mikethebik mikethebik skrev:
Gjorde färdigt runt växthusgrunden med grus mot grunden och andra massor som avjämning och med rejäl lutning från grunden.

[bild]

Under tiden läste 2 av mina söner in sig på monteringsanvisningen och sorterade i ordning de olika komponenterna samt skruvade ihop bottenramen med dess olika byglar till väggprofilerna för fortsatt montering..

[bild]

Enligt en av grabbarna är det "IKEA-möbeln från hin".
Väldigt mycket grejor är det, hittills verkar det som att allt finns med, utförandet verkar rejält och i morgon skall vi montera, dubbelmäta och skruva fast ramen i grunden för att sedan bygga vidare.
Fått in matta och garderober. Snart kommer bärhjälp för sängarna. Skönt att få tillbaka vårt sovrum utan mögel i väggarna.
 
  • Ljust rum med fönster, vita garderober, matta och några små föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 11 till
  • Laddar…
Började igår och fortsätter idag med att sätta lite lister. Ska försöka slipa och måla dörrkarmen om jag hittar orken. Går långsamt med förkylning.

En ofärdig vägguttag, skruvmejsel, trägolv, sandpapper, lister; potentiell hemreparation eller installationsscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Började igår och fortsätter idag med att sätta lite lister. Ska försöka slipa och måla dörrkarmen om jag hittar orken. Går långsamt med förkylning.

[bild]
Dörrfoder som sockellist?
 
Träveranda, vått däck, vit yttervägg, fönster, dörr, grön stol, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satt upp lister i nederkant på bastuns fasad och i nederkant av dörren.
Utomhus bubbelbad med träbeklädnad, vita staket, ljusslingor, livbojar och en klarvitt pergola. Skymning eller gryning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även bytt vatten och rengjort spabadet inför vinterns badande.

Samt rengjort och ställt undan gräsklipparen och tillsammans med min bättre hälft skördat de sista rotfrukterna i trädgårdslanden.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dörrfoder som sockellist?
Nej det tror jag inte, såldes som golvsockel i alla fall 😅

Edit: underkanten är fasad också, vilket jag antar dörrfoder inte brukar ha heller.
 
S
Tvättat altanen och satt upp plissegardiner i köket. Känns som jag ligger rätt i säsongen. 😆
 
  • Trädäck efter regn, glashus i bakgrunden, gräs, våt trall, utomhus, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa, vattenslang på slangvinda, sopborste, tegelhus, fönster, kabel, lock, kruka, smutsig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två fönster med persienner neddragna, inomhusväxter på fönsterbrädan, del av ett rum syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
nikasp
Väldigt dåligt om det tid denna helg men hann ändå montera lite grejer i nya tvättstugan. Rev allt i april och sen försvann snubben som skulle renovera. Ny bra firma fixade alla ytskikt och nu ska jag in med ett Ikea Metod-kök.

Ska byta torkskåpet som vi inte vill leva utan och hittade en Hue ledlist som jag glömt bort. Ska kanske fräsa in en aluminiumlist i en täcksida så ljuset blir mjukare. Lär ta ett tag, i princip ingen tid på kvällarna den här veckan.
Inomhusrum med grå väggar, takventilation, rosa LED-list, ombyggnation pågår, glödlampa hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga under renovering med öppna skåp och verktyg på tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit hylla med skruvstäd, verktyg och elektriska grejor i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med kylskåp, obestyckade skåp, verktyg och byggmaterial på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsrum med LED-ljusslinga under skåp, skrivbordsyta, eluttag och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, kylskåp, skåp och arbetsbänk. Inredning arbete pågår, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tvättstuga med vitvaror, öppna överskåp, verktyg och installationsmaterial på arbetsbänk. Under renovering eller organisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 14 till
  • Laddar…
Så här ser skelettet ut nu efter några timmars skruvande, fick hjälp med grundramen och en del av stommen igår, men idag har jag fått vara min egen dräng förutom en halvtimmes hjälp på sonens lunchrast för att överhuvudtaget kunna fortsätta, och det är halvt omöjligt att göra på egen hand, speciellt med 2 plusgrader och dis.
Satan vad kallt att hålla på med metallprofiler och M6 skruvar och muttrar, man blir valhänt och tappar muttrar stup i ett.
Nåja, nu kan jag fortsätta i morgon och målsättningen är att till helgen med lite hjälp så skall det vara glasat och klart på söndag.

Rödfärgad klätterställning, liknande husform, på en öppen yta, molnig himmel, svensk flagga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 19 till
  • Laddar…
Stickan56
OestlundJ OestlundJ skrev:
Nu är kassaskåpet uppe från trappen. Liggandes i gräset. Så där får den vara nu ett tag.
[bild][bild][bild][bild]
Jag skulle ha hyrt in en lastbil med kran. Då hade skåpet varit borta på en halvtimme.

Stickan
 
  • Gilla
Skagge E
  • Laddar…
U
Börjat riva upp det gamla golvet som tidigare tillhört kattvinden. Typ gjort sent 1800-tal och va spikat med gamla klippspik.
Visade sig att det va ett ännu äldre golv under…
Blir en extra tur till sopptippen då när även det blir bortrivet :)
Orenoverat vindsrum med trätrappa, oisolerade takbjälkar, spridda byggmaterial och verktyg. Renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag skulle ha hyrt in en lastbil med kran. Då hade skåpet varit borta på en halvtimme.

Stickan
Den var borta dagen efter med hjälp av domkraft 👍
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jobbar med min titthålsoperation 🙈.

Vägg med kakel, öppning täckt med plast, golv skyddat med papper och tejp under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frun vill börja använda vårt inbyggda bubbelbadkar igen. Det har varit avstängt för användning under många år då vi hittade en hel del felaktigt utförda elinstallationer på andra ställen där föregående ägare renoverat. När elen kopplades ur så lyckades vi knäcka en anslutning till en av bubbelslangarna också.

Badrummet är heller inte riktigt byggt som det borde med bland annat kv/vv-rören genom golvet och dessutom nära golvbrunnen.

Kort och gott är det en del att pyssla med för devisen happy wife - happy life 😂.

Multifunktionstestare visar 5.00M Ohm indikerande elektrisk isolationsmotståndstestning, med röd och svart prob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elen är meggad och inkopplad igen och den trasiga anslutningen för bubbelslangen är lagad efter en hel del besvär - även där var det trångt och svårt att komma åt. Så nu är fokus att bygga upp en liten klack runt rören som kommer upp ur golvet. Egentligen borde tätskiktet sitta utanpå klacken men då det ändå inte kan ansluta till skiktet under klinkern och det skulle vara omöjligt att komma åt att applicera bakom klacken så fick det bli ovanpå. Jag tror det är tätt ändå men bättre med både hängslen och livrem, mesta vattnet rinner dessutom normalt rakt ner i golvbrunnnen.

Men det är något så infernaliskt trångt att göra allt detta genom en lucka på 15x15 cm…

Vatten strömmar genom slangen in i golvbrunnen markerad med gult tejp på kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Projekt Orangeri fortskrider. Fönster nummer tre av nio är monterat, denna gång hade jag material till fönsterbleck hemma så nu blev det en permanent lösning. Ska få i fönstren på långsidan också och locklist sedan blir det sparlåga till förmån för andra projekt.
Rödfärgad träbyggnad, fönster med vita foder, svart stuprör, grå himmel, grönt gräs, regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad stuga, vit fönsterkarm, stuprör, regnigt, grönt gräs, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Tagit bort lådfronter inför målning. Lite jobbigt med de som har en ”gängad” stång utöver vanliga fästet. Har sett tips om polygrip för att få upp pluggarna. Så här ser det ut på film 😁
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
S
Lagt ett pussel utan facit.

Kanske borde ha fogat med något grövre än 0-4 men det var det som fanns.
 
  • Anlagd stig av stenplattor nära trätrappa, spade till vänster, pågående arbete, en vattenpass på trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus vid natt: stenbelagd väg, trätrapp, belyst scen, vått yta, skuggor, sittbänk, grön rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrapp och ojämnt lagd stenplattor på marken vid natt, arbetsområde med kablar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion nattetid, blött underlag, skuggor, utomhusbelysning, delvis reflekterande ytor, oavslutat byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäckstrappa, pumpa, natt, trädgård, utomhusbelysning, fuktig mark, fotspår i gruset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.