H hempularen skrev:
Men frågan är mot vem det är avtalsbrott. TS verkar ju inte vara beställare av bygget.
Spelar det någon roll? Felet ska ju ändå åtgärdas, och TS har påtalat felet innan hen blev ägare!
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men frågan är mot vem det är avtalsbrott. TS verkar ju inte vara beställare av bygget.
Jag kanske missförstår men jag uppfattar att TS har köpt fastigheten med huset av en byggfirma (Byggfirma AB) som var ägare av fastigheten. TS har avtalat med Byggfirma AB att huset ska följa en viss leveransbeskrivning vid fastighetsköpet.

Eller förstår jag inte vem som har sålt vad till vem?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kanske missförstår men jag uppfattar att TS har köpt fastigheten med huset av en byggfirma (Byggfirma AB) som var ägare av fastigheten. TS har avtalat med Byggfirma AB att huset ska följa en viss leveransbeskrivning vid fastighetsköpet.

Eller förstår jag inte vem som har sålt vad till vem?
Exakt så. Orenoverat hus som ägdes av byggfirma. Vi kommer in och kommer överens om en leveransbeskrivning för hur hela huset ska renoveras. Efter renoveringen görs själva försäljningen.
 
  • Gilla
Puta och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Preppie Preppie skrev:
Exakt så. Orenoverat hus som ägdes av byggfirma. Vi kommer in och kommer överens om en leveransbeskrivning för hur hela huset ska renoveras. Efter renoveringen görs själva försäljningen.
Om leveransbeskrivningen var en bilaga till köpeavtalet så är det ju kristallklart att det ska följas.

Om det inte var en bilaga till köpeavtalet ja då ska det följas i alla fall. Även muntliga utfästelser är ju en del av affären.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Fortsättning följer här tänker jag. Kommer prata med byggaren och även mäklaren som genomförde affären för mer kött på benen. Finns det intresse återkommer jag med hur allt gått.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Aha, jag uppfattade att det var ytterligare en mellanägare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Preppie Preppie skrev:
Tack för alla svar! Fortsättning följer här tänker jag. Kommer prata med byggaren och även mäklaren som genomförde affären för mer kött på benen. Finns det intresse återkommer jag med hur allt gått.
Självklart är vi intresserade av det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ta mig en rejäl funderare innan du driver detta. Innan du stämmer någon, så åtgärda o se vad det kostar. Det kostar mycket att driva fel. Personligen skulle jag inte göra det under ett par hundratusen....att isolera lite låter som en kostnad på 30-40 kkr maximalt?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag skulle ta mig en rejäl funderare innan du driver detta. Innan du stämmer någon, så åtgärda o se vad det kostar. Det kostar mycket att driva fel. Personligen skulle jag inte göra det under ett par hundratusen....att isolera lite låter som en kostnad på 30-40 kkr maximalt?
Gud ja. Ingen kommer stämmas här. Jag vill hitta en lösning utan att gå den vägen. Har redan en dialog med byggaren som känns positiv så tror det kommer lösa sig bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Preppie Preppie skrev:
Gud ja. Ingen kommer stämmas här. Jag vill hitta en lösning utan att gå den vägen. Har redan en dialog med byggaren som känns positiv så tror det kommer lösa sig bra.
Det låter klokt. Då behöver du inte funderanså mycket över exakt vad du skall kalla det. Ring och diskutera en lösning!
 
Då man har tilläggsisolerat från insidan kan det vara så att kall luft kommer in vid golv/vägg.
Har sett detta problem flera gånger, kall luft kommer in vid golvlisten eller vid trösklarna.
Då du har inspekterat med värmekameran kollade du golv och väggar samtidigt?
Inspekterade en fastighet där dom inte kom över 16 grader på bottenvåningen men på övervåningen var det OK.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.