S
Globetrot Byggis1976 skrev:
Är det inte Aluminium beklätt?
Jo, och tittar du på bilden så ser du att aluminiumprofilen slutar lite ovanför underkanten. Det är en luftspalt mellan aluminiumet och trädelen av fönsterkarmen och vatten kan blåsa in i springan och därför måste fönsterblecket sitta fast i trädelen.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nej, såklart inte betalat. Jag har bett dem rätta! Tack
Skicka Youtube-videon till dem så de vet hur man gör 😅

Det är helt otroligt att man kan jobba med saker man är så dålig på. Hur hade folk reagerat om andra varit så kassa på sina jobb?

Kassörskan scannar varorna två gånger, polisen sätter dig i finkan när du kört lagligt, läkaren skriver ut blodtrycksmedicin till din lunginflammation och så vidare.

Men om man jobbar med fönster kan man tydligen ha lägre kompetens än en amatör som tittat fem minuter på Youtube.
 
  • Haha
saiter
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och gör du som på videon räcker det med en bra plåtsax, krävs ingen falsstång för enkla fönsterbleck.
Lite enklare att få det exakt och rakt för en ovan bara.
Men det finns som vanligt många sätt att göra ett bra jobb på, och ännu fler sätt att göra ett dåligt jobb.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Skicka Youtube-videon till dem så de vet hur man gör 😅

Det är helt otroligt att man kan jobba med saker man är så dålig på. Hur hade folk reagerat om andra varit så kassa på sina jobb?

Kassörskan scannar varorna två gånger, polisen sätter dig i finkan när du kört lagligt, läkaren skriver ut blodtrycksmedicin till din lunginflammation och så vidare.

Men om man jobbar med fönster kan man tydligen ha lägre kompetens än en amatör som tittat fem minuter på Youtube.
Ja, det är av denna anledning man som privatperson vid större renovering alltid ska anlita en besiktningsman också!!!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja Hus-AMA säger att fönsterblecket ska sticka ut minst 40mm från fönsterfoder.
Inte svårt att bocka upp gavlarna, och fälla in dom i fodret.

//AA
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Har någon av er en bild på en korrekt monterad plåt i hörnet mellan fönster in i foder? Jag är lite nyfiken på hur det ska se ut.
 
Är båda dessa acceptabla? Dvs ska trä/panel gå över eller ok om en inte gör det?
 
  • Vit fönsterbräda nära trädetalj, skador och smuts syns, skruv i hörnet, enkel konstruktion, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbräda närbild, vit, mot vit vägg, med röd väggyta synlig, minimalistiskt och rent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
wildeside
Som den undre bilden har jag lärt mej att man ska göra och att plåten är rätt klippt och vikt inne i hörnet som hamnar innanför fönsterfodret.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Som den undre bilden har jag lärt mej att man ska göra och att plåten är rätt klippt och vikt inne i hörnet som hamnar innanför fönsterfodret.
Ok, tack! Är det så att man fasar ut ca 15-16grader i foder så att lutning blir ca 14grader? Är det med trä sågning man skapar korrekt lutning?
 
wildeside
Som jag lärt mej så är det minst 14 graders lutning på blecket.
Såg och stämjärn är ganska bra att ha när man gör uttaget i fodret😉
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hej igen alla fantastiska byggare!

Det ser ut som att det inte är 14 grader mellan bleckets kant i fönster spåret och foder under….hur löser man det bäst? Sågar ner foder lite antar jag??
 
wildeside
Om det inte felar för mycket så är det bara att såga ur i fodret så att det blir rätt lutning annars så får man byta till nya foder.
Problemet som jag ofta sett när jag tittat/besiktat på fönsterblek är att panelel är för hög under blecket och det är därför man inte lyckat med att få rätt lutning på blecket.
 
Tack! Såga ur är nog det rimligaste. Det är ju för sent på året för att måla.......
 
Går att måla fortfarande bara du ser till att det håller några plusgrader hela dygnet.
 
A AndersS skrev:
Går att måla fortfarande bara du ser till att det håller några plusgrader hela dygnet.
Ja, men det är inte jag som ska göra det utan företaget vi anlitat. Vi vill inte att de målar inomhus. Dessutom ska vi renovera fasad nästa år och kan flytta foder då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.