Frustrerande:
Bilradion i min gamla Opel började krångla och stängde inte av sig automatiskt när man drog ut startnyckeln. Volym- och kanalväljaren på ratten slutade fungera. Trots manuellt avstängd radio drog bilen tjyvström och tömde batteriet.
Nåväl, jag kopplade ur batteriet och laddade upp det fullt, kopplade in det med amperemätare emellan och skulle börja felsöka genom att en efter en koppla ur olika kretsar i säkringsdosorna för att se när strömtjuvandet försvann.
Efter att initialt dragit 0,8 A en halvminut, när datorerna för EFI, ABS etc ställer in sig, sjönk strömmen till omätbar nivå. Kopplade in batteriet på riktigt och funktionerna på radion fanns där åter: Inget fel att söka efter eller åtgärda.
Jag vet att felet kommer att återvända när man minst anar det i nästa vecka eller på julafton men det är ju skitsvårt att hitta ett fel som inte finns, antagligen någon jordkabel som ärgat.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Frustrerande:
Bilradion i min gamla Opel började krångla och stängde inte av sig automatiskt när man drog ut startnyckeln. Volym- och kanalväljaren på ratten slutade fungera. Trots manuellt avstängd radio drog bilen tjyvström och tömde batteriet.
Nåväl, jag kopplade ur batteriet och laddade upp det fullt, kopplade in det med amperemätare emellan och skulle börja felsöka genom att en efter en koppla ur olika kretsar i säkringsdosorna för att se när strömtjuvandet försvann.
Efter att initialt dragit 0,8 A en halvminut, när datorerna för EFI, ABS etc ställer in sig, sjönk strömmen till omätbar nivå. Kopplade in batteriet på riktigt och funktionerna på radion fanns där åter: Inget fel att söka efter eller åtgärda.
Jag vet att felet kommer att återvända när man minst anar det i nästa vecka eller på julafton men det är ju skitsvårt att hitta ett fel som inte finns, antagligen någon jordkabel som ärgat.
Om det varit en BMW skulle det garanterat varit dåligt batteri, de kan ha en massa konstigheter för sig, fel som kommer och går, olika fel olika dagar, allt detta även fast bilen startar så man inte tror att det är nått fel på batteriet.
 
richardtenggren
nino nino skrev:
Funkar dom med avfettning även om dom står ett tag?
Jag har fått en ny av den svarta modellen för petroleumbaserad avfettning, när jag reklamera e sa de att man egentligen skulle tömma den, men iaf lämna den utan tryck. Så den nya jag fick har faktiskt fungerat felfritt :)

På den första blev det så att packningen svällt och pump-handtaget lossnade då när man skulle pumpa.

Jag har alltså även en röd, blå och svart, samt en foam-pump-flaska, sen ett gäng triggersprutor som funkat perfekt 😊
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tror den där plåten är lite väl tunn och mjuk :)
[bild]
Skärmdump av tweet från verifierat konto, tros handla om kulförsvarstest.
Futuristiskt utseende, eldriven pickup, kantig design, blank yta, ovanlig kaross, körs på väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
[bild]
[bild]
Häftigt, men verkar ju inte vara ett vapen med någon direkt hög utgångshastighet, enligt wiki 285 m/s för att jämföra med de i tabellen jag bifogade 🤓
Men mot en normal bil så är det ju mycket tjockare plåttjocklek på Cybertruck :)
 
nino nino skrev:
Funkar dom med avfettning även om dom står ett tag?
Jag har kört med dessa några år och då även med avfettning, men jag har alltid tömt ur vätskan efter användning, så om dom verkligen klarar att stå med det vet jag inte, enligt kwazar själva ska man tömma ur...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Patrik440
galento galento skrev:
Det kan det vara värt för att känna big block power 😉😁 kommer ihåg när man tankade pickupen med 130l tank , flera mackar stoppade vid 1000kr så man fick börja om. Den drog ca 1,9 blandad körning.
Ja precis. :)

Något år körde jag runt 800 mil och på de milen snittade jag 1,7. :)

På en tur upp till Stockholm å Uppsala så gick det 180 liter på 120 mil å då var det några vändor fram å tillbaka på Sveavägen också då det var Stockholmscruising den helgen.
Helt ok förbrukning. :)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Patrik440
useless useless skrev:
Bandvagn 206 med granatkastare bakom i djupsnö drog 1 liter per 250 meter med Fords bensin V6'a
Centurion skall enligt uppgift dra 50 liter mil vid landsvägskörning.
I skogen drar den tre gånger mer. :)

Barn i blå overall står bredvid stor grön motor på hjulig ram utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Då är det bättre att mäta i g/kWh.
 
nino nino skrev:
Funkar dom med avfettning även om dom står ett tag?
Svarta 1,5L m pump har jag haft kallavfettning i ca 15 månader och den håller ihop. Än så länge…
Har avverkat diverse sprutor så förväntningarna är höga. Andra märken har packat ihop på kortare tid så den svarta leder.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bandvagn 206 med granatkastare bakom i djupsnö drog 1 liter per 250 meter med Fords bensin V6'a
Och i dom förutsättningarna gick den ofta på varvtalsstopp när man skulle omgruppera.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
R RYZKC skrev:
Jag har kört med dessa några år och då även med avfettning, men jag har alltid tömt ur vätskan efter användning, så om dom verkligen klarar att stå med det vet jag inte, enligt kwazar själva ska man tömma ur...
Det kommer jag aldrig klara av, vilket bök att förväntas hålla på på det viset. Ska lägga fälgrenare i den billiga biltema sprutan med vitontätningar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi har nån Gloria spruta på jobbet med lättflytande olja och den verkar hålla trots konstant tryck, men om den klarar avfettning vet jag inte.
 
Jag har en Gloria tryckspruta som ska klara avfettning, men tyvärr har plasten i övertrycksventilen spruckit två gånger.. Bara haft Biltemas kallavfettning i den.. kan inte rekommenderas....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har en Gloria tryckspruta som ska klara avfettning, men tyvärr har plasten i övertrycksventilen spruckit två gånger.. Bara haft Biltemas kallavfettning i den.. kan inte rekommenderas....
...men att klara alkalisk avfettning är inte samma sak som att klara petroliumbaserad avfettning (kallavfettning). Det är olika gummin för det som Dennis beskrev ovan. Gloria har ju garanterat sprutor för båda behoven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.