O Ocuf skrev:
Är det inte svårare att dra i? Eller?
Det är klart det är lättare att dra i kabel om slangen sitter fast men det är ju lite jobb med varje skarv också.
 
O
zarkov zarkov skrev:
Det är klart det är lättare att dra i kabel om slangen sitter fast men det är ju lite jobb med varje skarv också.
Hmm ja man får väl försöka hålla den så rak som möjligt. Hade tänkt låsa fast vp röret med spikar som man böjer över lite lätt bara. Slang kräver väl klammer?
 
Nej, slang 'kräver' inte klammer, däremot är det viktigt att slangen sitter fast ordentligt, hur du gör det är upp till dig. Det är svårare att dra i nåt i en slang som inte sitter fast, det korvar sig och blir omständigt
Alternativt köpa slang med nätverkskabel i.
 
Man kan ju lägga en bräda mellan takstolarna så att man har något att fästa slangen mot.

Rör har dock något större innerdiameter än slang med samma yttermått, det kan vara en fördel ibland men åas är det ju sällan något problem att gå upp en dimension. 16 mm slang är runt 11 mm inuti, vprör 13 mm. 20 mm slang 15-16 mm, vprör 17-18.

Jag drog dubbla cat6-kablar i en 20 mm-slang i våras och det tog sin lilla tid, det hade kanske gått lättare i rör. Åas är det böjarna som krånglar mest så då hade man nog behövt 25 mm slang där.
 
O
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, slang 'kräver' inte klammer, däremot är det viktigt att slangen sitter fast ordentligt, hur du gör det är upp till dig. Det är svårare att dra i nåt i en slang som inte sitter fast, det korvar sig och blir omständigt
Alternativt köpa slang med nätverkskabel i.
zarkov zarkov skrev:
Man kan ju lägga en bräda mellan takstolarna så att man har något att fästa slangen mot.

Rör har dock något större innerdiameter än slang med samma yttermått, det kan vara en fördel ibland men åas är det ju sällan något problem att gå upp en dimension. 16 mm slang är runt 11 mm inuti, vprör 13 mm. 20 mm slang 15-16 mm, vprör 17-18.

Jag drog dubbla cat6-kablar i en 20 mm-slang i våras och det tog sin lilla tid, det hade kanske gått lättare i rör. Åas är det böjarna som krånglar mest så då hade man nog behövt 25 mm slang där.


Jag förstår, tack! Tror nog jag försöker med VP rör ändå då först.

Var precis uppe på vinden och skulle mäta lite. Verkar som det också finns lite mer böjbara VP rör?


Mörkt vindutrymme med träbjälkar och isolering, svagt upplyst med synlig ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen hittade jag något mycket intressant. Jag har tidigare funderat på att låta elektriker dra upp el då där ethernet kommer in tänkte jag möjligtvis sätta en switch på vinden för att fördela ut det till uttag och accesspunkt. Det finns ju switchar som drivs med PoE men då kan de inte ge PoE på någon port som jag ju behöver till accesspunkten. Men till min förvåning så finns det ett uttag här som inte används! Vad kan dess syfte ha varit? Spisfläkt? Jag tänkte ha switchen i mitten. Kan man köpa en såndär rejäl grenkontakt ämnad för utomhusbruk och använda?
Mörkt vindsutrymme med synliga balkar, isolering, ledningar, och anteckningar angående elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



.
 
Vad uttaget använts till kan vi ju bara gissa. Det kan naturligtvis varit tänkt för en fläkt men lika gärna för en takfotsbelysning eller något helt annat.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
O
O
Skulle biltemas rotdosa funka? Har 20mm hål så passar mina 20mm vp rör.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/multidosarotdosasenildosa-2000035279

Jag antar att man får ta en hålsåg och såga ett hål så att dosan kommer in (68mm) och sen skruvar man så att den lilla metallflärpen lägger sig bakom skivan så att säga?

Borde vara 60mm mellan skruvarna så de flesta nätverksuttagen passar? Det är ju typ standard.
 
  • Blå elektrisk infälld dosa med fästelement och kabelinföringar, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Och vad är egentligen bäst för att borra djupare hål för t ex vp röret? Är det centrumborr som är att föredra då?
 
O
S sjoelund skrev:
[länk] tror det var jag använt tidigare. OK när man bara ska dra ett hål...
Ok, men är det 22mm för 20mm rör då eller?
 
O Ocuf skrev:
Ok, men är det 22mm för 20mm rör då eller?
Lite svårt att gå åt andra hållet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O
Redigerat:
Panor82
Vanligtvis inte den kommer in utvändigt efter att man klippt ett hål med nibblingstång i "kåpan". Det du pekar på är ett alternativ att fästa den med skruv men borde gå att borra ett litet hål och föra ut en nätverkskabel genom.
 
O
Panor82 Panor82 skrev:
Vanligtvis inte den kommer in utvändigt efter att man klippt ett hål med nibblingstång i "kåpan". Det du pekar på är ett alternativ att fästa den med skruv men borde gå att borra ett litet hål och föra ut en nätverkskabel genom.
Jaha men det är ju inte vidare snyggt när jag ju i mitt fall kommer bakifrån. Ser ut att bli ganska tajt att göra hål där. Finns det verkligen inga dosor man kommer in bakifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.