G
S Stuff skrev:
Så kan det såklart vara. Men jag upplever inte att "elbilsälskare" är lika militanta som "elbilshatare". Man har gjort sitt val och är oftast rätt nöjd med det utan att försöka köra ner det i halsen på alla andra.

Jag är ingetdera btw. Äger en dieselbil men sköter det mesta av mitt vardagsresande med cykel.
Frun däremot åker väl ca 2 mil om dagen i stadstrafik. Före pandemin hade vid två bilar men downsizade till 1st. Hade vi fortsatt haft behov av två bilar så hade vi med fördel kunnat ha en liten elbil med rätt kort räckvidd för majoriteten av vårt vardagsåkande och då kunnat nyttja den andra bilen till de 10-20 längre turer vi gör årligen, till sommarstuga och sånt. Ska man banta ner det till en enda bil så skulle nog en plug-in-hybrid vara optimalt för oss. El för de korta resorna och förbränningsmotor för de (få) långa resorna
Hybrider kombinerar två goda ting, men dessa ting kan tyvärr vara två onda. Delvis elbilens högre vikt och pris, ICE bilen nackdelar i form av komplexitet och servicebehov. Nej tack att privat äga en äldre hybrid.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
RAM 1500 REV finns med 229kWh batteri ska ge ca 800km räckvidd eller så, Med en aero kåpa på flaket ännu mer
Verkar inte ens gå att beställa 2024

Webbsida med olika Ram-pickuper, modeller, priser, och bygg-dina-fordon-alternativ för 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Johannes Carlsson
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hybrider kombinerar två goda ting, men dessa ting kan tyvärr vara två onda. Delvis elbilens högre vikt och pris, ICE bilen nackdelar i form av komplexitet och servicebehov. Nej tack att privat äga en äldre hybrid.
Precis detta har gjort att jag avstått hybrid. Tunga som en elbil eller värre samt all service och underhåll som hör ICE till. Nej helel eller bara ICE för mig.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Men åker du 185 mil med bara ett stopp på 10min?
Nä, jag åkte 98 mil/12,5 tim med stopp för en tankning och ett för att hämta en kompis på en flygplats. Sen stannade vi 10 mil innan destinationen för att proviantera och fylla tanken igen för säkerhet, det finns ingenstans att tanka dit vi skulle.
Sen avbröt jag resan hem igår för en hotellnatt med 20 mil kvar, det var då jag hade åkt 185 mil.
Jag har inget mot elbilar, men nu var detta en jobbresa som skulle funkat väldigt dåligt/ tagit mycket längre tid med en elbil.
Tror min bil, en Transit Custom finns som elbil, men tveksam om den går 90 mil med 1 ton verktyg o reservdelar i motorvägsfart som dieselmodellen gör.
Privat skulle jag kunna ha en elbil, åker typ bara till kyrkan på söndagar, men lägga 500" på nått som står i garaget och samlar damm känns onödigt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ja det är nog lugnt från Värmland å neråt iaf.
Såg första snön den här vintern runt Säffle 🙂
Men vägarna var fina
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
S Stuff skrev:
När man på facebook eller instagram stöter på en artikel/recension eller annons för en elbil så är ju kommentarsfältet nerlusat med negativa kommentarer på två sekunder. 90% av kommentarerna handlar om räckvidden eller priset.
Ja det är väl två välkända minus för elbilar. Kanske de främsta tillsammans med inköps. och försökringspriset. Naturligtvis är det negativt. Ljudnivå och elkostnad klagas det naturligtvis inte på.
S Stuff skrev:
Fine. Elbilar är kanske inte nåt som faller alla i smaken och det är såklart upp till var och en att avstå.
Men det som blir tröttsamt är ju att 90% av de som kommenterar inte kan tänka sig att köpa en elbil men ändå lägger massa tid och energi på att klanka ner på elbilar. Varför inte bara skrolla vidare och fortsätta köra sin ICE-bil och bespara alla andra den där negativiteten.

Gruppen jag pratar om är oftast män i medelåldern och uppåt.
Det är nog sällan så att det har med "smaken" att göra. Eller att någon inte "kan tänka sig" köpa elbil. Eller att det skulle finnas speciellt många som identifierar sig som "elbilshatare".

Att vilja köpa en elbil men inte ha råd, kan nog vara ganska frustrerande. Det blir knappast bättre att dessutom bli kallad "elbilshatare" mm. Det gäller säkert oavsett kön eller ålder.
S Stuff skrev:
I sakfrågorna tycker jag att räckvidden får alldeles för stort fokus.
Räckvidden är inget problem för någon, så länge infrastrukturen kommer ikapp.
Visst, de som klagar på räckvidd kanske gör det för att de inte har råd med elbil. Eller så har de inte koll. Eller oxo för att den är ett så stort problem att elbil inte fungerar för dem. Det är svårt att veta. Alla har inte samma behov och bor på samma plats och kör V60.
S Stuff skrev:
Det är både onödigt och osäkert att forcera långa sträckor utan stopp. Både bil och förare kan gynnas av att ta pauser.
👍
S Stuff skrev:
Det finns ingen anledning att bygga bilar med 100+ mil räckvidd och dimensionera för extremfallen. Det ger, som du säger, bara onödigt stora och tunga bilar. En genomsnittlig bilresa ligger ju faktiskt nåstans kring 3-5 mil så för gemene man så är det bara onödigt att släpa på kapacitet för 50+mil
Ja elbilar är redan väldigt tunga. När det gäller extremfallen kommer det nog alltid finnas behov av dieselbilar, jeepar, terrängbilar, ambulanser, brandbilar...
 
I södra Lappland var det vinterväglag, 5 mil från kusten till Umeå var det fint, sen snö/slask på E4an till Gävle.
En Skoda som dånade om mig på 2 filigt missade när det blev en fil och röjde 36 pinnar på vajerstaketet. 1 timme fick jag vänta i kö innan räddningstjänsten mfl har röjt upp.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi hade snö på vägarna här i Östergötland tidigt i morse. Dock smälte det bort väldigt fort.
Har redan vinterhjul på både bilarna men har inte lagt på det på den tredje än. Dags för ett bromsbyte där så jag tänkte byta hjul samtidigt. Ska bara hitta en dag då jag är ledigt samtidigt som det är inte alltför hiskeligt väder...
 
Kolla vad jag har inför helgens oljebyte. Måste vara en av de bättre uppfinningarna sedan skivat bröd?

Blå tratt med svart fot på ett skrivbord framför tangentbord och datorskärm med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå vattenflaska med svart skruvkork närbild; tangentbord och diverse föremål i bakgrunden på skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
j.f.s och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kolla vad jag har inför helgens oljebyte. Måste vara en av de bättre uppfinningarna sedan skivat bröd?
Jag gillar de här 5-liters kannorna med skala på sidan.
En genomskinlig behållare med mörk vätska och etiketter, utrustad med ett långt böjbart sugrör och svart lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Kolla vad jag har inför helgens oljebyte. Måste vara en av de bättre uppfinningarna sedan skivat bröd?
Antagligen. All har antagligen inte pryat på kemilab och lärt sig hälla div frätande vätskor ur 10lit flaskor och dunkar i minimala små kärl. Jag ville ha en tratt. Då blev svaret från labchefen: Nej det blir bara söl & disk, Vi häller alltid utan tratt. Så klart blev jag upplärd, fick träna mycket och blev med tiden ganska duktig.

Men visst, en mycket fiffig pryl.👍
Hur lång tid tar det att göra ren den? 😎
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Jag gillar de här 5-liters kannorna med skala på sidan.
Är inte helt nöjd med min... Är lite som med stövelformade ölglas - först kommer ingenting och sen kommer det alldeles för mycket på en gång. Tror aldrig jag lyckats använda den utan att det rinner över ett antal gånger.
 
M
C cpalm skrev:
Är inte helt nöjd med min... Är lite som med stövelformade ölglas - först kommer ingenting och sen kommer det alldeles för mycket på en gång. Tror aldrig jag lyckats använda den utan att det rinner över ett antal gånger.
Jag har en liten sån kanna, röd, köpt på Biltema för måånga år sedan, rymmer typ 1,5L kanske, smal pip. Fungerar ypperligt till oljor.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har en liten sån kanna, röd, köpt på Biltema för måånga år sedan, rymmer typ 1,5L kanske, smal pip. Fungerar ypperligt till oljor.
Har oxå nått liknande från Biltema som jag fyller bensin i särbons moped med, den har tanken i ramen med locket framtill, det är typ 1 dl från man ser bensinen nere i ramen till det rinner över.
Känslan hur mycket man fyller är perfekt i denna kanna.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Nu har nu Mazdan vinterskor, första gången jag haft in en bil i garaget. Litet trångt men går helt bra, mycket bättre än att vara utomhus.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.