F
GK100 GK100 skrev:
Nu är jag inte elmontör men har råkat få se och känna på dem hos en bekant som sätter upp några. Och oavsett allt tugg i denna tråden håller jag dem högt i hur det var utformat, designat och på sättet den kunde installeras, anslutas på ett bra och korrekt sätt. Ett föredöme i den djungel av skräp som länge varit standard i spotarnas värld.

Totalpriset givetvis kanske något högre men efter vad jag fick fram i det fallet inte så avskräckande ändå.
Eller hur, dom ger ett väldigt exklusivt och gediget intryck. Jag blev lite glad av "installationsdosan med det skjutbara locket, "captive" och verktygslöst. Robust kabel imellan. Tom dragavlastningen kändes riktigt bra. Råder ingen tvekan om att det ligger mycket produktutveckling och design bakom.
 
elmontören elmontören skrev:
Trådlös närvarosensor är på gång, jag har själv klämt och känt på den samt lekt med den i appen. Den sitter monterad hos flera som betatestare.
Bild av trådlös rörelsevakt produktinformation och tekniska ritningar, med måttangivelser, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg nu att jag råkade citera fel men ang post #2799
Ska komma ut på marknaden nu under november har jag för mig.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
[bild]

Såg nu att jag råkade citera fel men ang post #2799
Ska komma ut på marknaden nu under november har jag för mig.
Den Betatestar jag just nu, riktigt smidig👍
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu är jag inte elmontör men har råkat få se och känna på dem hos en bekant som sätter upp några. Och oavsett allt tugg i denna tråden håller jag dem högt i hur det var utformat, designat och på sättet den kunde installeras, anslutas på ett bra och korrekt sätt. Ett föredöme i den djungel av skräp som länge varit standard i spotarnas värld.

Totalpriset givetvis kanske något högre men efter vad jag fick fram i det fallet inte så avskräckande ändå.
Jag har installerat ett 20-tal sammanlagt hos några kunder. Håller med i allt men ett ganska stort minus enligt mig är att själva sargen eller kanten som man spänner fast fjädrarna mot i taket är för smal. Man ska ta ett 83 mm hål och ytterdiameter på spotten är 94 mm. Det gäller att inte råka flisa lite i kanterna på hålet för det kommer synas.
Ett annat litet minus är RA på endast 90. För att få bra färgåtervinning rekommenderas minst 95. Dock överväger fördelarna helt klart, det är därför jag helt gått över till Plejds spottar om inte kunden frågar efter något annat.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
M matthew_01 skrev:
Hej,

Utifall jag vill kunna dimma befintlig takarmatur med återfjädrande tryckknapp, är då detta schema relevant?
Eller är detta enbart applicerbart vid inkoppling till en leddriver?

Tack på förhand!

Mattias
Ja, det funkar, förutsätter dimbar ljuskälla förstås.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/DIM-01
 
  • Gilla
matthew_01
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du @karlmb verkar ha bra koll på exempelvis Hide-a-lites sortiment. För snart ett år sedan startade jag en tråd om att byta ut gamla 20W halogen bänkbelysning men fick inte jättemånga svar. Du får väldigt gärna titta in i tråden med lite tips och eller länkar!
Tack, men jag har inte mer koll än vad jag fick nu när jag tvingades in och titta på deras sortiment. Jag är lite besviken över hur de numera verkar gömma undan alla CC-versioner och istället sätter en 230V driver på varenda lampa (men ändå vill visa upp att lampan är CC...) Detta oskick beror antagligen på elektrikernas låga kompetens som jag skrev, de orkar inte hålla på att räkna på strömmar och välja spottar som passar med drivers. Det ska bara fungera hjälpligt när man drar 230 i 5x1.5 flexslang överallt...
Frågar du mig så skulle jag välja samtliga ljuskällor till att vara högkvalitets CC. Men det finns ingen anledning att bara köpa från Hide-a-lite egentligen, det finns andra välrenommerade tillverkare av både ljuskällor och drivers. Då kan man, som jag kollade upp i denna tråd, få precis det man vill, slipper se en massa 230V lampor..., och till löjligt låga priser dessutom.
Men jag kan kolla in i din tråd! 😀
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har öht inte läst din länk på Hide-a-light. Det är nämligen helt ointressant av olika anledningar. Den ena är att jag redan har alla Plejd-spottar liggande hemma. Den andra är att det blir billigare med Plejd för mig och den tredje är att det är rätt attraktivt att kunna ha olika färgtemperaturer på samma lampor beroende på vad man skall ha dom till just där och då. Det har dock varit extremt underhållande att ha fått vara ett bidrag i din panik över att inte kunna övertyga att det är bättre att köpa nåt ”billigt”. Det är också intressant att du svängt från din billiga noname-skit du länkade till först till Hide-a-Lite som är bra grejer men inte billigt alls.
Snälla, jag har länkat till det jag snabbt googlat fram. Det dög inte med "billig noname" för dig så då ga jag dig nåt du själv anser duger.
Sedan skiter du i det och vet ändå att dina Plejd blir billigare. Tja, du är väl nån betatestare som får grejorna nästan gratis antar jag.
Vi andra tittar på vad man får för pengarna och hur framtidssäkert det är.
Det ligger ingen panik i det, jag vet ju att jag har rätt, tvärtom så luktar ju ditt högljudda försvar för den blågröna guden lite som så.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Vi andra tittar på vad man får för pengarna och hur framtidssäkert det är.
Vet inte vilka du fått för dig att du är talesperson för, men det är allt fler som väljer Plejd, och de ökar sin omsättning med storleksordningen 20% per år.
Så, det blir lite märkligt när du går ut i en Plejd tråd och desperat försöker hitta än det ena än det andra som många upplever som mindre bra än Plejd av olika skäl.

Vad är det som driver dig att bete dig på det viset?

Bättre att du accepterar att många har andra krav än du. För mig är det helt ok att du har andra behov än Plejd, och jag har inget behov av att övertyga dig om något annat. ☺️
 
F fsn skrev:
Jag har en bekant med en Homey Pro som jag fick titta på. Det såg också rätt lätt ut men det blev ett för stort steg för mig…. Och så var den dyr. Synd då jag hade kunnat styra laddboxen med den.
Du menar att du skulle vilja samla flera system i samma controller? Enligt hörsägen är det ytterst få som har behov av eller vill det så du måste vara ganska unik där... 🙂😉
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Och för att återknyta till inlägg #1...

Det är otroligt besynnerligt att Plejd inte integrerar en närvarodetektor i sitt system.
Just närvarodetektering och ljusmätning är tämligen grundläggande funktioner inom belysningsstyrning och borde verkligen erbjudas om man har ambitionen att skapa, det Plejd kallar, smart belysningsstyrning.
Ja, men de har väl tänkt att man kan använda andra märken och koppla in med kabel. Personligen tycker jag att en trådlös närvarosensor borde vara typ den andra produkten man lanserat från början. För tio år sen.
 
  • Gilla
jbr och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vilka du fått för dig att du är talesperson för, men det är allt fler som väljer Plejd, och de ökar sin omsättning med storleksordningen 20% per år.
Så, det blir lite märkligt när du går ut i en Plejd tråd och desperat försöker hitta än det ena än det andra som många upplever som mindre bra än Plejd av olika skäl.

Vad är det som driver dig att bete dig på det viset?

Bättre att du accepterar att många har andra krav än du. För mig är det helt ok att du har andra behov än Plejd, och jag har inget behov av att övertyga dig om något annat. ☺️
Jo det har du..
Alla får köpa det de vill förstås, men kom inte och klaga senare, nu när ni blivit varnade för riskerna med ett properiärt och begränsat system. Det är det enda jag vill varna för.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Tack så mycket för omtanken. Jag tror dock att den är helt obegfogad - och du vet ju inte mer än någon annan om det. ☺️

Är du ute i många Plejdtrådar och missionerar?

Vill du nå många Plejdanvändare så tycker jag att du skall prova Plejds supportgrupp på Facebook. 😂

Det blir lite märkligt när du först klagar över priset, sedan när du märker att billigt kinaskräp kanske var en dålig idé så föreslår du dyra prylar, och nu plötsligt handlar det om att det är ett properiärt system. 🙄

Och argumentet att det är ”begränsat” blir ju rätt fånigt när så många är nöjda med det. Att du inte är nöjd med det visar väl bara att just du kanske inte är målgrupp då.
Detta är inte bara en Plejdtråd. Kom gärna med någon ny information än det felaktiga upprepandet. Läs inlägg #1, sista stycket om osäkerhet föreligger. Just det som tas upp som osäkerheter i samband med Plejd har vi på senare tid drabbat andra plattformar inom smart belysning.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Snälla, jag har länkat till det jag snabbt googlat fram. Det dög inte med "billig noname" för dig så då ga jag dig nåt du själv anser duger.
Sedan skiter du i det och vet ändå att dina Plejd blir billigare. Tja, du är väl nån betatestare som får grejorna nästan gratis antar jag.
Vi andra tittar på vad man får för pengarna och hur framtidssäkert det är.
Det ligger ingen panik i det, jag vet ju att jag har rätt, tvärtom så luktar ju ditt högljudda försvar för den blågröna guden lite som så.
Lite som vad? nu är jag inte helt uppdaterad men just betatestare testar väl INNAN produkten finns ute på marknaden? Och det där med framtidssäker, fattar inte alls vad du menar?
 
F
David Wallin David Wallin skrev:
Du menar att du skulle vilja samla flera system i samma controller? Enligt hörsägen är det ytterst få som har behov av eller vill det så du måste vara ganska unik där... 🙂😉
Nej, helst inte. Men som jag fick det förklarat så behövde man just en Homey Pro för att kunna styra min laddbox mot spotpris. Däremot köpa mängder om olika system på hemautomation och samla i en låda med rätt mycket handpåläggning är jag extremt ointresserad av även om det blir bra efter ett jävla pillande.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
F fsn skrev:
Och det där med framtidssäker, fattar inte alls vad du menar?
Vi har tagit upp det flera gånger i tråden, men du har kanske kommit in på senare tid så jag kan snabbt upprepa det.

Ett av problemen med Plejds stängda protokoll är att du i framtiden riskerar att inte kunna köpa en ny enhet om någon går sönder, eller om du vill utöka systemet med fler enheter. Det problemet har man inte med exempelvis zigbee som är öppet. Man kan då välja produkter från flera tillverkare.

Detta hände för ett tag sedan med Sonos högtalare när de gjorde nya högtalare inkompatibla med äldre modeller.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.