M Mjolnir skrev:
Vår vattenleverantör svarade att trycket är 2-5 bar i vår stad, beroende på område. Hade dock inga specifika värden för vårt område men sen förstår jag att mitt hus vattentryck kan skilja sig från detta referensvärdena och måste mätas separat.

Trycket går inte att utläsa från vattenmätaren? Se bild.
Nej vattentrycket måste mätas manuellt och det är mycket enkelt mha av en digital tryckmätare som man enkelt monterar på en vattenkran. Det ska varje seriös montör ha i sin servicebil.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej vattentrycket måste mätas manuellt och det är mycket enkelt mha av en digital tryckmätare som man enkelt monterar på en vattenkran. Det ska varje seriös montör ha i sin servicebil.
Finns det nåt på jula eller biltema som är billigt och "bra att ha verktyg" här hemma och som gör jobbet? Så kan jag köpa och mäta själv. Tänker nåt man enkelt kopplar på kran kanske?
 
B
B BSOD skrev:
Är det 2 till 5 bar är det inom normala vattentryck som inte borde ge upphov till oljud, men visst kan man mäta om man misstror leverantören.

En manometer kostar ju runt 100kr, enkelt att kontrollera själv.

[länk]
Tack för tipset!
 
Undrar över en sak. Backventilen togs bort i växlaren. Borde inte växlarens vatten blandas med kallvattnet i och med hur det är byggt? Se bild.

Om jag startar kallvattnet i kranen så leds väl vattnet så som jag ritat linjerna och pilarna?
 
  • Bild av rörledningar och isolering i ett teknikrum eller pannrum, med anteckningar som indikerar flödesriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Efter all felsökning som gjorts och det inte blivit bättre, så kan man ju undra om det vid tillverkningen hamnat något i vvx som ligger och blockerar och framkallar detta ljud.
Bäst är ju isåfall att byta hela vvx mot en ny, men det är kanske inte troligt att dom går med på det.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Efter all felsökning som gjorts och det inte blivit bättre, så kan man ju undra om det vid tillverkningen hamnat något i vvx som ligger och blockerar och framkallar detta ljud.
Bäst är ju isåfall att byta hela vvx mot en ny, men det är kanske inte troligt att dom går med på det.
Som du säger. Tveksamt. Finns en komponent i växlaren som är upp och ner monterad. Alfa Laval komponent, se bild. Eller också är klistermärke åt fel håll. Eller också spelar det ingen roll i vilken riktning denna komponent monteras?

Och angående min fråga i inlägget ovan, med växlarvatten som blandas med kallvatten, ingen som kan svara på det? Vore väldigt tacksamt 🙏
 
  • En öppen värmepumpsenhet med ledningar, rör, värmeväxlare och elektriska komponenter, markerad med blå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Rörinstallation, isolering, värmesystemkomponenter, kranar, golvvärme, radiatormatning, flödesdiagram med blåa pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet går denna vägen, den vänstra är matning till tappvarmvatten.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Svar från Metrotherm:

Kan tyvärr inte höra något onormalt i ljudklippen, speciellt med tanke på att de filmades innanför kåpan. I ljudklippet från sovrummet hördes dessvärre ingenting.

Om det låter högre i huset än i värmeväxlaren så kan det bero på resonans i rören.

Det är normalt med visst ljud från centralen, som sagt så är det vatten med högt tryck som pressas genom rören i snabbt varierande hastigheter, speciellt på varmvattensidan.

Har du någon granne i området med en likadan central som det kanske går att jämföra med för att bedöma om det är några avvikelser?

Angående din första observation så är en av pilarna ritade åt fel håll, den blåa, för kallvattnet går förstås åt rätt håll, men den röda som indikerar utgående varmvatten är ritat på fel rör.

Röret som du ritat på är inkommande kallvatten, under tappning så är det omöjligt för varmvattnet att färdas det hållet eftersom vattnet färdas åt exakt andra hållet när varmvattnet produceras, annars skulle man inte få något varmvatten alls.

Det ska även mycket till för att varmvattnet ska färdas bakvägen, men för att vara på den säkra sidan så kan vi återmontera värmeväxlarens backventil. Vi kan stå för den kostnaden, på den första bilden som jag fick på installationen så såg det ut som att mätaren gick direkt in på centralens inkommande kallvatten, vilket det inte gör.

Mycket riktigt så klassas varmvatten inte som livsmedel, däremot uppfyller fjärrvärmecentralens varm- och kallvattenkrets kraven för detta ändå.

Angående vattentryck enligt kommun på 2-5 bar beroende på vart man bor så var svaret: "Normalt vattentryck mao."
 
Mitt svar:

Jag försöker igen, se nya klipp filmade från sovrummet. Tydligare nu, måste ha blivit nåt i samband med uppladdningen tidigare. Jag ser gärna att EON också tar del av dessa:

...(
bifogade filmklipp via OneDrive, laddat upp ena här på Byggahus, visar hur det låter när kranen i köket används).

Jag syftade på som du förklarar, om fjärrvärmevatten går bakvägen och blandas med kallvattnet så blir det otjänligt.

Angående backventilen och så som det är byggt hos oss så menar du att den bör vara monterad, förstår jag dig rätt? Går det att montera nån annan tystare backventil i så fall?

Jag vet inte om någon granne bytt till likadan växlare och som jag skulle kunna jämföra med. Kanske EON kan ge mig kontaktuppgifterna till någon eller några som de vet har gjort det, så kan jag kontakta de.

Oberoende av hur en annan grannes låter så är utgångspunkten, som nämnts upprepade gånger, att knackningar inte förekommit innan.
 
Vad anser ni andra på forumet i detta läge? Tacksam för era synpunkter och stöd.
 
B
Om du stänger ena ventilen vid vattenmätare till kanske 70-85% eller liknand, hur blir vattentrycket i kranarna / duschen? Och förändras ljuden eller finns de kvar?

Som sagt, en tryckmätare för en hundralapp är väl nästa steg. Då ser man ju om trycket är som leverantören säger.

Är det högt--> tryckreducering.

Är det normalt --> fokus på tryckslagsdämpning eller leta rör som skvallrar eller liknande, ifall det finns någonstans där röret rör sig onormalt vid förändringar av vattenanvändningen.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du stänger ena ventilen vid vattenmätare till kanske 70-85% eller liknand, hur blir vattentrycket i kranarna / duschen? Och förändras ljuden eller finns de kvar?

Som sagt, en tryckmätare för en hundralapp är väl nästa steg. Då ser man ju om trycket är som leverantören säger.

Är det högt--> tryckreducering.

Är det normalt --> fokus på tryckslagsdämpning eller leta rör som skvallrar eller liknande, ifall det finns någonstans där röret rör sig onormalt vid förändringar av vattenanvändningen.
Tack för ditt svar. Fick precis hem min vattentrycksmätare från Amazon och mätte i duschblandare (kanske 10-12 meter från inkommande vatten), visade 4 bar.

Jag undrar hur jag ska ta detta vidare mot EON? Det som stör mig är att knackningarna inte fanns före växlarbytet. Ljudkänslig som jag är så blir problemet ännu mer störande för egen del.
 
M Mjolnir skrev:
Tack för ditt svar. Fick precis hem min vattentrycksmätare från Amazon och mätte i duschblandare (kanske 10-12 meter från inkommande vatten), visade 4 bar.

Jag undrar hur jag ska ta detta vidare mot EON? Det som stör mig är att knackningarna inte fanns före växlarbytet. Ljudkänslig som jag är så blir problemet ännu mer störande för egen del.
Om du samtidigt öppnar en varmvattenkran, pendlar trycket ?
 
P paralun skrev:
Om du samtidigt öppnar en varmvattenkran, pendlar trycket ?
Får kika på det när jag kommer hem.

Nu skickade EON fakturan innan de ens återkopplat kring hela denna karusell. Jag har bestridit den med hänvisning till detta problem som är ouppklarat. Börjar tröttna och tänkte snart kontakta ARN för ett utlåtande. Se vad de har för åsikt. Väntar dock på slutgiltigt svar från EON för att se om de antingen gör ett försök att åtgärda detta eller om de vägrar.

Jag skulle godta att de på egen bekostnad installerar tryckreduceringsventil som ett försök att avhjälpa eller reducera problemet. Eftersom de misstänker att nya växlaren bidrar till högre tryck ut i huset. Åter igen, och enligt mitt tycke, då knackandet inte förekom innan bytet av växlaren, så bör de som leverantör, enligt lag, försöka avhjälpa de olägenheter som uppstått.

Om en elektriker byter en strömbrytare med 2 knappar, där den ena knappen tänder fönsterlampan och den andra taklampan. Och denna byter ut den till en ny med 1 knapp så båda tänds samtidigt, så funkar ju allt felfritt men det har försvunnit en funktion: att tända och bryta varje lampa var för sig.

Samma sak här så har en funktion försvunnit med en annan produkt, tysta ledningar har blivit ljudliga med knackade och hamrande oljud.

Dock min subjektiva åsikt och sätt att se på detta problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.