staten skatteinkomster på moms och energiskatt, det är den förlust som staten gör på din produktion av egen konsumtion. Den får de inte igen!

Alltså så sponsrar de din produktion och konsumtion av egen el.

Sedan kan du inte räkna på medelpriset, då du inte producerar till detta pris, men det är en annan fråga....
Detta börjar bli direkt löjligt.

Vi kan ju extrapolera detta till övriga energieffektiviseringar. När jag slängde ut elpannan till förmån för en värmepump sjönk min elförbrukning för värme och varmvatten med 65%. Det är en hel massa skatt och moms som staten går miste om där. Ditt argument blir i det ljuset bara fånigt.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
G
Logad Logad skrev:
Detta börjar bli direkt löjligt.

Vi kan ju extrapolera detta till övriga energieffektiviseringar. När jag slängde ut elpannan till förmån för en värmepump sjönk min elförbrukning för värme och varmvatten med 65%. Det är en hel massa skatt och moms som staten går miste om där. Ditt argument blir i det ljuset bara fånigt.
När på året belastar du nätet mest? Oavsett med eller utan värmepump.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför skall du få låna ett virtuellt batteri skattefritt?

Varför skall du ha subventioner tre gånger?

Inköp av anläggning

"nätnytta" när solen lyser trots att du lastar nätet en vinterdag och kanske driver förtida investeringar för att hantera lokal produktion som överstiger konsumtion

skatteåterväring (60öring)
De 15% av totalkostnaden för anläggningen är en subvention.

Nätnyttan är inte en subvention då det är elnätägaren som betalar den. När jag belastar nätet en vinterdag betalar jag överföringsavgift till nätägaren.

Som jag visat i uträkningen ovan kostar 60-öringen inte staten något extra.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Du måste räkna på alternativkostnaden för staten.

När du producerar och använder egen el så får inte staten skatteinkomster på moms och energiskatt, det är den förlust som staten gör på din produktion av egen konsumtion. Den får de inte igen!

Alltså så sponsrar de din produktion och konsumtion av egen el.

Sedan kan du inte räkna på medelpriset, då du inte producerar till detta pris, men det är en annan fråga....
Så här såg det ut hos mig: Totalkostnad:170.000:-Därav moms 34.000:- Gröna avdraget: 25.500:-
Netto till staten: 8.500:- Detta på en affär som aldrig gjorts om inte avdraget funnits!!! Dvs ett rent plus in statskassan.
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
K Klacken skrev:
Så här såg det ut hos mig: Totalkostnad:170.000:-Därav moms 34.000:- Gröna avdraget: 25.500:-
Netto till staten: 8.500:- Detta på en affär som aldrig gjorts om inte avdraget funnits!!! Dvs ett rent plus in statskassan.
Så kunde man resonera kring bonusen på elbilar också. Ändå tyckte inte staten den hade råd med den...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så kunde man resonera kring bonusen på elbilar också. Ändå tyckte inte staten den hade råd med den...
Den avskaffades av ideologiska skäl
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så kunde man resonera kring bonusen på elbilar också. Ändå tyckte inte staten den hade råd med den...
Så det var en ren tillfällighet att det ändrades direkt vid regeringsskiftet?
Den nuvarande regeringen höjde väl gröna avdraget till 20%? Har du någon insidesinformation varför?
 
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så kunde man resonera kring bonusen på elbilar också. Ändå tyckte inte staten den hade råd med den...
Kan man? Eller antar man att folk köper en bil ändå men inte nödvändigtvis en subventionerad elbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.