En kompis jobbade åt et tav de stora svenska byggbolagen. På ett storbygge jobbade han med besiktning av lägenheter. Till sin stora förvåning märkte han att i en lägenhet fanns det inte något kök! Det visade sig att man glömt sätta in en dörr till köket (fel betong element).
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Larsa skrev:
En kompis jobbade åt et tav de stora svenska byggbolagen. På ett storbygge jobbade han med besiktning av lägenheter. Till sin stora förvåning märkte han att i en lägenhet fanns det inte något kök! Det visade sig att man glömt sätta in en dörr till köket (fel betong element).
Såååå kul. Lysande !!!

Undrar hur dom löste det, det måste blivit till att såga, för byta element kan väl inte gå i efterhand.
 
Hej! Jag har varit inne och läst med stort intresse på Byggahus många gånger det sista året, men aldrig hittat denna pärla tidigare. Skitroligt!!!

Vi har själv bott i vårt hus sedan 7 år, och har en otroligt duktig och snäll svärfar som fixat och byggt allt som behövts, men nästa år ska vi bygga nytt utanför Askersund, och då lär även jag kunna bidra med egenhändigt tillklantade inlägg. Det enda jag har hittills ligger långt ifrån alla andras inlägg i dignitet, det gäller huset jag gjorde iordning till vår hund för drygt 7 år sedan.

Trots att Opus är min 7:e vovve så har jag aldrig tidigare läst en bruksanvisning om valpar tidigare, men nu köpte vi iallafall en bok. Där stog att den nya valpen för trygghet gärna vill ha ett eget hus i huset att bo i, och en flyttkartong utgör en perfekt bas. Sagt och gjort, en flyttlåda, några rullar silvertejp och nån timmes tejpande resulterade i en väldigt tjusig glänsande byggnad som bara väntade på sin nya inneboende. Förvåningen och besvikelsen var dock stor när Opus väl kom hem, han visade sig vara ca 1 dm högre än taket på mitt fina hus!
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Jag har en otrevlig tendens att borra eller skruva i saker som man inte ska borra eller skruva i. Idag skulle jag, omtöcknad av förkylning, borra upp i ett betongvalv för att fästa det nya undertaket i det badrum jag för närvarande renoverar. Jag hade, smart nog, varit uppe hos grannen och tagit reda på var avloppsrören går, de ligger väldigt långt ner i det här huset (som i så många andra). För att ytterligare vara pedagogisk mot mig själv hade jag med svart tuschpenna ritat upp var i taket jag inte skulle borra. Nåväl, först skulle jag börja i andra änden av rummet. Efter att ha kommit in några centimeter slocknar ljuset i halva lägenheten och jag hör två synkrona "neeeeej" från de som bor där. De jobbar hemifrån båda två, och sysslar tydligen inte med sådana mesigheter som att då och då spara det dokument de jobbat med i sex timmar. Jag hade borrat rakt i ett ingjutet elrör, som jag dessutom hur tydligt som helst kunnat se på väggen var var draget någonstans. Men en elektrikersnabbutryckning senare (tack Berdt) så var nya trådar dragna, och autosparfunktionen i Word visade sig ha fungerat (tack Bill).
Nåväl, back to work. En stund senare var jag framme vid förstnämnda del av badrummet. Står och borrar i godan ro när jag med en ilning längs ryggraden inser att jag står och med en idiots bekymmerslöshet jobbar mig uppåt precis mitt i den feta svarta markering jag gjorde tidigare. Jag hade tack och lov inte hunnit in mer än någon centimeter (fast historen hade blivit bättre om jag hunnit längre, jag vet..). Jag har sällan varit så arg på mig själv. När jag är trött eller sjuk är jag värdelös i huvudet.
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
I
jon_h-s bloopers om att börja borra i andra änden för att vara på den säkra sidan påminner om vad en kollega till mig råkade ut för, för många år sen. Han var tegelmästare på Lomma tegelfabrik där jag höll på med att experimentera fram bruksblandningar för att förtillverka tegelfasader (element).

Som alla vet gör man tegel av lera. En ny lertäckt skulle öppnas och tegelmästaren hade gjort som man skulle före en schaktning: ringt televerket och kraftleverantören och bett om kabelvisning. Båda kom och satte upp sina käppar. Det blev en hel skog sådana på åkern. För säkerhets skulle bestämde sig därför min kollega för att börja schakta i andra änden där inga käppar fanns och dirigerade dit bandtraktorn och grävmaskinen. Bandaren sköt undan matjorden och fick 'napp' med detsamma, men som tur var gick inte kabeln av. Ny påringning till kraftleverantören. Jo, hum... där låg visst en tråd där oxå. Nya käppar.

För att slippa fler överraskningar dirigerades bandaren och grävmaskinen om till sista hörnet på åkern. Matjorden sköts av utan problem. Grävaren högg skopan i backen och började ösa upp lera i dumpern. Det gick bra resten av förmiddagen.

Efter lunch satta grävaren igång igen. Jag var ute och titta på eländet efter att kollegan berättat om missödet. Vi hinner inte mer än dit så har grävaren en avsliten telekabeln med sig upp på skopan. Jisses vicket liv det blev. Där kom orange telebilar med högsta befälet som undrade vad i h-e vi höll på med osv. När han såg skogen av käppar med orange topp och texten tele på åkern tog han sig för pannan. Ja visst fan. Det var ju den topphemliga landskabeln vid hade råkat köra av. Den som inte ens fanns med på kartorna :D


Och exakt samma sak råkade jag själv senare ut för många år senare vid tillbyggnad av en skola i Lerbäck, Askersunds kommun. Skyllbergarna var ute och gav klartecken för schakt bara jag inte skulle in i skogen och gräva. Televerkarna gav klartecken. Inga telekablar inom profilerna. Så in med bandaren och grävaren. Körde därifrån och hann till Askersund. Där möttes jag i växeln av beskedet att jag fick åka tibx för man hade slitet av en telekabel. Det var oxå en topphemlig telekabel som de inte visste om att de hade. Så det var ju tur att vi hittade den åt dem :D


Så nog kan man råka ut för roligheter alltid även om det inte är i ett badrum. Speciellt roligt var första åren då jag andrebasade på ett bygge i Malmö. Ett 8-våningshus med affärslänga vid torget på Nydala. Alla kablar som skulle vara borta var urkopplade, hette det. Naturligtvis får vi upp en elkabel med skopan. Tjock som en handled. Den slets inte av. Men vi tyckte den såg så ny ut. Gamla kablar brukade ha bly runt sig. Den här var svart.

Elverkaren kom och tittade på den. De var inte säkra på om den var urkopplad eller inte. Kopplade därför på en apparat som skjuter ett stålblad rätt in i kabeln och kortsluter den. När han drog i snöret stod han minst två meter ifrån kabeln. När han hade dragit i snöret låg han på rygg flera meter längre bort. Det blev en jäla smäll m.a.o. Det visade sig sen att de skjutit genom den nya kabel som gick till en lågspänningstransformator en bit bakom huset och som skulle försörja hela Nydalaområdet med ström. Men kabeln var lagd där vi skulle bygga huset. Den skulle varit lagd i stråket från gångtunneln och upp mot parken. Det blev den sen :D
___________________
Byggaren
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Ny grej. Jag håller på att bygga ett badrum, i vilket jag också monterat en vägghängd toalett. Igår hade jag kommit så långt att jag satt färdigt plattorna på väggarna, och skulle börja foga idag. Men igår kväll, ungefär tio sekunder innan jag somnade, spelade jag av någon anledning upp vissa moment av bygget i mitt huvud (yrkesskadad som man är). Och jag insåg med en rysning att jag inte kunde minnas att jag dragit åt muttrarna som håller i de teleskopiska benen, alltså de som man lossar för att justera höjden på själva fixturen. Hjärnan fungerar märkligt ibland, det var ju en vecka sedan jag monterade detta, och den valde att sabba min nattsömn genom att komma på det just då. Inget att göra, bara att riva merparten av inbyggnationen, och mycket riktigt var de inte åtdragna. Ingen kul dag.
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Å andra sidan kuligare än att upptäcka det senare ... då allt hade rasat samman;-)
 
Lite bygganknytning.... Köpte ett 50 mm avloppsrör, 3m långt. Det gick precis in i bilen om jag stack in det genom bakluckan och upp på instrumentpanelen. Slog igen bakluckan, och PANG så splittrades framrutan.

Kontenta: Min bil är 299,5 cm från bakluckan till framrutan
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Lyckades såga sönder en handbyggd bohylla för några veckor sedan.
"Ramen" till bokhyllan var klar, det var bara hyllplanen som inte gjorts. Dock hade den halvfärdiga bokhyllan stått i garaget ett tag pga tidsbrist.
En dag skulle jag till att såga lite spånskivor till en ny innervägg. Jag hade dock inte lyckats fixa nån bra arbetsbänk att lägga upp spånskivan på. Men det gick ju bra ändå, jag kunde ju bara lägga ner bokhyllan på backen så fick jag ju ett stabilt stöd att såga på. Det fanns ju heller ingen risk då försiktig är mitt mellannamn:D

Försiktig...My ASS!!!:eek:

Tyckte att cirkelsågen gick ner i varv lite när jag kommit till mitten av spånskivan men tänkte inte så mycket på det. En B&D från tidigt -80 kan man ju inte ställa så höga krav på.

Spånskivan hade visst vridit sig några grader och följdaktigen hade jag sågat genom bottenstycket och lite längre fram hade jag sågat igenom sidostycket. :D Spånskivan hade vridit sig ytterst lite för spåret genom det 1.5cm tjocka sidostycket sträckte sig 30 cm.

Cirkelsågen fick ta skulden. Är nu skrotad och utbytt mot En festool ts55. Bokhyllans öde är fortfarande ovisst. Känns som att den tänkta vardagsrumsmiljön är utbytt mot garagemiljö alt. grillringsmiljö till vintern.:p
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
I
jon_h skrev:
---
Men igår kväll, ungefär tio sekunder innan jag somnade, spelade jag av någon anledning upp vissa moment av bygget i mitt huvud (yrkesskadad som man är). Och jag insåg med en rysning att jag inte kunde minnas att jag dragit åt muttrarna som håller i de teleskopiska benen---

Skönt att läsa att jag inte är ensam om att få nattsömnen förstörd p.g.a. vissa bortglömda moment under dagen. De kommer jag alltid på strax innan John Blund strör sömnpulver eller när som helst under natten och då vaknar jag upp och kan sen inte somna om igen. Får ut i verkstaden och kolla. Sen svärs det en hel del när jag går in och kryper ner i sängen igen. Det är aldrig roligt att göra om dagen efter. Särskilt inte när det är limmade konstruktioner och limmet härdat innan jag kommer på fadäsen.
_________________
Byggaren
 
Klippte häcken och fick ihop sex sopsäckar med avfall. Tänkte att det vore smart att lasta in detta i Volvon redan på söndagen så kunde jag ju ta med detta till tippen när jag åkte till jobbet på måndagsmorgonen.
Mycket smart, men jag hade ett rikt djurliv i bilen ända till vintern och de förlösande minusgraderna, och det hjälpte inte hur många gånger jag än dammsög ur den, det kröp fram små gröna larver och spindlar ur de mest fantastiska småhål och ventilationsgaller under hela hösten. V70:n är såld.
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Modig skrev:
Å andra sidan kuligare än att upptäcka det senare ... då allt hade rasat samman;-)
Well, sannolikt hade det hållit ändå. På framsidan var det ditlimmat en fibercementskiva, som dessutom var fäst i det omkringliggande regelverket. Den hade nog klarat att ta hur mycket last som helst, men jag ville inte chansa. Då hade jag inte kunnat sova gott på tio år..

Byggaren, ja, visst är det konstigt att man alltid kommer på misstagen precis när man ska sova..?
 
Mikael_L
Jon, På sätt och vis en rätt bra hjärna du har, om du bara jobbar bort den där fördröjningen behöver du inte slå ner kakel lika ofta. :surprised: .


Förövrigt är det väl tur att man inte har köpt, eller tänkt köpa en V70. :D
 
Denna V70 T5 "Noaks ark edition" går i trakten av Nyköping / Oxelösund...
 
Jag får väl komplettera med mitt hjärnsläpp här då:
För ett par år sedan köpte vi vårt radhus som då var i skriande behov av renovering.

För att spara pengar så gjorde vi allt själva, detta brukar också innebära sparad tid eftersom man inte behöver vänta och fixa till en massa saker som kan bli fel när man anlitar hantverkare i Stockholmstrakten ibland.

Vi rev flera väggar och byggde om hela köket bla.

Ett tag innan inflyttningen så hade vi fått tillgång till huset i en timme för att göra lite mätningar, och eftersom leveranstiden på kök var ganska lång (från Ikea) så mätte jag upp köket med min medhavda tumstock så vi kunde planera och beställa.

Vid planeringen framgick att vi kunde med lite god vilja få plats med en köksö, något som min samob verkligen tyckte skulle passa in.

Döm om min förvåning vid leveransen av köket ett par månader senare när jag inte lyckades få till vart jag skulle ställa alla skåpen, när jag funderade igenom detta strax innan montaget. Jag hade helt enkelt mätt fel och när jag lade ihop tumstocksmätningarna hade jag fått köket till att vara en meter längre än i verkligheten.

Det fick inte plats någon köksö !

På kvällen när jag och en kompis stod och monterade det snabbt omplanerade köket så kommer min sambo förbi och får reda på den lilla felmätningen. Mörk i ögonen så kniper hon igen munnen, och tack vare att min kompis var där så slapp jag jordens utskällning då - men jag har fått höra det många ggr efteråt må ni tro...

Vi är f.ö. sambos fortfarande :)

/K
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.