F
D djac skrev:
Alltså, det har diskuterats i cirklar, det anses vara ett problem när priset är högt och när det är lågt, det ska tydligen vara lite mittemellan för att vara bäst.. priset sätts på en av en del rosad marknad, andra tycker den är suboptimal. Att hålla på att klistra skulden på de som producerar elen utan att ens fundera på om denna skapad marknad verkligen är det bästa sättet att sätta priset på, som ju så ofta hamnar "fel" i vissas ögon, är närmast skrattretande.
Men du förstår att ett extremlågt pris med ett extremt överskott som under långa perioder dumpar priset mot noll OCH att det råder en global efterfrågan som momentant överstiger den lättillgängliga kapaciteten är ett problem om man vill ha in tunga investeringar för stabil baskraft?
 
D
F fsn skrev:
Men du förstår att ett extremlågt pris med ett extremt överskott som under långa perioder dumpar priset mot noll OCH att det råder en global efterfrågan som momentant överstiger den lättillgängliga kapaciteten är ett problem om man vill ha in tunga investeringar för stabil baskraft?
Bara om man är fast i ett förlegat tänk, vi handlar el som om det vore en exklusivitet medan det idag inte är det, förutom vid några fåtal tillfällen. Man skulle kunna anpassa handels och ersättningsmodeller så att dessa tar hänsyn till detta istället.

Gällande de där omtalade och omhuldade investeringarna så är det lite hönan eller ägget, om vi tittar på Sverige så kommer det inte ske någon större utbyggnad förrän det finns en marknad för det ännu större överskottet av el som skulle bli resultatet. Det vore mer än oklokt att idag spekulationsbygga något så dyrt som heller inte kan användas till något annat än att tillverka el som, om det blir problem i något av de industriutvecklingsprojekten som diskuteras, inte kommer efterfrågas.

Den utbyggnad många har blivit inbillade att industrin vill ha kommer kanske dessutom bara producera för dyr el för att användas i industriprocesserna, det får vi se men risken är att det gör produktionen så dyr att det faller på detta. Vi får se men vi får nog låta tiden gå och se vad som framkommer.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag räknar med att marknaden sätter priset, och i det scenariot blir det inga stora avgiftsökningar. Om ett nätbolag får möjlighet att köpa lokal energi billigt mot att de förstärker sitt nät så är det bara en enkel investeringskalkyl.
Inga konstigheter i det. Det kan innebära att konsumenten får betala mer eller mindre. Jag ser nog att det faktiskt gynnar konsumenten i långa loppet.
lilytwig lilytwig skrev:
Likväl anser elnätsbolaget att det är värt att betala för den lokalt inmatade effekten. Om den skulle skapa kostnader så borde de väl kanske ta betalt. Men marknaden säger annat.
Hej lilytwig

Elbolaget (som köper och säljer elenergin och elnätsbolaget (som distribuerar elenergin) är två skilda som inte får blanda ihop sina affärer eller sina kassor.

I dessa inlägg tror jag du blandar ihop dessa.

Blandar man dessa, blir det ofta svårt att förstå det som skrivs.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M
Hur ser era kalkyler ut idag? Förra vintern så var det max 7 år payback som gällde för en anläggning på 200,000kr, vissa skrev 3-4 år tom. Då var elpriset månadsvis på 130, 269, 93, 83 öre/kWh. Sista 6 månaderna snittar vi 43 öre/kWh.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Hur ser era kalkyler ut idag? Förra vintern så var det max 7 år payback som gällde för en anläggning på 200,000kr, vissa skrev 3-4 år tom. Då var elpriset månadsvis på 130, 269, 93, 83 öre/kWh. Sista 6 månaderna snittar vi 43 öre/kWh.
Jag får be att återkomma om sju år, min kristallkula har blivit lite fettig! Detsamma gäller mina fonder, jag är helt ovetande hur det kommer gå där med.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur länge ska du piska denna döda pony, vi har att göra med pseudoföretagande som har tagit ut övervinster konstant, under decennier, det enklaste är väl att normalisera detta förhållande och låta mindre av elnätsavgifterna slangas ut som vinst? Skulle det trots detta och omsorgsfullt tömda kassor behövas mer pengar, om uppskattningsvis 50 år, så kan vi väl diskutera en höjning då.
Hej djac

Jag har förut beskrivit att jag tillhör de som inte tyckte om den avreglering som gjordes.
Bl.a. så vore det bättre om elnäten ägas av staten eller de kommuner där befolkningen (elabonenterna) bor och betalar skatt.

Idag ägs elnätsbolaget Ellevio (tidigare Fortum) av till hälften av ett kanadensiskt pensionsbolag och andra hälften av tre svenska pensionsbolag.

Vinsten i dessa pensionsbolag bidrar alltså till svenska pensionärers pensioner.

De (ibland kostsamma) tidigarelagda investeringar som nu elnätsbolagen är tvungna att genomföra för att förstärka elnäten vid solcellsinstallationer kommer rimligen att adderas till elnätskostnaderna, se tidigare inlägg.

Det tar rimligen en tid (kan ta år) innan kostnaderna syns men, med tanke på hur energimarknadsinspektionen har formulerat sig (se tidigare inlägg) så torde det vara svårt att undvika att kostnaderna debiteras på de som orsakat kostnaderna på elnäten.
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag har förut beskrivit att jag tillhör de som inte tyckte om den avreglering som gjordes.
Bl.a. så vore det bättre om elnäten ägas av staten eller de kommuner där befolkningen (elabonenterna) bor och betalar skatt.

Idag ägs elnätsbolaget Ellevio (tidigare Fortum) av till hälften av ett kanadensiskt pensionsbolag och andra hälften av tre svenska pensionsbolag.

Vinsten i dessa pensionsbolag bidrar alltså till svenska pensionärers pensioner.

De (ibland kostsamma) tidigarelagda investeringar som nu elnätsbolagen är tvungna att genomföra för att förstärka elnäten vid solcellsinstallationer kommer rimligen att adderas till elnätskostnaderna, se tidigare inlägg.

Det tar rimligen en tid (kan ta år) innan kostnaderna syns men, med tanke på hur energimarknadsinspektionen har formulerat sig (se tidigare inlägg) så torde det vara svårt att undvika att kostnaderna debiteras på de som orsakat kostnaderna på elnäten.
Det är ju konstaterat att energimarknadsinspektionen är helt maktlös mot bolagen, som förväntat, överdebiteringen och övervinsterna (även efter gängse förtagsekonomiska abrovinker för att dölja så mycket det går) är stora, de kan påpeka men inget göra. Det är en sorglig situation och om nu en del av dessa överdebiteringar skulle komma att investeras i näten så ser jag inte det som negativt, det är väl roligt om vi får något för pengarna.
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ju konstaterat att energimarknadsinspektionen är helt maktlös mot bolagen, som förväntat, överdebiteringen och övervinsterna (även efter gängse förtagsekonomiska abrovinker för att dölja så mycket det går) är stora, de kan påpeka men inget göra. Det är en sorglig situation och om nu en del av dessa överdebiteringar skulle komma att investeras i näten så ser jag inte det som negativt, det är väl roligt om vi får något för pengarna.
Hej djac

Observer att kostandena för nätförstärkningarna i samband med solcellsinstallationer på villor har villaägaren initierat. Det är villaägaren som velat ha sin befintliga elnätanslutning förstärkt.

Det syns rimligen väldigt tydligt vad det kostat för elnätsbolagen och det underlättar därmed vid dialogen med energimarknadsinspektionen.
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Observer att kostandena för nätförstärkningarna i samband med solcellsinstallationer på villor har villaägaren initierat. Det är villaägaren som velat ha sin befintliga elnätanslutning förstärkt.

Det syns rimligen väldigt tydligt vad det kostat för elnätsbolagen och det underlättar därmed vid dialogen med energimarknadsinspektionen.
Ja, sorgligt, mycket sorgligt.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Observer att kostandena för nätförstärkningarna i samband med solcellsinstallationer på villor har villaägaren initierat. Det är villaägaren som velat ha sin befintliga elnätanslutning förstärkt.

Det syns rimligen väldigt tydligt vad det kostat för elnätsbolagen och det underlättar därmed vid dialogen med energimarknadsinspektionen.
Och de minskade kostnader som solcellsinstallationen medfört får solcellsägaren betalt för. Ditt resonemang haltar kraftigt. Varför vill elnätsägaren ge betalt till den som orsakar en kostnad?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Hur ser era kalkyler ut idag? Förra vintern så var det max 7 år payback som gällde för en anläggning på 200,000kr, vissa skrev 3-4 år tom. Då var elpriset månadsvis på 130, 269, 93, 83 öre/kWh. Sista 6 månaderna snittar vi 43 öre/kWh.
Ja, solcellskalkylerna har många risker inbyggda. Känns väldigt bra att man inte hakade på det där.
 
M
Nissens Nissens skrev:
Ja, solcellskalkylerna har många risker inbyggda. Känns väldigt bra att man inte hakade på det där.
Jag är helt neutral i frågan om det är bra eller dåligt. Mitt husläge är inte solcellsvänligt så jag behöver inte ta ställning i frågan. Men det är alltid spännande att se hur snacket går. Om man t.ex. skulle köra en kalkyl idag, vilka värden bolagen räknar utifrån och vad paybacken ligger på. Elbristchocken från krigsutbrottet i Ukraina verkar ha lagt sig lite då EU verkar ha fått ordning på kapaciteten till viss del.
 
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Jag är helt neutral i frågan om det är bra eller dåligt. Mitt husläge är inte solcellsvänligt så jag behöver inte ta ställning i frågan. Men det är alltid spännande att se hur snacket går. Om man t.ex. skulle köra en kalkyl idag, vilka värden bolagen räknar utifrån och vad paybacken ligger på. Elbristchocken från krigsutbrottet i Ukraina verkar ha lagt sig lite då EU verkar ha fått ordning på kapaciteten till viss del.
Ja, ingen vet ju hur framtiden blir, men det har alltid varit många risker inbyggda i kalkylerna för solceller. En av de största är väl att de förutsätter att elpriserna kommer att flukturera mycket.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, ingen vet ju hur framtiden blir, men det har alltid varit många risker inbyggda i kalkylerna för solceller. En av de största är väl att de förutsätter att elpriserna kommer att flukturera mycket.
Systemet är känsligt, det krävs inte mycket för att få gungning i priserna.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur ser era kalkyler ut idag? Förra vintern så var det max 7 år payback som gällde för en anläggning på 200,000kr, vissa skrev 3-4 år tom. Då var elpriset månadsvis på 130, 269, 93, 83 öre/kWh. Sista 6 månaderna snittar vi 43 öre/kWh.
Det har backat litet. Förra året såg det ut som att 6-7 år var realistiskt. Min nya bedömning är 8 år. Men det har ganska litet intresse om det blir 8, 10 eller 12. När de är avskrivna så återstår bara vinst. Avkastningen på solceller så här långt är för min del avsevärt bättre än börsen. Men det kan vara SBS. (Man kan välja fasträntekonto på 4% just ny btw om börsen känns osäker).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.