R
Dig, då du säger att de blir ett nollsummespel
 
F
R Raecer11 skrev:
Dig, då du säger att de blir ett nollsummespel
Ja, det blir liksom det. Vad har du för nätbolag?

Verkligheten ser ut så att varje fas lever sitt egna liv. Så är det alltid. Du kan tex ha import på en fas och export på två. Det vanliga är dock att elbolagen summerar ihop detta och presenterar en summerad siffra. FerroAmp gör inte det och då kan export vara högre men man hittar samtidigt den differensen i importen.
 
R
F fsn skrev:
Ja, det blir liksom det. Vad har du för nätbolag?
Hos mig blir de inget nollsummespel iallafall har bekräftat det med nätägaren. De mäster fas summa.

Ett exempel.

Förbrukning på faserna:

L1 1500w L2 500w L3 500w

Solcellerna ger samtidigt 2500w delat på 3 faser, dvs 833per fas

Då blir summan

L1 667w import
L2 333w export
L3 333w export

Jag exporterar och importerar samtidigt.

Huawei i mitt fall summerar faserna ihop men de gör inte mitt nätbolag. Detta gör att jag oftast endast kan använda mitt batteri 1/3 av totala kapaciteten. Resten 2/3 blir försäljning.
 
Som Raecer11 säger så verkar det vara, i vart fall även hos oss. Se även inlägg Nr 17 i denna tråd!
Vilket jag också konstaterat att det gäller för vårt elnätsbolags elmätare, som byttes för ca 1 år sedan.
Att import och export inte summeras för faserna för varje timma, är för att den giriga staten ska kunna pressa ur elkunden ytterligare pengar nämligen 25 % moms på importerat(dvs förbrukning).

Tyvärr finns buffliga kommentatorer som ej veta att föra sig gentemot sina medmänniskor.
 
A Arnodt skrev:
Som Raecer11 säger så verkar det vara, i vart fall även hos oss. Se även inlägg Nr 17 i denna tråd!
Vilket jag också konstaterat att det gäller för vårt elnätsbolags elmätare, som byttes för ca 1 år sedan.
Att import och export inte summeras för faserna för varje timma, är för att den giriga staten ska kunna pressa ur elkunden ytterligare pengar nämligen 25 % moms på importerat(dvs förbrukning).

Tyvärr finns buffliga kommentatorer som ej veta att föra sig gentemot sina medmänniskor.
Det du säger låter ju faktiskt väldigt troligt. Både nätägare och elleverantör tjänar på detta. Då kan man undra vilka som kör vi
 
F
R Raecer11 skrev:
Hos mig blir de inget nollsummespel iallafall har bekräftat det med nätägaren. De mäster fas summa.

Ett exempel.

Förbrukning på faserna:

L1 1500w L2 500w L3 500w

Solcellerna ger samtidigt 2500w delat på 3 faser, dvs 833per fas

Då blir summan

L1 667w import
L2 333w export
L3 333w export

Jag exporterar och importerar samtidigt.

Huawei i mitt fall summerar faserna ihop men de gör inte mitt nätbolag. Detta gör att jag oftast endast kan använda mitt batteri 1/3 av totala kapaciteten. Resten 2/3 blir försäljning.
Och vilket nätbolag hade du?

Jag rekommenderar dig att gå tillbaka i tråden och läsa lite. Det exemplet du beskriver är exakt ett nollsummespel när du summerar import och export på exakt det sättet jag har beskrivit du din import och export är exakt lika stor. Det blir effektmässigt precis samma sak som om du hade egenförbrukat alla 2500W, då hade det varit 0W, 0W och 0W på elmätaren och effektmässigt om du summerar dina tre faser i ditt exempel så har du totalt 0W…… och det är ett nollsummespel.




Det är inte frågan om hur det mäts som är problemet utan att rörläggaren inte får in att det i slutändan är just ett nollsummespel.
 
F
A Arnodt skrev:
Som Raecer11 säger så verkar det vara, i vart fall även hos oss. Se även inlägg Nr 17 i denna tråd!
Vilket jag också konstaterat att det gäller för vårt elnätsbolags elmätare, som byttes för ca 1 år sedan.
Att import och export inte summeras för faserna för varje timma, är för att den giriga staten ska kunna pressa ur elkunden ytterligare pengar nämligen 25 % moms på importerat(dvs förbrukning).

Tyvärr finns buffliga kommentatorer som ej veta att föra sig gentemot sina medmänniskor.
Det är ju en helt korrekt bild av verkligheten, så jag antar att dom har all rätt att ta betalt för det som importeras, eller hur? Men det är liksom inte det som är frågan eller problemet eller lösningen för TS. Jag hoppas du förstår det.

Hur mätaren presenterar din data har väldigt lite att göra med hur elbolaget väljer att presentera och ta betalt för det. Elmätaren visar alltid exakt hur varje fas ser ut och det du skriver i #17 är väl korrekt antar jag. Men har som sagt väldigt lite, eller inget med detta att göra.
 
Redigerat:
R
Vad spelar de för roll vilken nätägare jag har? Jag har detta bekräftat att de inte är ett nollsummespel.
För mig betyder nollsummespel att faserna tar ut varann även om de inte är i balans.

Du svamlar, har en otroligt dålig attityd i denna tråd och kan inte erkänna att du har fel.
 
Nu har fsn betydligt mer rätt än de han försöker rätta och förklara för. Attityder och olika uttryck som kanske bränns lite för vissa ändrar inte på det.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F
R Raecer11 skrev:
Vad spelar de för roll vilken nätägare jag har? Jag har detta bekräftat att de inte är ett nollsummespel.
För mig betyder nollsummespel att faserna tar ut varann även om de inte är i balans.

Du svamlar, har en otroligt dålig attityd i denna tråd och kan inte erkänna att du har fel.
spelar ingen roll vad du har för nätägare, jag var nyfiken på om vi råkade ha samma.

Som jag skrev tidigare, jag hade ett med mina mått mätt, otroligt tålamod men när den man pratar har så svaga baskunskaper att man inte ens förstår att man inte förstår så blir det väldigt svårt. Jag har extremt svårt att förstå hur en vuxen människa inte kan förstå detta faktiskt.

I ditt fall verkar det vara en svårighet att förstå den defintion av nollsummespel jag tidigt i tråden definierade, jag har förklarat det för dig och du verkar oförmögen att ta till dig att exporterar du momentant lika mycket som du importerar så är summan noll.


MEN IGEN DÅ, tråden handlar inte om att man i en sån situation tvingas betala nätavgift, energisskatt och moms samtidigt som man exporterar och att man då känner sig lurad och bedragen utan om att TS har registrerat ungefär 1/3 så många export kWh hos sin nätägare som är registrerat i sin egen utrustning från FerroAmp SAMTIDIGT som import mellan nätägarens siffror och de egna från FerroAmp i den riktningen stämmer inom felmarginalen. Och att inte få ihop den ekvationen är beklämmande.

Jag har inte heller minn huvudsakliga utbildning eller arbete inom el även om jag råkar jobba i direkt kontakt med det dagligen och blir borttrollad av en sakkunnig på 30 sekunder så jag kan förstå att ni inte litar på mig men ni kan väl försöka ta till er när en erkänt sakkunnig som @GK100 uttalar sig.

Jag har full förståelse att det är komplicerat för en del att förstå det elementära elektriska men att vuxna människor inte klarar att summera siffror i en kolumn, dra ifrån i den andra och förstå det gör mig mörkrädd, speciellt efter att ha fått det förklarat 10 gånger id det här laget.
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Om vi nöjer oss med att känna till att mätnoggrannheten och mätmetoden Ferroamp har i sin utrustning inte är riktigt lika exakt som Ellevios elmätare, kanske den delen av diskusionen räcker?

Nu gick jag över till grannen som också har Ferroamp, och vi tog ut en Excellista samt jämförde med hans elräkningar för fem månader.

Då är det bara några enstaka % som skiljer. (Min anläggning är dessutom lite större, 20 kWp och grannen har 15 kWp, så jag borde verkligen ha sålt mera i verkligheten).

Excel-tabell som visar månatlig överskottsproduktion, solproduktion, elförbrukning och egenförbrukning av solel.
 
S Superrobban skrev:
Om vi nöjer oss med att känna till att mätnoggrannheten och mätmetoden Ferroamp har i sin utrustning inte är riktigt lika exakt som Ellevios elmätare, kanske den delen av diskusionen räcker?

Nu gick jag över till grannen som också har Ferroamp, och vi tog ut en Excellista samt jämförde med hans elräkningar för fem månader.

Då är det bara några enstaka % som skiljer. (Min anläggning är dessutom lite större, 20 kWp och grannen har 15 kWp, så jag borde verkligen ha sålt mera i verkligheten).

[bild]
Mysteriet tätnar!

Har du gjort en momentan jämförelse av värdena i Ferroamps portal kontra din elmätare? Jag tänker att det borde utesluta mycket om bägge visar samma värden. Glöm dock inte att kolla vid export!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.