Nissens
A Abies koreana skrev:
Jodå men, med all respekt tycker jag det är problematiskt att det inte finns tillförlitliga och redovisade siffror på den svenska vildsvinsstammen från annat håll än en dominerande intresseorganisation. Jägarkåren är säkert angelägna att visa på vilken effekt det blev av att tillåta mörkersikten.
Så du tror att statistiken är förfalskad?

Jösses.

Du kan fråga vilken vildsvinsjägare som helst vilken nytta man har av mörkersikte vid nattjakt. Jag hade absolut inte skaffat mörkersikte om jag inte haft nytta av det!
 
Nissens Nissens skrev:
Det är nog du som inte är påläst. Vildsvinsstammen minskar i Sverige och svinpesten smittar lätt om någon har med sig skor o annat från smittade områden

Vad är det jag inte är påläst på tror du?

Var är det akutläge förutom i riskområden vid Fagersta enligt dig?
Jo precis som LRF skriver är det nu mer akut högrisk att det sprider sig.
Vi har facit från Tyskland, Belgien samt Tjeckien.
https://www.lrf.se/sakomraden/afrikansk-svinpest/
Så det är ju inte mycket att fundera över att vi måste ha en snabb avskjutning av vildsvinsstammen.
Jag kan då även tänka mig organiserade jakter med tyska jägare.
 
A Abies koreana skrev:
[länk]

Publicerad 3 oktober 2023
Jo men bilister är nog mycket sekundärt jämfört med att få avliva grisbesättningar för miljardbelopp.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo precis som LRF skriver är det nu mer akut högrisk att det sprider sig.
Vi har facit från Tyskland, Belgien samt Tjeckien.
[länk]
Så det är ju inte mycket att fundera över att vi måste ha en snabb avskjutning av vildsvinsstammen.
Jag kan då även tänka mig organiserade jakter med tyska jägare.
Nja, LRF är en intresseorganisation, jag föreslår att du lyssnar på någon mer neutral part istället. Nedgången i vildsvinstammen var konstaterad långt innan utbrottet kom.

Jag äger marker med vildsvin, och jag kommer inte att släppa lös någon gästjägare där över huvud taget. Jag kommer att fortsätta jaga dem som tidigare.

Det är ju tur att LRF inte styr o ställer här i landet. 😊
 
Nissens
A Abies koreana skrev:
[länk]

Publicerad 3 oktober 2023
Vad vill du ha sagt med det?

Artikeln innehåller uppenbarligen flera felaktigheter.
Den nya lagstiftningen, den ökade abvskjutningen och den minskande vildsvinstammen nämns inte ens.

Hur kan man säga att politikerna inte gjort något? Tror man att nya lagar kommer utan politikernas påverkan?
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, LRF är en intresseorganisation, jag föreslår att du lyssnar på någon mer neutral part istället. Nedgången i vildsvinstammen var konstaterad långt innan utbrottet kom.

Jag äger marker med vildsvin, och jag kommer inte att släppa lös någon gästjägare där över huvud taget. Jag kommer att fortsätta jaga dem som tidigare.

Det är ju tur att LRF inte styr o ställer här i landet. 😊
Jo jag själv ser stor klokhet i LRF argumentation inkl andra länder inom EU som drabbats.
(jag hoppas vi slipper några gröna Södermalmnska veganer som ska tycka)
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo jag själv ser stor klokhet i LRF argumentation inkl andra länder inom EU som drabbats.
(jag hoppas vi slipper några gröna Södermalmnska veganer som ska tycka)
Jag ser mer en obefogad rädsla hos LRF. Stammen är på väg ner, loch att ta hit en armé med tyska jägare är en utopi.

Se hur man hanterade pestutbrottet i Fagerstaområdet. Så här långt verkar man ha full koll på det.
 
Nissens Nissens skrev:
Vad vill du ha sagt med det?
Att det finns flera misstänksamma själar i vårt land som önskar få information från annat håll än den största intresseorganisationen. Bara sunt förnuft..
 
Nissens
A Abies koreana skrev:
Att det finns flera misstänksamma själar i vårt land som önskar få information från annat håll än den största intresseorganisationen. Bara sunt förnuft..
Nja, bilägare som ”tycker” som det står är mest just tyckande. Fakta är bättre.
 
  • Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, LRF är en intresseorganisation, jag föreslår att du lyssnar på någon mer neutral part istället. Nedgången i vildsvinstammen var konstaterad långt innan utbrottet kom.

Jag äger marker med vildsvin, och jag kommer inte att släppa lös någon gästjägare där över huvud taget. Jag kommer att fortsätta jaga dem som tidigare.

Det är ju tur att LRF inte styr o ställer här i landet. 😊
Och är inte Jägarorganisationerna intresseorganisationer menar du?

Vi aktiva bönder försöker se till att det finns mat på bordet för Sveriges befolkning. Vildsvin och annat vilt är ett stort hinder för det.

Jakt är en hobby för den absoluta majoriteten av utövarna. Sedan finns det några som tjänar pengar på jakthobbyn på lite olika sätt.

Jakt är dock inte det som försörjer Sveriges befolkning med mat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Och är inte Jägarorganisationerna intresseorganisationer menar du?

Vi aktiva bönder försöker se till att det finns mat på bordet för Sveriges befolkning. Vildsvin och annat vilt är ett stort hinder för det.

Jakt är en hobby för den absoluta majoriteten av utövarna. Sedan finns det några som tjänar pengar på jakthobbyn på lite olika sätt.

Jakt är dock inte det som försörjer Sveriges befolkning med mat.
Jag har inte sagt att man nödvändigtvis skall gå på vad jägarorganisationerna säger, diock är det de som håller koll på avskjutningsstatistik och storlek på viltstammar etc.

Men myndigheterna är mer neutrala än LRF, och de håller definitivt inte med om LRF:s bild i dagsläget.
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag har problem med gris ute bland mina odlingar. På tur har min odling klarat sig, dom har varit här av och till under flera veckor. Jag går ut och vänder tillbaka och sen gör dom om det. Tidigare ägare har haft besök en gång under sina 40 år... Hade hoppats på att de var klara här nu men det ser inte ut så, inatt var värsta gången hittills.

Nu till frågan, är det lönt att sätt stängsel endast most skogsbrynet? Måste det vara helt inhägnat för att grisen inte ska komma åt? Hur enträgna är de? Jag siktar på gammaldags stängsel, ingen el. Skulle jag komma undan med att bara hägna in delar om jag körde el istället?

Tacksam för hjälp.
Sätt upp elstängsel 3-4 trådar börja på 10-15 cm och ca 10 cm mellan trådarna
 
Så efter att läst hela tråden, el stängsel med låga trådar och desto mer effekt i trådarna desto mer framgång. Var köper jag minst dyrt?
Finns det märken som är att föredra?
 
Jag åkte till närmaste jordbrukshandel och köpte vad de hade.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.