Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Det har backat litet. Förra året såg det ut som att 6-7 år var realistiskt. Min nya bedömning är 8 år. Men det har ganska litet intresse om det blir 8, 10 eller 12. När de är avskrivna så återstår bara vinst. Avkastningen på solceller så här långt är för min del avsevärt bättre än börsen. Men det kan vara SBS. (Man kan välja fasträntekonto på 4% just ny btw om börsen känns osäker).
Med de elpriser som råder nu så lär ROI aldrig inträffa. SMR o annat kommer nu också så mycket talar för långsiktigt låga elpriser.
 
Nissens Nissens skrev:
Med de elpriser som råder nu så lär ROI aldrig inträffa. SMR o annat kommer nu också så mycket talar för långsiktigt låga elpriser.
Ja, du är duktig på att försöka spå olika scenarion. Hur gick det med börsen i år, den skulle ju slå avkastning på solpaneler med råge, ligger du på plus?
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, du är duktig på att försöka spå olika scenarion. Hur gick det med börsen i år, den skulle ju slå avkastning på solpaneler med råge, ligger du på plus?
Jo men med solpaneler så kan ju inte kloka investerar flytta pengar till säkrare investeringar som gjorts av alla handlare. Men nu finns det ju hopp om att vi kanske slipper en volatil elmarknad.
Sen utropade sig både Tyskland och Frankrike som segrare så det måste ha varit en bra kompromiss.
https://www.euractiv.com/section/el...rket-reform-what-did-paris-and-berlin-obtain/
(Man fixar enkelt ett gratiskonto om man är nyfiken)
 
P paralun skrev:
Jo men med solpaneler så kan ju inte kloka investerar flytta pengar till säkrare investeringar som gjorts av alla handlare. Men nu finns det ju hopp om att vi kanske slipper en volatil elmarknad.
Sen utropade sig både Tyskland och Frankrike som segrare så det måste ha varit en bra kompromiss.
[länk]
Spelar inte så stor roll då småsparare sällan slår börsens avkastning utom i några enstaka fall.

Det man sparar på solpaneler kan man också investera på börsen eller räntebärande.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, du är duktig på att försöka spå olika scenarion. Hur gick det med börsen i år, den skulle ju slå avkastning på solpaneler med råge, ligger du på plus?
Vad har jag spått?
Man kan konstatera att elpriset i höst varit väldigt mycket lägre än motsvarande tid förra året, en rejäl smäll mot solpanelkalkylerna. Vi får väl se hur det fortsätter. 😊

Menar du att SMR inte kommer att påverka elproduktionen och därmed priserna?

Då tror vi olika.
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spelar inte så stor roll då småsparare sällan slår börsens avkastning utom i några enstaka fall.

Det man sparar på solpaneler kan man också investera på börsen eller räntebärande.
Eller betala av panelerna😉
 
Nissens Nissens skrev:
Vad har jag spått?
Man kan konstatera att elpriset i höst varit väldigt mycket lägre än motsvarande tid förra året, en rejäl smäll mot solpanelkalkylerna. Vi får väl se hur det fortsätter. 😊

Menar du att SMR inte kommer att påverka elproduktionen och därmed priserna?

Då tror vi olika.
Du säger att börsen alltid är bättre än solpaneler! (nej; jag kommer inte leta upp dessa inlägg utan förutsätter att du kommer ihåg en eller flera).

Försök bara att svara på min fråga!
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det man sparar på solpaneler kan man också investera på börsen eller räntebärande.
Problemet är väl att det tar minst ett decennium innan man sparat något på solpanelerna. Lägger man ut 150 000:- så har man inte sparat något förrän man fått tillbaka dem plus ränta. Fram tills dess ligger man minus…
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du säger att börsen alltid är bättre än solpaneler! (nej; jag kommer inte leta upp dessa inlägg utan förutsätter att du kommer ihåg en eller flera).

Försök bara att svara på min fråga!
Över tid är det absolut så. Kolla historiken själv. Det blir hack i kurvan ibland. Just nu har solpanelerna en svacka när elpriserna är låga och fina. Tur man inte lagt ett par hundra papp där.

Lägger man motsvarande på börsen nu kan du ju se vem som tjänast mest om 5 år. 😊 Det man vet redan nu är att solpanelerna står på rejält minus då.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Över tid är det absolut så. Kolla historiken själv. Det blir hack i kurvan ibland. Just nu har solpanelerna en svacka när elpriserna är låga och fina. Tur man inte lagt ett par hundra papp där.

Lägger man motsvarande på börsen nu kan du ju se vem som tjänast mest om 5 år. 😊 Det man vet redan nu är att solpanelerna står på rejält minus då.
Hur har det gått i år, bara undrar? Hur går det nästa år?
 
F
Nissens Nissens skrev:
Med de elpriser som råder nu så lär ROI aldrig inträffa. SMR o annat kommer nu också så mycket talar för långsiktigt låga elpriser.
Med de elpriser som råder just nu så kommer naturligtvis ROI att inträffa nån gång men det är inte glass&ballonger. Men även om alla med solceller piper som fan över hur uselt 2023 varit så har jag just nu med September summerat 13,92% tillbaka på investeringen. Så även de som investerat senare Och betalt 50-80% mer har potential för sina 7-10%. Och nej, jag har fortfarande inte räknat med nån kapitalränta.

SMR kommer inte nu, det är faktiskt väldigt många år kvar tills det händer, tyvärr kan man väl lägga till. Man kan ju hoppas att det går fort men det kommer det inte att göra. Vad ”annat” är vet jag inte men är det nåt annat än ytterligare ett meningslöst vindkraftverk så är det troligtvis också så långt borta att alla som har investerat i solceller har sin ROI klar innan det händer.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spelar inte så stor roll då småsparare sällan slår börsens avkastning utom i några enstaka fall.

Det man sparar på solpaneler kan man också investera på börsen eller räntebärande.
Nej men om du läser artikeln så blir det då ett nytt elhandelsavtal inom EU (inkl Sverige)
och förhoppningsvist med stabilare priser.

Sen jovisst jag ser ju i grannskapet vilka som köper solceller och det är de som har någon fond över och det spelar mindre roll med en avkastning.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men om du läser artikeln så blir det då ett nytt elhandelsavtal inom EU (inkl Sverige)
och förhoppningsvist med stabilare priser.

Sen jovisst jag ser ju i grannskapet vilka som köper solceller och det är de som har någon fond över och det spelar mindre roll med en avkastning.
Det hoppas jag men det krävs väldigt lite för att skapa instabila priser.

Numera har vi också batterier och ersättning från Svk när folk sätter sina batterier till förfogande. Mycket bra återbetalningstid på det.
 
Nissens
P paralun skrev:
Sen jovisst jag ser ju i grannskapet vilka som köper solceller och det är de som har någon fond över och det spelar mindre roll med en avkastning.
Med tanke på hur många solpanelsinnehavare som lyfter fram allt sparande de kommer att göra inom si eller så lång tid så undrar man ju.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det hoppas jag men det krävs väldigt lite för att skapa instabila priser.

Numera har vi också batterier och ersättning från Svk när folk sätter sina batterier till förfogande. Mycket bra återbetalningstid på det.
Njau batterier blir aldrig någonting, för dyrt och det är Kina som kontrollerar det mesta av jordens mineraltillgångar men däremot vätgas.....
Copy-Paste USA's nya energiplan som då inkluderar kärnkraft.
https://www.hydrogen.energy.gov/doc...-national-clean-hydrogen-strategy-roadmap.pdf
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.