Normaltillståndet är öppen för att du ska få varmvatten. Men nu verkar det läcka över så du måste stänga av varmvattnet?

J Josth skrev:
Normaltillståndet är öppen för att du ska få varmvatten. Men nu verkar det läcka över så du måste stänga av varmvattnet?
Men när jag öppnar går trycket upp igen till 2.8 bar

Ja det verkar som du måste stänga av varmvattnet och köpa en ny värmepanna.

Ledsen då är det läck mellan VV och värmesystem. Åtgärd bir att byta nästan hela invärtes på VP. Det går att sätta en separat VVB på sidan om, om plats finns och koppla om rören. Kostnaden för en VVB på sidan om, är bara en bråkdel av vad det kostar att reparera VP. Då har ni värme och VV.

Så ni menar bara för att jag ej var tillräckligt snabb med att justera trycket så har hela pannan blivit defekt?

Redigerat:
Svårt att säga exakt vad som hände. Kan vara någon lödning som brast eller rostskada som gick igenom. Hemförsäkringen borde täcka en del av kostnaden.

Svar nej men kanske. Det fanns nog en defekt i VP från början ( rostskada ) och hade nog gett sig förr eller senare. Inget ovanligt på dessa VP med läcka. Inkommande vatten har ett tryck på kanske 5 bar och trycker på, samt är det då en början på rostskada så kan den öppna sig.

Men är det farligt för värmepumpen eller hushållet att det råder övertryck?
Jag har inget larm om övertryck på panelen, bara på själva klockan

Svar nej inget direkt farligt, men ingen bra att det står och spolar ut vatten, det är då kallvatten som hela tiden fyller på värmesystemet och kompressor och el-patron kommer att gå nästan för jämnan, samt att det kan bli svalt i huset. Så ha ventilen avstängd nu, då kommer ni iaf inte att frysa, för värme finns.

J jonaserik skrev:
Svar nej inget direkt farligt, men ingen bra att det står och spolar ut vatten, det är då kallvatten som hela tiden fyller på värmesystemet och kompressor och el-patron kommer att gå nästan för jämnan, samt att det kan bli svalt i huset. Så ha ventilen avstängd nu, då kommer ni iaf inte att frysa, för värme finns.
Så det handlar om att välja antingen varmvatten eller värme i huset?

Glöm varmvatten tills det är åtgärdat.

J Josth skrev:
Glöm varmvatten tills det är åtgärdat.
Jag har ju varmvatten i kranen

Läs inlägg #24.

R
Stäng av ventilen jag ringat in sen släpper du ut trycket med den röda hatten

• VVS-installation med mässingskopplingar, ventiler, rör och tryckmätare, i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lövborg
  • Laddar…
R Raecer11 skrev:
Stäng av ventilen jag ringat in sen släpper du ut trycket med den röda hatten
Skall den sedan vara öppen igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.