filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Får väl försöka pissa in odlingarna i alla fall
Man spär ut kisset. Kommer inte ihåg fördelningen.
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Grannen tipsade om det med. Kan ju vara värt ett försök.
Fungerar köp billiga batteri drivna radioapparater. Räcker med att ha ganska låg volym. Häng upp, skydda mot regn. Grannen till syrran gjorde detta. Syrran fick svinen in till sig istället dom grävde upp 1000m2 gräsmatta.😆
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Mycket felaktig information där.

Sanningen är att avskjutningen på vildsvin har ökat dramatiskt och för några år sedan gick antalet fällda grisar om dito älgar.

Främst beror detta på att staten för ett antal år sedan godkänt olika typer av mörkersikten vid jakt på vildsvin, samt att jägarkåren lärt sig framgångsrika jaktmetoder. Vildsvin är intelligenta och svårjagade djur, de är smartare än hundar tex.

Mycket tyder på att antalet vildsvin sjunker, främst i de områden de funnits en längre tid.
Nej.

Avskjutningen, alltså i betydelse att minska vildsvinsstammen avsiktligt, är det liten del av jägarkåren som står för. Jägarkåren vill alltid öka viltstammarna.

Hur mycket gris som skjuts har inte ett skvatt med mörkersikten eller jaktmetoder att göra. Det handlar om det finns någon/några jägare lokalt som för tillfälligt tycker det är kul att jaga vildsvin.

De flesta håller på något år, sedan tröttnar de. Det är inte roligt nog att vara uppe på nätterna.

Mörkersikten ökar mest avskjutningen av shetlandsponny och kor, när de hamnar hos amatörer.

Det finns lite som tyder på att antalet vildsvin i Sverige minskar. Möjligtvis så flyttar grisarna på sig till grannsocknen.

Åtminstone minskar inte skadorna på de av mina åkrar som inte är stängslade.

Det är ett väldigt onödigt djur som kostar ca en miljard om året i skördeskador, uteblivna odlingsförsök är då inte medräknade.
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...ruket-ar-massivt-matsvinn?publisherId=3235738
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, den är sannolikt ett resultat av att mörkersikten godkändes till vildsvinsjakt 2019, och att jägarna då fick helt nya förutsättningar.
Precis som jag skrev tidigare.
Mörkersikten och andra prylar, är nog inte det viktigaste för att skjuta bort grisen. Jaktkulturen är fylld med leksaker att köpa för prylbögar.

Det viktigaste är en vilja att eliminera vildsvinen i Sverige.

Någon sådan vilja finns inte hos jägarkåren.

https://www.atl.nu/vi-jagare-vill-i-grunden-ha-sa-stora-viltstammar-som-mojligt
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo grönt trams, skjut bort vildsvinen så slipper vi svinpesten!
Vad då "grönt trams"?

Det är obegripligt.

Alla bönder, utom en minoritet storbönder, som tjänar mer pengar på säljjakter än på lantbruk, vill eliminera vildsvinen, och radikalt minska Dovhjorten.

Finns det något grönare än Sveriges bönder?
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Kan inte riktigt hålla med om att inte mörkersiktet ökar avskjutningen av vildsvin.
Jag skjuter definitivt mer vildsvin efter att jag montera mörekersiktet på bössan.
Både på åteln och på öppen terräng.
Men man ska vara nog så aktsam så att man inte skjuter kreatur m.m.
Utöver mina egna marker utövar jag lite jakt/skyddsjakt av vildsvin på ett par grann fastigheter gratis men oftast när man erbjuder sig att man kan komma och skjuta av lite vildsvin hos någon markägare som klagar över att dom förstör marken så ser markägaren genast dollar tecken och frågar vad man är bered att betala i jaktarrende.
 
wildeside wildeside skrev:
Kan inte riktigt hålla med om att inte mörkersiktet ökar avskjutningen av vildsvin.
Jag skjuter definitivt mer vildsvin efter att jag montera mörekersiktet på bössan.
Både på åteln och på öppen terräng.
Men man ska vara nog så aktsam så att man inte skjuter kreatur m.m.
Utöver mina egna marker utövar jag lite jakt/skyddsjakt av vildsvin på ett par grann fastigheter gratis men oftast när man erbjuder sig att man kan komma och skjuta av lite vildsvin hos någon markägare som klagar över att dom förstör marken så ser markägaren genast dollar tecken och frågar vad man är bered att betala i jaktarrende.
Jag betalar faktiskt för att få jagat vildsvin och dovhjort, samt att de som jagar får större delen av köttet.

Jag hinner inte jaga själv, och har stora skador av viltet.

Något arrende skulle jag inte komma på att kräva, och om jag skulle begära det, så blir det så litet pengar, så jag vill hellre ha undan en del av skadedjuren.

Första grisen och första dovhjorten vill jag ha till frysen.

2-5 grisen får de som jagar disponera köttet från.
2-5 Dovhjorten disponerar de som jagar.
6-10 grisen eller dovhjorten genererar betalning från mig: 100 kr för handjur, 200 kr för hondjur. Men skjuts endast handjur så drar jag ner betalningen med 50 kr istället.
11-15 djuret och uppåt, 100 kr till. Omvänd bonus för handjur enligt ovan.
Över 16 djur, så ytterligare 100 kr...
Ingen hund annat än för eftersök vid jakt på dovhjort eller gris. Det funkar dessutom uselt på dessa djurslag.

Förra året sköts 16 dovhjort och 12 gris på våra strax under 100 hektar.

Jakt av andra djurslag, Älg, Kron, räknas inte det omvända arrendet.

Härikring vill de flesta aktiva lantbrukare få jagat, inte få 50kr/hektar i arrendeinkomst för att någon inte jagar...
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Mörkersikten och andra prylar, är nog inte det viktigaste för att skjuta bort grisen. Jaktkulturen är fylld med leksaker att köpa för prylbögar.
Haha, då har du ingen koll. Mörkersikten har revolutionerat jakten på vildsvinen. Hur tror du att man skall skjuta vildsvin på natten utan mörkersikte? Samtliga vildsvin jag fått har jag använt mörkersikte till.
S skogaliten skrev:
Det viktigaste är en vilja att eliminera vildsvinen i Sverige.
Jaså, det vill ingen - inte ens myndigheterna eller markägarna.
S skogaliten skrev:
Någon sådan vilja finns inte hos jägarkåren.

[länk]
Nej, ingen vill eliminera vildsvinsstammen, vildsvin är klassad som en inhemsk art av myndigheterna.
 
S skogaliten skrev:
Vad då "grönt trams"?

Det är obegripligt.

Alla bönder, utom en minoritet storbönder, som tjänar mer pengar på säljjakter än på lantbruk, vill eliminera vildsvinen, och radikalt minska Dovhjorten.

Finns det något grönare än Sveriges bönder?
Nej svenska bönder är väl inget grönt problem men däremot de som sitter på Södermalm och tycker en massa om allt.

Sen handlar det ju inte om en eliminering utan en större avskjutning. Tyska staten har hittils sedan 2020 lagt ut ca 1 miljard SEK för att få ned beståndet.
https://lantbruksnytt.se/ljusning-i-sikte-for-asf-i-tyskland/
Så med svinpesten är det ett helt nytt läge och vildsvinsstammen måste minskas.
 
wildeside
S skogaliten skrev:
Ingen hund annat än för eftersök vid jakt på dovhjort eller gris. Det funkar dessutom uselt på dessa djurslag.

Härikring vill de flesta aktiva lantbrukare få jagat, inte få 50kr/hektar i arrendeinkomst för att någon inte jagar...
Jag har 2 st Laikor som är duktiga på att jaga vildsvin och älg, det är stor skillnad på drivande och ställande jakthund.
Laikan fungerar sämre på dov, kronhjort och rådjur pga att dom är mer flykt benägna.
Vad gäller priset för jakt arrenden så beror det nog på vart i landet man jagar.
Här omkring ligger arrendet 500 kr/ha och uppåt.
 
Vildsvinens utbredning i vårt land har varit föremål för en intensiv debatt de senaste decennierna, hur kan det ha förbigått dig som är aktiv jägare?

Nissens Nissens skrev:
Jaså, det vill ingen - inte ens myndigheterna eller markägarna.
Fel !

https://www.lrf.se/nyheter/minska-vildsvinsstammen-rejalt/


"Beräkningen är att det finns upp emot 300 000 vildsvin i Sverige. Både lantbruk, kommuner, villaägare och bilister drabbas. Den senaste beräkningen, som gjordes av SLU 2015, visade att skadorna och odlingsförluster för jordbruket är 1,1 miljard kronor per år. Vildsvinen lever i stora flockar och kan förstöra en lantbruksföretagares marker flera gånger samma år."

"Det sker en viltolycka var åttonde minut, någonstans i Sverige. Antalet trafikolyckor med vildsvin accelererar mest, på grund av den totala ökningen. De senaste åren har trafikolyckor med vildsvin vuxit enormt, från över 700 registrerade olyckor år 2003 till över 7 200 olyckor år 2020, enligt statistik från Nationella viltolycksrådet."

"Den svenska vildsvinsstammen har ökat dramatiskt på 2000-talet. Enligt SLU är det utfodringen av vildsvin som delvis ligger bakom den exponentiella ökningen. God tillgång på mat leder nämligen till fler och större kullar. Experter bedömer att stammen nu växer med 15 procent årligen, trots att avskjutningen ökat från 20 000 djur år 2005 till knappt 115 000 förra året. Nu fälls fler vildsvin än älgar i Sverige. Jaktsäsongen 2017/18 sköts det 114 831 vildsvin och 84 758 älgar."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/explosiv-okning-av-vildsvin_h9023108/

https://sverigesradio.se/artikel/expert-antalet-vildsvin-forsvarar-kampen-mot-svinpesten

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilistorganisation-vill-se-skottpeng-pa-vildsvin
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag betalar faktiskt för att få jagat vildsvin och dovhjort, samt att de som jagar får större delen av köttet.

Jag hinner inte jaga själv, och har stora skador av viltet.

Något arrende skulle jag inte komma på att kräva, och om jag skulle begära det, så blir det så litet pengar, så jag vill hellre ha undan en del av skadedjuren.

Första grisen och första dovhjorten vill jag ha till frysen.

2-5 grisen får de som jagar disponera köttet från.
2-5 Dovhjorten disponerar de som jagar.
6-10 grisen eller dovhjorten genererar betalning från mig: 100 kr för handjur, 200 kr för hondjur. Men skjuts endast handjur så drar jag ner betalningen med 50 kr istället.
11-15 djuret och uppåt, 100 kr till. Omvänd bonus för handjur enligt ovan.
Över 16 djur, så ytterligare 100 kr...
Ingen hund annat än för eftersök vid jakt på dovhjort eller gris. Det funkar dessutom uselt på dessa djurslag.

Förra året sköts 16 dovhjort och 12 gris på våra strax under 100 hektar.

Jakt av andra djurslag, Älg, Kron, räknas inte det omvända arrendet.

Härikring vill de flesta aktiva lantbrukare få jagat, inte få 50kr/hektar i arrendeinkomst för att någon inte jagar...
Den här bilden tog jag i april uppe i norra länet där vi håller till och det finns många flera, femton dovhjortar. Också en bild där grisar passerat en vinter nedanför vårt hus, är ingen odling men för andra är det värre. Största gropen jag hittat var 2*1m och nästan en halv meter djup, troligtvis letat ekoxelarver som är stora och finns området.
En flock hjortar springer genom grönt, kuperat gräsmarklandskap under solig himmel.
Omrört jord, skog, kala träd, grått väder, eventuell markarbeten eller vildsvinsbökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, då har du ingen koll. Mörkersikten har revolutionerat jakten på vildsvinen. Hur tror du att man skall skjuta vildsvin på natten utan mörkersikte? Samtliga vildsvin jag fått har jag använt mörkersikte till.

Jaså, det vill ingen - inte ens myndigheterna eller markägarna.

Nej, ingen vill eliminera vildsvinsstammen, vildsvin är klassad som en inhemsk art av myndigheterna.
Ingen jägarorganisation vill eliminera vildsvinen menar du.

LRF vill eliminera vildsvinen. En namninsamling därom pågår just nu.

Vadå ingen koll?

Jag har jagat, men hinner inte. Jag är upptagen med att lösa de problem som uppblåsta viltstammar orsakar.

Och nej, jag vill inte ha skjutkåta tyskar/danskar/ungdomar, eller halvblinda stadsbor med mörkersikten ute i markerna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Ingen jägarorganisation vill eliminera vildsvinen menar du.

LRF vill eliminera vildsvinen. En namninsamling därom pågår just nu.

Vadå ingen koll?

Jag har jagat, men hinner inte. Jag är upptagen med att lösa de problem som uppblåsta viltstammar orsakar.

Och nej, jag vill inte ha skjutkåta tyskar/danskar/ungdomar, eller halvblinda stadsbor med mörkersikten ute i markerna.
Om du påstår att mörkersikten inte påverkat avskjutningen på vildsvin så har du ingen koll.

Om nu LRF vill eliminera en inhemsk djurart, och ingen annan organisation eller myndighet vill det så är det LRF som är udda. Rätt märkligt att du väljer att peka ut just jägarorganisationen.

Har du något exempel på att myndigheter i modern tid förespråkat att utrota någon inhemsk djurart?

Din bild av jägare avslöjar att du aldrig jagat som du påstår, åtminstone inte tillsammans med andra.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nissens
A Abies koreana skrev:
Vildsvinens utbredning i vårt land har varit föremål för en intensiv debatt de senaste decennierna, hur kan det ha förbigått dig som är aktiv jägare?


Fel !

[länk]


"Beräkningen är att det finns upp emot 300 000 vildsvin i Sverige. Både lantbruk, kommuner, villaägare och bilister drabbas. Den senaste beräkningen, som gjordes av SLU 2015, visade att skadorna och odlingsförluster för jordbruket är 1,1 miljard kronor per år. Vildsvinen lever i stora flockar och kan förstöra en lantbruksföretagares marker flera gånger samma år."

"Det sker en viltolycka var åttonde minut, någonstans i Sverige. Antalet trafikolyckor med vildsvin accelererar mest, på grund av den totala ökningen. De senaste åren har trafikolyckor med vildsvin vuxit enormt, från över 700 registrerade olyckor år 2003 till över 7 200 olyckor år 2020, enligt statistik från Nationella viltolycksrådet."

"Den svenska vildsvinsstammen har ökat dramatiskt på 2000-talet. Enligt SLU är det utfodringen av vildsvin som delvis ligger bakom den exponentiella ökningen. God tillgång på mat leder nämligen till fler och större kullar. Experter bedömer att stammen nu växer med 15 procent årligen, trots att avskjutningen ökat från 20 000 djur år 2005 till knappt 115 000 förra året. Nu fälls fler vildsvin än älgar i Sverige. Jaktsäsongen 2017/18 sköts det 114 831 vildsvin och 84 758 älgar."

[länk]

[länk]

[länk]
Ja, det finns en organisation då, men övriga organisationer och framförallt myndigheter har en annan uppfattning.
Att eliminera en inhemsk djurart kommer inte att hända. Till och med vargen klarar ju sig fint från det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.