Köpte ett hus 2017 som totalrenoverats enligt en leveransbeskrivning. Alltid reagerat på att det är kyligare på övervåningen. Vid två tillfällen 2019 och 2020 uppdagades av en slump att det saknades isolering i två fack i olika rum. Pga olika anledningar tog jag inte det vidare med säljaren/byggaren just då. Nu har jag dock mer energi i frågan och hyrt en värmekamera och en inspektionskamera. Via små hål kan jag tydligt se att det mycket riktigt saknas isolering helt i åtminstone två "fack" där det borde vara isolerat. Jag har försökt forska lite i vad som gäller för dolda fel men för mig borde detta vara ett ganska tydligt fall där jag inte kunnat se dessa missar genom besiktning?
 
Det är inte förbjudet att bygga hus utan isolering. Har säljaren däremot gjort utfästelser att allt är isolerat enligt normer så kanske man har ett case.
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Det finns energihushållningskrav enligt BBR. De borde inte kunna uppnås utan att all isolering finns på plats. Jag antar att ni fick med en energideklaration när ni köpte huset? Jag skulle tro att den bygger på att huset är helt isolerat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är inte förbjudet att bygga hus utan isolering.
Jo, det har varit förbjudet i drygt 10 år
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det finns energihushållningskrav enligt BBR. De borde inte kunna uppnås utan att all isolering finns på plats. Jag antar att ni fick med en energideklaration när ni köpte huset? Jag skulle tro att den bygger på att huset är helt isolerat.
Ja det ska det absolut finnas. Det är ett lite speciellt case då vi köpte av en byggfirma och därmed gjordes en leveransbeskrivning innan köp men där isolering definitivt fanns med
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Avser detta innerväggar eller ytterväggar?
 
  • Gilla
Oskar283
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Avser detta innerväggar eller ytterväggar?
Innerväggar.

Edit. Tänkte snett. Såklart ytterväggar vi pratar om
 
Redigerat:
Preppie Preppie skrev:
Köpte ett hus 2017 som totalrenoverats enligt en leveransbeskrivning. Alltid reagerat på att det är kyligare på övervåningen. Vid två tillfällen 2019 och 2020 uppdagades av en slump att det saknades isolering i två fack i olika rum. Pga olika anledningar tog jag inte det vidare med säljaren/byggaren just då. Nu har jag dock mer energi i frågan och hyrt en värmekamera och en inspektionskamera. Via små hål kan jag tydligt se att det mycket riktigt saknas isolering helt i åtminstone två "fack" där det borde vara isolerat. Jag har försökt forska lite i vad som gäller för dolda fel men för mig borde detta vara ett ganska tydligt fall där jag inte kunnat se dessa missar genom besiktning?
Har du meddelat säljaren att du har hittat ett fel på fastigheten? Om det inte görs inom skälig tid har du försuttit din chans.
Så här säger jordabalken:

19 a § Köparen får inte åberopa att fastigheten är felaktig enligt 11, 12 och 17--19 §§, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Misstänkte det. Är starkt säker på att det inte är något krav. Men någon annan kan nog bekräfta.

Innerväggar bygger man som man vill…
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Preppie Preppie skrev:
Innerväggar
Det finns inget krav på isolering i innerväggar. Därav är det inget fel att det saknas.

Att det saknas isolering i innerväggarna borde väl inte ha någon påverkan på värmen i rummen? Vad är egentligen problemet och vad är det du mätt med värmekameran?
 
  • Gilla
lofstrom99 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det har varit förbjudet i drygt 10 år
ja jo men nu lät det ju inte som ett hus som är byggt de senaste 10 åren....är det renoverat 2017 så kan det ju lika gärna vara från 1939........
 
Jag ser två problem här. Om det uppdagades redan för 4 år sedan att isolering saknades så är det försent att klaga på det nu.

Men bristande isolering i innerväggar ger inget problem med kyla. De flesta nybyggda pakethus saknar isolering i innerväggar, om man inte beställer det separat (för ljudisolering).
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Preppie Preppie skrev:
Jag är novis på området så det kanske inte är något problem men väggarna är ju uppenbart mycket kallare pga ingen isolering.
Men om det är en innervägg, så bör du ha ungefär sammma temperatur på båda sidor av väggen.

Isolering skapar ingen värme, den hindrar värme från att vandra från en varm sida av väggen till en kall sida av väggen. Är båda sidor varma så fyller isolering ingen funktion, annat än för ljudisolering.
 
Jag är trög. Är såklart yttervägg jag pratar om.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du meddelat säljaren att du har hittat ett fel på fastigheten? Om det inte görs inom skälig tid har du försuttit din chans.
Så här säger jordabalken:

19 a § Köparen får inte åberopa att fastigheten är felaktig enligt 11, 12 och 17--19 §§, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Huset köptes 2018 och 2020 uppdagades problemet när en luftvärmepump sattes in och installatören påpekade avsaknaden av isolering. Säljaren meddelades om det och sen hände inget pga olika anledningar (familjeangelägenheter).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.