B bck277 skrev:
Men tappar jag inte varmvattnet då?
Nej systemvattnet och varmvattnet är 2 olika saker.
 
V växelventil skrev:
Nej systemvattnet och varmvattnet är 2 olika saker.
Jag gjorde som du sade och efter det var det inget varmvatten som rann öht från kranarna i våtutrymmen dvs inte en enda droppe kom ut.
 
B bck277 skrev:
Jag gjorde som du sade och efter det var det inget varmvatten som rann öht från kranarna i våtutrymmen dvs inte en enda droppe kom ut.
Vilken kran/ratt använder du när du fyller på systemet?
 
V växelventil skrev:
Vilken kran/ratt använder du när du fyller på systemet?
Den du hade ringat in använder jag för att öka systemtrycket den verkar monterad så att öppet läge är stängt och stängt läge är öppet.
Avstängningskranen verkar vara den som fyller på systemet och denna måste vara öppen annars rinner inget varmvatten genom kranarna i husets våtutrymmen.

Jag vet inte ens längre vad problemet kan vara, men det är 16 grader i huset just nu
 
B bck277 skrev:
Den du hade ringat in använder jag för att öka systemtrycket den verkar monterad så att öppet läge är stängt och stängt läge är öppet.
Avstängningskranen verkar vara den som fyller på systemet och denna måste vara öppen annars rinner inget varmvatten genom kranarna i husets våtutrymmen.

Jag vet inte ens längre vad problemet kan vara, men det är 16 grader i huset just nu
Du får nog ringa om det där för din säkerhetsventil borde ha löst för länge sedan om trycket ligger så hög så dom får visa hur du ska göra för att fylla på systemet.
 
V växelventil skrev:
Du får nog ringa om det där för din säkerhetsventil borde ha löst för länge sedan om trycket ligger så hög så dom får visa hur du ska göra för att fylla på systemet.
Det som är ännu konstigare är att displayen inte visar ngt högtryckslarm
Så jag är fundersam över vad som händer egentligen

Hade ett kort strömavbrott för ett kort tag sedan pga byte av elmätaren vet ej om detta spökade till saker och ting?
 
B bck277 skrev:
Det som är ännu konstigare är att displayen inte visar ngt högtryckslarm
Så jag är fundersam över vad som händer egentligen

Hade ett kort strömavbrott för ett kort tag sedan pga byte av elmätaren vet ej om detta spökade till saker och ting?
Tycker du ska göra systemet trycklöst så den visar 0 i systemtryck och sedan fylla på med den kranen du fyller systemet med? och ökar trycket till 1,0. och sedan stänga påfyllningskranen.Visa vad som står på displayen efter det.
 
  • Gilla
bck277
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tycker du ska göra systemet trycklöst så den visar 0 i systemtryck och sedan fylla på med den kranen du fyller systemet med? och ökar trycket till 1,0. och sedan stänga påfyllningskranen.Visa vad som står på displayen efter det.
Det går ej så länge avstängnratten är öppen för så fort jag öppnar den för att få varmvatten går systemtrycket upp till 2.8 bar
 
R
Högtryckslarm får du på kompressorn inte på för högt tryck i värmesystemet
 
B bck277 skrev:
Det går ej så länge avstängnratten är öppen för så fort jag öppnar den för att få varmvatten går systemtrycket upp till 2.8 bar
Men den där ballofixen som du fyller på systemet kan du öppna lite och inte fullt så trycket inte ökar så snabbt.
 
V växelventil skrev:
Men den där ballofixen som du fyller på systemet kan du öppna lite och inte fullt så trycket inte ökar så snabbt.
Ballofix är ratten avstängn eller strypventilen?
 
R
Ballofix är den jag ringade in på din bild
 
Nu verkar det som om jag fått ihop det
Grön ring öppet, röd ring stängd
Stämmer detta eller har jag gjort fel?
VVS-installation, manometer, kopplingar, ventiler och rör markerade med rött och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
R
De är precis tvärt om på min F730
 
R Raecer11 skrev:
De är precis tvärt om på min F730
Det du har verkar stämma med det som finns på Nibes hemsida
Skall testa att göra tvärtom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.