F fsn skrev:
Jag är inte elektriker. Och faktum kvarstår, inget du länkar till visar på något sätt öht på rabatter på 70%. Du har påtagliga problem med både läsförståelse, slutledning och trovärdighet.
Det var inte jag som skrev om 70% rabatter.
Om det är viktigt så köp då det dyraste du kan hitta på Ahsells.
Du gör dig bara till åtlöje nu.
 
Nissens
K karlmb skrev:
Det var inte jag som skrev om 70% rabatter.
Om det är viktigt så köp då det dyraste du kan hitta på Ahsells.
Du gör dig bara till åtlöje nu.
Det är väl du som gjort dig till åtlöje sedan länge. Du är helt desperat gällande att hitta vad som helst för att lyfta fram alternativ till plejd… i en Plejd tråd… 😂😂
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Det är väl du som gjort dig till åtlöje sedan länge. Du är helt desperat gällande att hitta vad som helst för att lyfta fram alternativ till plejd… i en Plejd tråd… 😂😂
Inlägg #1:


Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden
?
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
På förekommen anledning så:
Läs igenom regelverket, förstå det och respektera det
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Inlägg #1:


Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden
?
Ja, och vilka fördelar för Plejd har han lyft fram?
Han står ju i samma hörne hela tiden. 😂😂
 
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, och vilka fördelar för Plejd har han lyft fram?
Han står ju i samma hörne hela tiden. 😂😂
Det är alltså on topic att jämföra med övriga produkter. Sluta klaga på de som ser fördelar med även andra produkter eller plattformar alltså. Man behöver inte hylla Plejd oavkortat. Det står var och en fritt att tycka illa om att ens älsklingsprylar kritiseras, men det är ingen ren Plejdtråd hur mycket någon än önskar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jösses, var det känsligt för dig?
Jag kommenterade att det blir lite märkligt när en person till varje pris i alla lägen hävdar att än den ena än den andra ojämförbara kinaprylen är bättre än Plejd. Det blir bara tramsigt, speciellt i en Plejd tråd där man kanske vill ha konstruktiva och sakliga diskussioner kring Plejd.

Det är lite gulligt att du rycker ut och försvarar din kamrat, men det förändrar ingenting.
Det verkar inte viktigt om den är bättre, det viktigaste verkar vara att den är billig och det är tydligen extremt provokativt att bara vilja ha nåt som fungerar bäst med minimal insats och att man accepterar att det är några % högre inköpskostnad.
 
  • Älska
Nissens
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det blir bara tramsigt, speciellt i en Plejd tråd där man kanske vill ha konstruktiva och sakliga diskussioner kring Plejd.
De få faktiska frågor som ställs kring Plejd tycker jag har besvarats ganska sakligt i tråden. Att de är få kanske beror på att det inte uppstår så många kring att tända och släcka saker.

Oftast spårar det ur och blir osakligt när du börjar fäktas för att någon skrivit något negativt, hur sant och sakligt det än må vara.

Jag skulle antagligen få dig att gå loss igen bara genom att påstå att Plejd har ett stängt protokoll som gör det omöjligt att lägga till nya enheter, eller ersätta trasiga i sitt system, om de ändrar protokollet eller lägger ner företaget. Även om det är sakligt och helt sant. Så jag låter bli :)
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men gubben….. jag sa att generellt är det inte 70% rabatt på sånt här hos grossisterna. Att då säga ”jodå” och länka till en av 100 nätbutiker som säljer obrandat China-junk är inte samma sak som att det skulle vara 70% rabatt på en Hide-a-Lite eller nåt annat högprofilerat märke där jag bara åker tillbaka till grossisten och byter den om det mot förmodan krånglar. Det är fö en köksbänksbelysning du länkar till med 30% mindre effekt än en Plejd-spot en helt annan spec.

Jag skall försöka komma ihåg detta tills jag skall byta ut bänkbelysningen i köket.
Vi tar det igen då så kan du ta fram priser från dina listor så får vi jämföra priserna:
De två första kategorierna finns alltså i Hide-a-lites sortiment:
Kvalitets LED för Constant current, 290-300 Lumen: https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/1202-smart-_-658866 (det är downlights utan drivdon, trots texten i den länken)

Drivers som går att styra med push-dim och/eller 0-10V_
En liten kvalitetsdriver för en dosa: https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/drivdon/konstantstrom-dimbara/jolly-round-_-56741
En stor kvalitetsdriver, för flera downlights enligt ovan: https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/drivdon/jolly-universal-dimbara/jolly-mini-_-51137

Priserna i Sverige med garanti i svenska butiker som jag länkade till är inget Kina-junk utan just det som man behöver för smidig och enkel hemautomation.
En 0-10V dimmer kan du säkert hitta med bra rabatt också, tex denna från Schneider: https://www.ahlsell.se/products/el/...dimmer-1-10dali-for-belysningssystem/1370626/

När det kommer till Hemautomationen så får du hacka i dig att precis som Plejd tillverkas i Kina, så gör Tuya det.
Men om du föredrar Schneider så finns även det:
https://ecostruxure-building-help.s...tle?id=12909&locale=en-US&productversion=2022

När du nu räknar så får du komma ihåg att man kan använda en driver för flera spottar, 1-10 st typ. Och det behövs bara en 0-10V Zigbee-controller för varje rum/grupp man vill styra ljuset i, den kan styra alla drivers för alla spottar i rummet/gruppen.

Ser fram emot en saklig beräkning av pris nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Vi tar det igen då så kan du ta fram priser från dina listor så får vi jämföra priserna:
De två första kategorierna finns alltså i Hide-a-lites sortiment:
Kvalitets LED för Constant current, 290-300 Lumen: [länk] (det är downlights utan drivdon, trots texten i den länken)

Drivers som går att styra med push-dim och/eller 0-10V_
En liten kvalitetsdriver för en dosa: [länk]
En stor kvalitetsdriver, för flera downlights enligt ovan: [länk]

Priserna i Sverige med garanti i svenska butiker som jag länkade till är inget Kina-junk utan just det som man behöver för smidig och enkel hemautomation.
En 0-10V dimmer kan du säkert hitta med bra rabatt också, tex denna från Schneider: [länk]

När det kommer till Hemautomationen så får du hacka i dig att precis som Plejd tillverkas i Kina, så gör Tuya det.
Men om du föredrar Schneider så finns även det:
[länk]

När du nu räknar så får du komma ihåg att man kan använda en driver för flera spottar, 1-10 st typ. Och det behövs bara en 0-10V Zigbee-controller för varje rum/grupp man vill styra ljuset i, den kan styra alla drivers för alla spottar i rummet/gruppen.

Ser fram emot en saklig beräkning av pris nu.
Vi kom väl överens om att det skulle vara spec motsvarande Plejds spot? Den där duger inte.
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vi kom väl överens om att det skulle vara spec motsvarande Plejds spot? Den där duger inte.
Du kan inte berätta vilken spec du tänker på?
 
Nissens
K karlmb skrev:
Du kan inte berätta vilken spec du tänker på?
Det förklarar varför du hela tiden föreslår en massa billigt kinaskräp som inte ens är i närheten av Plejds produkter.
Du vet inte ens vad det är du skall hitta ersättare för. 😂
 
F
K karlmb skrev:
Du kan inte berätta vilken spec du tänker på?
Minst 500 lumen, färgtemp som går att ställa mellan minst 2500-4000K, möjliga att dimma ner jävligt hårt utan att problem. Och i samma serie skall det finnas fasta och ställbara.

Och allt skall styras som idag med en fjädrande knapp.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
F
Roga1337 Roga1337 skrev:
Är det någon av dessa Plejdspottar?
DWN-01
DWN-02
[länk]

Finns det någon Plejdanvändare här som använder dessa idag & kan ge mig feedback, då jag funderar på ett köp.
Jag fysiskt installerade de första igår men har inte fått igång nåt ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.