A
K Krille4 skrev:
Jag valde att integrera av precis samma anledning😉Då kan jag enkelt bara byta frys eller kyl (som sällan håller exakt lika länge) och slipper köpa båda nya så snart en av dem går sönder och modellen har utgått/förändrats från sortimentet.

Samma gäller diskmaskin som man ofta t ex vill ska matcha kyl och frys och det är inte helt enkelt att t ex hitta samma nyans av "rostfritt" när man behöver byta en av enheterna. Visst är det lite mer jobb när man byter ut integrerade men det sker ju inte så många gånger per år så det kan vi överleva för att få ett lite "snyggare/mer enhetligt" kök .

Så jag skulle nog vilja säga att integrerat snarare är en fördel när man ska byta någon enhet.

/Krille
jag har varit med om att kunden fick delvis riva sitt kök för att det inte fanns nya kylar och frysar som passade i den gamla lösningen. det blev fristånde då inte täckluckorna heller gick att använda
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Vi renoverar kök nu och valde fristående kyl, frys och diskmaskin.

De fördelar jag ser med att göra så är att kyl och frys har större volym samt att det finns fler vitvaror att välja mellan. Jag bygger och hoppas köket ska hålla i 10-20 år nu och behöver jag byta vitvaror under tiden (känns väl troligt) så är det lättare än med inbyggda. Dessutom så har jag läst flera som har problem med fronter som både går sönder och som inte passar de nya vitvarorna sen.

Nackdelen är väl utseendet där många hade tyckt det vore snyggare att bygga in. Så är utseendet viktigast så kör på det.

[bild]

Men såhär känner jag varje gång jag ska försöka hitta diskmaskinen hos kompisar som har inbyggt ;)
Vad har du för kyl o frys om dom har större volym? Jag har integrerade kyl o frys, och dom är garanterat mindre i volym eftersom allt ska få plats innanför en stomme på 60cm, men en icke integrerad är 60cm i skalet, helt värdelöst.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hehe, nu HAR vi just två kyl/frys bredvid varandra. Istället för en hel kyl och en hel frys. Och det är inte alla i familjen (läs alla utom jag) som anser att en viss artikel hör hemma i en viss kyl och dessutom en viss hylla. Det händer ideligen att saker ligger i "fel" kyl, även om den i 90% ligger i rätt.

Därmed inte sagt att jag skulle vilja se in i kylskåpet med stängd dörr, ser hemskt ut, men praktiskt hade det varit!
För oss oss som gillar att laga mat är två kyl/frysar överlägsna en av varje + man får en viss redundans vid haverier
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
O
T Tosel skrev:
Vad har du för kyl o frys om dom har större volym? Jag har integrerade kyl o frys, och dom är garanterat mindre i volym eftersom allt ska få plats innanför en stomme på 60cm, men en icke integrerad är 60cm i skalet, helt värdelöst.
Har Miele 28262 och 28202 som har 265 och 381 liter.
 
Första omgången kyl och frys i köket var helintegrerade bakom snickeriluckor. Såg fint ut men kyl/frysmodellerna var både mindre och dyrare än motsvarande icke integrerade. När det var dags att byta ut dessa ett gäng år senare byggde jag om till "vanliga" kylfrys. Mer för pengarna, mer plats. Kanske inte lika snyggt men funktion före form denna gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det ger ju en mer exklusiv känsla helt klart med integrerat. Särskilt kyl/frys/kaffe. Diskmaskin är väl det vanligaste att ha integrerat.
Men jag hade nog valt ett kök utan integritet. Kan inte laga mat men ett sådant kök och jag hade i alla fall förstått varann.
Ditt inlägg gick från klarhet till klarhet!😄
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Som jag var inne på tidigare: möjlighet att dra ut enheterna enkelt för att tex dammsuga kondensorn, och om det är trubbel med auto avfrostning att kunna avhjälpa detta enkelt. Har fått göra detta typ vartannat år med frysen, alltid någon rackare som glömmer någon fryslåda halvt inne och så står frysen delvis öppen… då blir det påväxt av frost i frysmodulen och fläkten stannar till slut, eskalerar till totalstopp.

Frysen kan visa inställd måltemp vilket är vad den infrusna sensorn ser, dock tö i skåpet. Enkelt åtgärdat med en rejäl avfrostning. Lustigt nog sker alltid detta under sommarhalvåret vilket betyder att man behöver en extra frys. Vilket vi har tack och lov :)

Har instiftat strikta regler sedan ett tag. Tar du ut grejer från frysen så se för fan till att alla lådor är ordentligt inskjutna! Svårt att förmedla till gäster dock…

_____
PS. Vad jag ville säga med detta är att det skulle kännas väldigt jobbigt att bråka med integrerade maskiner för denna typ av underhåll. Extremt smidigt att bara dra fram aktuell maskin på sina hjul, fixa problemet, skjuta tillbaks.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Som jag var inne på tidigare: möjlighet att dra ut enheterna enkelt för att tex dammsuga kondensorn, och om det är trubbel med auto avfrostning att kunna avhjälpa detta enkelt. Har fått göra detta typ vartannat år med frysen, alltid någon rackare som glömmer någon fryslåda halvt inne och så står frysen delvis öppen… då blir det påväxt av frost i frysmodulen och fläkten stannar till slut, eskalerar till totalstopp.

Frysen kan visa inställd måltemp vilket är vad den infrusna sensorn ser, dock tö i skåpet. Enkelt åtgärdat med en rejäl avfrostning. Lustigt nog sker alltid detta under sommarhalvåret vilket betyder att man behöver en extra frys. Vilket vi har tack och lov :)

Har instiftat strikta regler sedan ett tag. Tar du ut grejer från frysen så se för fan till att alla lådor är ordentligt inskjutna! Svårt att förmedla till gäster dock…
Hos oss behöver man bara snäppa loss golvsockeln, sen drar man ut vitvarorna ”som vanligt” eftersom de står på golvet precis som vanligt.
 
  • Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Hos oss behöver man bara snäppa loss golvsockeln, sen drar man ut vitvarorna ”som vanligt” eftersom de står på golvet precis som vanligt.
Ok. Fick intrycket av att dessa sk integrerade vitvaror har skåpsdörrar fastsatta via glidskenor som försvårar enkel service. Kan ha fel eftersom jag ännu inte hoppat på detta tåg.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ok. Fick intrycket av att dessa sk integrerade vitvaror har skåpsdörrar fastsatta via glidskenor som försvårar enkel service. Kan ha fel eftersom jag ännu inte hoppat på detta tåg.
Åtminstone på våra sitter fronten fastsatt på själva vitvaran, så den följer med om man drar ut vitvaran. Jag vet att det finns två olika sorters infästning för fronten på kyl/frys och jag vet inte hur den andra sorten sitter, men i värsta fall får man väl montera loss den. Vi plockade loss fronten på vår diskmaskin häromdagen, det tog ca fem minuter 🙂
 
M mrsnhp skrev:
Åtminstone på våra sitter fronten fastsatt på själva vitvaran, så den följer med om man drar ut vitvaran. Jag vet att det finns två olika sorters infästning för fronten på kyl/frys och jag vet inte hur den andra sorten sitter, men i värsta fall får man väl montera loss den. Vi plockade loss fronten på vår diskmaskin häromdagen, det tog ca fem minuter 🙂
Bra isf. Jag vill ha enkelt servicebara maskiner annars inte intressant för mig.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Förstår att det finns folk som tycker det är fantastiskt bra att vitvarorna döljs bakom anonyma luckor i den senaste inkarnationen av köksinredningen.

Vi planerar ett nytt kök och funderar kring eventuell vits med detta.

Personligen är jag helt likgiltig inför den eventuella upplevelsen som en del kan ha av att tex kylen eller diskmaskinen uppenbarar sig om man trycker på ett visst anonymt skåp på ett visst ställe.

Men hur resonerar ni kring detta? Är detta värt att lägga pengar och energi på och vad är nyttan enligt er?
Vi har integrerad diskmaskin. Inget annat. Integrerad spis och micro finns inte ännu vad jag vet och kyl och frys står lite för sig själv. Så välj integrerad disk om ni vill.. ser lite mer rent ut kanske. Har inte haft några problem med luckor eller annat där sen sen det byggdes 2015
 
Just en diskmaskin ser jag väl som en vitvara man har en rätt låg förväntad livstid på. Bra att bara kunna byta ut den som en modul, skit samma om det står Bosch eller Siemens på den, eller vad som. Ser ingen vits med att ha en integrerad dm
 
TRJBerg
Jag har på senare år insett att huvudproblemet med vitvaror är att de kommer att behöva bytas efter ett tag.
Och då blir det problem om utrymmet i fråga kräver en storlek (och rördragning etc) som inte kan hittas på marknaden, eller oftast begränsar urvalet såpass att det blir problem.
 
Har byggt/beställt ett tiotal kök under mina år. Nästan samtliga har haft integrerad diskmaskin, helt enkelt för att det är snyggare med en homogen rad med bänkskåp. I några kök har vi haft integrerad kyl och frys. I ett av dem för att vi hade den (i mitt tycke) vackraste köksluckan som någonsin gjorts, d.v.s. Kvänums fågelögonslönn, och då hade vi en sådan front även på kyl och frys av rent estetiska skäl. I det andra, ett lantkök med Ikea-luckor, ville vi också ha en lugn och homogen framtoning efter vi hade köksskåp på tre väggar, även om man tappar ca 10% volym. Motsatsen är vår lägenhet i stan där det mer är en "gadget-samling" med t ex frys med ismaskin och kyl med kolsyrat vatten på varsin sida av en ångugn och en vinkylare, allt med svart front. Ju mer "köksleksaker" det är, desto mindre anledning till inbyggnad ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.