M magnusos skrev:
Lite kul med före och efter bilder ändå…

Före:[bild][bild][bild]

Efter:

[bild][bild][bild]

Återstår lite småfix med elen och leverans av en ny ledstång… sen är denna del helt klar… lite inredningsdetaljer kvarstår oxå iofs
Snyggt!
Vad har ni för behandling på golven som är slipade?
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
A Annica A skrev:
Snyggt!
Vad har ni för behandling på golven som är slipade?
Hårdvaxolja, sidenmatt ✅
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
TRJBerg
M magnusos skrev:
Fyndade två 2,5 sits soffor på auktion… båda för 5000kr 👌🏼 kollade priset på Norells Möbler… listpriset börjar på 55000kr…. Per styck 😱😂

Kan vara så att de är lite för stora men de kan duga tillsvidare…

[bild][bild]
Ett kap. De ser ut att vara i väldigt bra skick dessutom. Folk har generellt dålig koll på vad som går att hitta på auktion. Vilket är bra för oss andra.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett kap. De ser ut att vara i väldigt bra skick dessutom. Folk har generellt dålig koll på vad som går att hitta på auktion. Vilket är bra för oss andra.
Vi tvättade kuddfodralen och körde med våtdammsugaren på övrig klädsel - blev nästan som ny!!
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Det blivande köket är tömt… ca 19 kvm kök är tanken att det ska bli så småningom… under vintern planerar vi layout och köksleverantör…
Planen är att först skissa upp IKEAs planeringsverktyg (gjort med andra kök som renoverats) - lite oklart vilken look and feel vi vill få till i köket… detta kommer oxå avgöra valet av köksleverantör…
Ett tomt rum under renovering med trägolv, oskyddade väggar och renoveringsmaterial utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rum under renovering, öppna väggar, isolering synlig, fönster, stege, ingen möblering, byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
I helgen lyckades vi också helt färdigställa trappen!

Bild på trapphus med trätrappor, vit vägg, konsttavla och en rund vägglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa inomhus med trästeg, vita väggar, handräcken och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
M magnusos skrev:
I helgen lyckades vi också helt färdigställa trappen!

[bild][bild]
Snygg lampa, visst är det Belid Bullo?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
I mellandagarna fick vi bygglovet beviljat för insättning av 2 glasdubbeldörrar mot trädgårdssidan. Kök och vardagsrum får nu utgång ut i trädgården!

Får se hur lång leveranstid vi får på dörrarna…
Arkitektonisk ritning av husfasad med markerade nya pardörrar och liknande jalusier som fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Åsa Lund
M magnusos skrev:
I mellandagarna fick vi bygglovet beviljat för insättning av 2 glasdubbeldörrar mot trädgårdssidan. Kök och vardagsrum får nu utgång ut i trädgården!

Får se hur lång leveranstid vi får på dörrarna…
[bild]
Ingen brådska att göra hål i fasaden i denna kyla 🥶
 
fönsterluckorna kom dom till på 70talet eller?
 
M maria01 skrev:
fönsterluckorna kom dom till på 70talet eller?
Jag tror luckorna tillkom på 90-talet när fasaden renoverades…

Kommunen refererar till nedan:
Text om kulturmiljöinventering: byggnad från 1920-tal, övergång klassicism till funktionalism, värdefulla arkitektoniska drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som man ser på målningen nedan så fanns inga fönsterluckor från i närheten av byggåret (årtal på målningen är oklart):

Oljemålning som föreställer hus omgivet av trädlösa träd och höstlig terräng under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
jag tror inte dom fans orginal
 
M magnusos skrev:
Jag tror luckorna tillkom på 90-talet när fasaden renoverades…

Kommunen refererar till nedan:
[bild]


Som man ser på målningen nedan så fanns inga fönsterluckor från i närheten av byggåret (årtal på målningen är oklart):

[bild]
Spännande. Där jag bodde innan, i Solna, fanns ett antal 30-talshus vid Råstasjön med gemensam byggherre. Många fina hus med varierande grad av nordisk klassicism blandat med funkisen. Många av husen har också en dos medelhavsinfluens, som var trendigt på 30-talet. Minns att jag promenerat fler 30-talsvillor i Råsunda med med jalusifönsterluckor - men inte så mycket av den varan på hus från andra årtionden.

Jag har alltid utgått från att jalusierna är original och en del av medelhavsvurmandet, särskilt eftersom de (så vitt jag minns) alltid sitter på hus från just 30-talet. Men vad vet man egentligen. :)
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.