Är här någon som är duktig på däck? Jag funderar på om jag behöver köpa vinterdäck eller inte. Däcken är godkända om jag förstått det rätt men jag vill veta om dom är lämpliga att köra med under vinterförhållanden.

Det är en uppsättning continental cross contact lx som är märkta med M+S men ingen bergstopp eller snöflinga. När jag googlar på modellen så får jag bara upp att det är sommardäck men inga bilder är tillräckligt högupplösta för att se om dom också är märkta med M+S.
Om det gör någon vidare skillnad så körs det bara i skåne.
Bild på ett slitet däck med texten "CROSS CONTACT LX" synlig, monterat på en fälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens däck nära marken, synliga detaljer och mönster, lite smutsigt, fläckar av vätskor eller lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett fordonshjul med märkesdetaljer på däcksidan, närbild, smutsigt, parkerat på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Prodigys skrev:
Är här någon som är duktig på däck? Jag funderar på om jag behöver köpa vinterdäck eller inte. Däcken är godkända om jag förstått det rätt men jag vill veta om dom är lämpliga att köra med under vinterförhållanden.

Det är en uppsättning continental cross contact lx som är märkta med M+S men ingen bergstopp eller snöflinga. När jag googlar på modellen så får jag bara upp att det är sommardäck men inga bilder är tillräckligt högupplösta för att se om dom också är märkta med M+S.
Om det gör någon vidare skillnad så körs det bara i skåne.
[bild][bild][bild]
Dom är all-season däck som klarar små mängder snö. Dom är väl just bättre än sommardäck som blir stenhårda i kyla men inget jag skulle klassa som vinterdäck.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dom är all-season däck som klarar små mängder snö. Dom är väl just bättre än sommardäck som blir stenhårda i kyla men inget jag skulle klassa som vinterdäck.
Lite det jag misstänkte, då blir det en tur till däckkrängaren i veckan.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Lite det jag misstänkte, då blir det en tur till däckkrängaren i veckan.
Beror ju på var du bor och hur du använder bilen. Bosarp i Skåne skulle fungera och körning i Skåne, inget tvång att ta bilen när de få snöovädren drar förbi.
Jag skulle då provat att rulla på med dem om mönsterdjup är "hyfsat", 4 mm.
 
A AndersS skrev:
Beror ju på var du bor och hur du använder bilen. Bosarp i Skåne skulle fungera och körning i Skåne, inget tvång att ta bilen när de få snöovädren drar förbi.
Jag skulle då provat att rulla på med dem om mönsterdjup är "hyfsat", 4 mm.
För min del är det tvunget att köra i alla väder, har snöjour och ett jobb som inte går att göra hemifrån. Är även ute före plog/saltbilen dom flesta dagarna.
 
Jag har ingen koll på vinter i Skåne men Nokian Hakkapeliitta dubbdäck är här skillnaden mellan att ta oss in och ut när det är halt och mycket snö, ibland i kombination med is. Vi har dock infarten mitt i en ganska brant backe och så lutar infarten uppför. Dubbfritt kan fungera på platt mark. Är det riktigt illa så är snökedjor lösningen.
 
T TommyC skrev:
Jag har ingen koll på vinter i Skåne men Nokian Hakkapeliitta dubbdäck är här skillnaden mellan att ta oss in och ut när det är halt och mycket snö, ibland i kombination med is. Vi har dock infarten mitt i en ganska brant backe och så lutar infarten uppför. Dubbfritt kan fungera på platt mark. Är det riktigt illa så är snökedjor lösningen.
Rätt platt, enstaka dagar med svarthalka eller välpackad/polerad snö på korta delar av sträckan jag kör så dubbfria funkar, eller har gjort dom senaste 3 åren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jaså det kunde jag inte ha trott det var en helt vanlig cee standard. Hade väl förväntat mig det skulle varit nån kryptisk plugg som endast nyttjas för motorvärmare.
Det finns nog olika modeller. Avsiktlig inkompatibilitet verkar ju vara en hederssak i motorvärmarbranschen
 
T TommyC skrev:
Ok, sikta mitt i och hälla snabbt redan från början? Jag har oftast börjat hälla försiktigt och det har inte varit framgångsrikt. Därav kommer behovet av tratt eller kanna med flexibel pip.
Det är som att köra bil snabbt. Rejäl acceleration i starten. Upp till önskat flöde. Och sedan konstant flöde.
Man blir bättre på det ju mer man tränar.

Sedan skall det väl sägas att det beror mycket på hur kanten ser ut på kärlet man häller ur. Prova att hälla vatten i köpet ur diverse olika kärl och kolla. I ett kemilab är det viktigt att inte söla, så det är säkert genomtänkta flaskor och dunkar där.
Så ang oljan igen, alla dunkar och flaskor är inte lika lätta att hälla ur. Bra att veta och skönt att skylla på.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Rätt platt, enstaka dagar med svarthalka eller välpackad/polerad snö på korta delar av sträckan jag kör så dubbfria funkar, eller har gjort dom senaste 3 åren.
Om det är vanligare med is på vägen än "lös" snö och slask är dubbar ganska perfekt. På vått underkylt regn/svarthalka funkar bara dubbar. Bor man nära kusten i landets södra delar är snö numera ganska sällsynt, men kyla och underkylt regn desto vanligare.
Det är väl sällan mer än 5cm snö i Bosarp, Men å andra sidan blåser det rejält på slätten och snön driver som i fjällen. Så 1m drivor är kanske inte ovanligt när det väl snöar...

Men jag gissar att det ändå inte är speciellt många dagar det är vinterväglag, dvs att bra M+S-däck (utan snöflingan) nästan alltid funkar.
 
N Niq skrev:
Dom är all-season däck som klarar små mängder snö. Dom är väl just bättre än sommardäck som blir stenhårda i kyla men inget jag skulle klassa som vinterdäck.
Grejen är väl att det ganska sällan är kallare än -30C några längre perioder i Skåne, kanske inte ens kallare än -3C så länge och ofta. Typ som vår/höst här och var i norra landet. Vilket då får effekten att det av och till kanske är lite väl varmt för vinterdäck i Skåne.

Så "kontinentala" M+S kanske passar klimatet ganska bra egentligen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
O O skrev:
Grejen är väl att det ganska sällan är kallare än -30C några längre perioder i Skåne, kanske inte ens kallare än -3C så länge och ofta. Typ som vår/höst här och var i norra landet. Vilket då får effekten att det av och till kanske är lite väl varmt för vinterdäck i Skåne.

Så "kontinentala" M+S kanske passar klimatet ganska bra egentligen.
Om det är riktigt kallt i Skåne kan det bli -10 typ. I värsta fall som Oktober i Norrbotten och sen vänder det 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Grejen är väl att det ganska sällan är kallare än -30C några längre perioder i Skåne, kanske inte ens kallare än -3C så länge och ofta. Typ som vår/höst här och var i norra landet. Vilket då får effekten att det av och till kanske är lite väl varmt för vinterdäck i Skåne.

Så "kontinentala" M+S kanske passar klimatet ganska bra egentligen.
Jag ser året runt däck som en kompromiss mellan vinterdäck o sommardäck som inte är lika bra som rena sommar eller vinterdäck i lämplig årstid. Själv skulle jag mycket hellre satsa på dubbfria vinterdäck om det ofta är barmark och sällan is
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag ser året runt däck som en kompromiss mellan vinterdäck o sommardäck som inte är lika bra som rena sommar eller vinterdäck i lämplig årstid. Själv skulle jag mycket hellre satsa på dubbfria vinterdäck om det ofta är barmark och sällan is
Längs kusterna i t.ex Skåne, Blekinge Småland, Västra Götaland och Halland är det lite väl ofta is för att det skall vara säkert att köra odubbat. När det blir nattfrost och vägen kyls ned till under noll dunstar det relativt varma öppna havet och det blir dimmoln. Dimman kommer in över land och skapar is på vägarna.

Men oxo långa perioder över 10C varmt med barmark. Däremot sällan snö.

Klimatet är faktisk nästan som en kompromiss för att passa dubbade sommardäck.🤣
Men allvarligt talat är dubbade vinterdäck nog det som är den bästa kompromissen i kustnära klimat.
 
O O skrev:
Det är som att köra bil snabbt. Rejäl acceleration i starten. Upp till önskat flöde. Och sedan konstant flöde.
Man blir bättre på det ju mer man tränar.

Sedan skall det väl sägas att det beror mycket på hur kanten ser ut på kärlet man häller ur. Prova att hälla vatten i köpet ur diverse olika kärl och kolla. I ett kemilab är det viktigt att inte söla, så det är säkert genomtänkta flaskor och dunkar där.
Så ang oljan igen, alla dunkar och flaskor är inte lika lätta att hälla ur. Bra att veta och skönt att skylla på.
Jag har kommit på att många dunkar och flaskor som har hålet i en kant på en rektangulär förpackning är enklare att hälla ur "på sida". Framförallt när de är ganska fulla så att det inte kan komma in luft i hålet. Det är väl egentligen inte rocket science, men det mest naturliga är ju att hälla med hålet nedåt och handtaget upp... isf på sida...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.