F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Den är inte så akademisk. Detta scenario är möjligt många timmar varje dag:

Laddar elbil enfas 16A samtidigt som solcellerna producerar 16A fördelat på tre faser. Ferroamp ser då 10,6A (ca 2.3kW) såld el samtidigt som elnätsbolaget ser 0kW på såld el.

På en månad blir det många kWh...
Utveckla. Det låter inte rimligt och borde bli ett nollsummespel.
 
Jag tror inte elnätsbolagets elmätare summerar energiförbrukningen för de 3 faserna varje timma. Vi har elnätsansluten solcellsanläggning, och jag har sett på Mina Sidor hos elnätsbolaget när man laddar ner excel-ark för förbrukning och för produktion, att under en och samma timma, varit både förbrukning och utmatning på serviskabeln.

Jag tror det för försäljning är ett räkneverk för varje fas, som endast kan öka. Och samma för förbrukning.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Den är inte så akademisk. Detta scenario är möjligt många timmar varje dag:

Laddar elbil enfas 16A samtidigt som solcellerna producerar 16A fördelat på tre faser. Ferroamp ser då 10,6A (ca 2.3kW) såld el samtidigt som elnätsbolaget ser 0kW på såld el.

På en månad blir det många kWh...
Exakt så är det för oss. Hybridbilen laddar bara enfas och på den fasen ligger även ganska mycket annat i huset. Så Ferroamp kan räkna både hög import och export samtidigt. Tycker att det inte borde vara så svårt för dem att ändra till samma sätt att räkna som nätbolagen, eller lägga till så man kan välja vilket sätt man vill se sin statistik på. Alla siffror finns ju i systemet.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
F fsn skrev:
Utveckla. Det låter inte rimligt och borde bli ett nollsummespel.
Detta är förklarat i länken jag skickade innan men med andra värden. Ferroamp mäter alltid export/import per fas (alla hus med en Ferroamp är trefas säger vi). När huset belastas på en eller två faser tickar mätaren för import på.

Producerar då solcellerna samtidigt en ström som totalt är samma som belastningen men fördelat jämt över faserna så kommer Ferroamps exportmätare att ticka på samtidigt som importmätaren. Samtidigt så mäter vissa nätägarna summan av import/export över faserna och då tickar varken deras import eller export.

Säg att du laddar din elbil med 16A på en fas samtidigt som solcellerna ger 5,3A per fas, alltså 16A totalt så kommer det se ut så här efter en timme:

Ferroamps mätning: Import 2,3kWh samt export 2,3kWh
Elmätaren: Import 0 kWh samt export 0kWh.

Händer ovan scenario 100h per månad så kommer Ferroamps portal visa 2300kWh mer i export än vad det står på elräkningen.
Hoppas det är någorlunda tydligt.

OBS: detta uppstår vid stor ojämnhet i faslasterna under lång tid, men enfasladdare är just sådana.
En "enkel" lösning är att sätta ferroamps ACE på 1A vilket kommer att balansera ut faslasterna via växelriktaren. Detta ger även bättre avkastning på solelen om man exempelvis har fast pris på köpt el men timpris på såld. Komplicerat värre! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Detta är förklarat i länken jag skickade innan men med andra värden. Ferroamp mäter alltid export/import per fas (alla hus med en Ferroamp är trefas säger vi). När huset belastas på en eller två faser tickar mätaren för import på.

Producerar då solcellerna samtidigt en ström som totalt är samma som belastningen men fördelat jämt över faserna så kommer Ferroamps exportmätare att ticka på samtidigt som importmätaren. Samtidigt så mäter vissa nätägarna summan av import/export över faserna och då tickar varken deras import eller export.

Säg att du laddar din elbil med 16A på en fas samtidigt som solcellerna ger 5,3A per fas, alltså 16A totalt så kommer det se ut så här efter en timme:

Ferroamps mätning: Import 1,3kWh samt export 2,3kWh
Elmätaren: Import 0 kWh samt export 0kWh.

Händer ovan scenario 100h per månad så kommer Ferroamps portal visa 2300kWh mer i export än vad det står på elräkningen.
Hoppas det är någorlunda tydligt.

OBS: detta uppstår vid stor ojämnhet i faslasterna under lång tid, men enfasladdare är just sådana.
En "enkel" lösning är att sätta ferroamps ACE på 1A vilket kommer att balansera ut faslasterna via växelriktaren. Detta ger även bättre avkastning på solelen om man exempelvis har fast pris på köpt el men timpris på såld. Komplicerat värre! :)
Kan du förklara var de siste 1,2kW som faktiskt laddar bilen kommer ifrån?

1,2kW/fas. Solproduktionen på 3600W fördelas på 3 faser. En fas (1,2kW) går direkt till bilen. Övriga två faser exporteras (1,2+1,2kW). Det behövs ytterligare 2,4kW till bilen och det importeras. Eller är jag lite dum i huvudet nu?
 
F fsn skrev:
Och var är FerroAmps fasbalansering i detta? Om solcellerna levererar 3600W och husets behov råkar vara just 3600W fast bara på en fas så styr väl Ferroamp allt på just den fasen?
Som sagt, har du ACE aktiverat till typ 1A så gör den så. Men standard enligt Ferroamp är att ligga strax under huvudsäkringen. Alltså kanske 15A om du har 16A, och då balanseras INTE fasobalanser under 15A, så nej inte som standard.
 
F fsn skrev:
Kan du förklara var de siste 1,2kW som faktiskt laddar bilen kommer ifrån?

1,2kW/fas. Solproduktionen på 3600W fördelas på 3 faser. En fas (1,2kW) går direkt till bilen. Övriga två faser exporteras (1,2+1,2kW). Det behövs ytterligare 2,4kW till bilen och det importeras. Eller är jag lite dum i huvudet nu?
Exakt, det importeras. ACE kan rätta till detta om rätt konfigurerat men kan då samtidigt jobba onödigt mycket. Jag har min schemalagd :)

EDIT: 2,4kW importeras, som du skriver längre ner.
 
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Som sagt, har du ACE aktiverat till typ 1A så gör den så. Men standard enligt Ferroamp är att ligga strax under huvudsäkringen. Alltså kanske 15A om du har 16A, och då balanseras INTE fasobalanser under 15A, så nej inte som standard.
Ja, det är oviktigt i sammanhanget, jag noterade det. Men i exemplet du länkade till hos FerroAmp så är det just ett nollsummespel men när du ger dig på ditt eget exempel så har du plötsligt trollat bort 1200W på nåt mystiskt sätt.

Till att börja med så sluta blanda. Du börjar prats om Ampere och växlar sen över till Watt. Håll dig till effekten från början till slut och gör om ditt räkneexempel och se om du får andra siffror.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, det är oviktigt i sammanhanget, jag noterade det. Men i exemplet du länkade till hos FerroAmp så är det just ett nollsummespel men när du ger dig på ditt eget exempel så har du plötsligt trollat bort 1200W på nåt mystiskt sätt.

Till att börja med så sluta blanda. Du börjar prats om Ampere och växlar sen över till Watt. Håll dig till effekten från början till slut och gör om ditt räkneexempel och se om du får andra siffror.
Jag tog effekt eftersom jag ville förenkla för dig. Eftersom vi inte vet din spänning och hela ferroamps portal visar alla momentana värden i ström så är det lättare om du tänker i just A.

Jag tror du blivit för förvirrad, var har något trollats bort?
EDIT: hittade felet, skrev 1,2 istället för som du säger 2,3kW. Rättade till det ovan, det spelar dock ingen roll för det jag förklarat i övrigt. Sorry för slarvet.

Exemplet i Ferroamp är INTE ett nollsummespel, det är precis det länken förklarar.
 
Redigerat:
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag tog effekt eftersom jag ville förenkla för dig. Eftersom vi inte vet din spänning och hela ferroamps portal visar alla momentana värden i ström så är det lättare om du tänker i just A.

Jag tror du blivit för förvirrad, var har något trollats bort?

Exemplet i Ferroamp är INTE ett nollsummespel, det är precis det länken förklarar.
Min högst personliga uppfattning är att jag inte är mer förvirrad än normalt, att du trollar bort 1,2kW i ditt egna exempel och att i Ferroamps exempel är det ett nollsummespel. Vänligen läs ditt eget inlägg #19 och jämför det med Ferroamps exempel,som du själv länkade till, och du kan ju med fördel kalla 16A på en fas för 3600W och således bara fördela det jämnt till 1200W/fas så går det nog bättre

https://support.ferroamp.com/sv-SE/support/solutions/articles/47001162684-varför-skiljer-sig-mätvärden-pa-min-elräkning-fran-mätvärden-i-energycloud-

FerroAmps exempel:

Förbrukning L1, L2, L3 1000W, 1500W, 2000W. Totalt 4500W

Produktion 4500W jämnt fördelat på faserna.

energyHub registrerar 500W export på L1 och 500W import på L3

Det är enligt mig och troligtvis enligt i princip alla andra just fullständigt nollsummespel och likheterna med ditt helt ologiska egna exempel är obefintliga.

Du använde 1200W egenproducerat på L1 och Exporterar 1200W+1200W på de två andra faserna. sen importerar du 1200W L1. Ditt primära problem här är att du laddar bilen på L1 med 3600W men du har bara 2400W tillgängligt. Kan du vänligen redogöra för var du trollar fram dessa saknade 1200W. Jag börjar misstänka att det inte är jag som är den förvirrade.
 
Har editera mitt inlägg, skrev fel på effekten så du har helt rätt.

Däremot är TS fråga varför antalet kWh i portalen inte stämmer mot hans elräkning, och det har jag förklarat väl vid detta läget. Det är inget nollsummespel mer än hos nätägaren, hos Ferroamp är det tvärtom och import/export-mätarna tickar på och ger helt andra värden.
 
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Exemplet i Ferroamp är INTE ett nollsummespel, det är precis det länken förklarar.
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Har editera mitt inlägg, skrev fel på effekten så du har helt rätt.

Däremot är TS fråga varför antalet kWh i portalen inte stämmer mot hans elräkning, och det har jag förklarat väl vid detta läget. Det är inget nollsummespel mer än hos nätägaren, hos Ferroamp är det tvärtom och tickar mätarna iväg och ger helt andra värden.
Tillbaka till FerroAmps exempel igen då 500W-500W= 0W Det är i högsta grad ett nollsummespel. Kikar man alltså i EnergyHub så skall importerat och exporterat gå att med nån enstaka % och med lågstadiematte gå att härleda till nätägarens siffror.
 
F fsn skrev:
Tillbaka till FerroAmps exempel igen då 500W-500W= 0W Det är i högsta grad ett nollsummespel. Kikar man alltså i EnergyHub så skall importerat och exporterat gå att med nån enstaka % och med lågstadiematte gå att härleda till nätägarens siffror.
Nej. Som jag skrev tidigare, laddar du elbil på enfas 16A i 100h en månad samtidigt som du producerar 16A trefas visar ferroamps exportmätare ca 2300kWh skillnad mot din elräkning. Är du med på detta?

Det är alltså det TS undrar, varför det blir så här stor skillnad.
 
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Nej. Som jag skrev tidigare, laddar du elbil på enfas 16A i 100h en månad samtidigt som du producerar 16A trefas visar ferroamps exportmätare ca 2300kWh skillnad mot din elräkning. Är du med på detta?

Det är alltså det TS undrar, varför det blir så här stor skillnad.
Och samtidigt visar EnergyHubs importmätare ca 2300kWh skillnad fast åt andra hållet. Är du med på det och vad nollsummespel samt lågstadiematt kommer in och behöver appliceras?
 
F fsn skrev:
Och samtidigt visar EnergyHubs importmätare ca 2300kWh skillnad fast åt andra hållet. Är du med på det och vad nollsummespel samt lågstadiematt kommer in och behöver appliceras?
Du får förklara för oss med lite lågstadiematte tror jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.