AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men du dör också av ALS i förtid pga den inte upptäcks i tid, fattig som rik.


edit: förespråkar förövrigt inte den amerkanska modellen. Finns bättre som Schweiz och Nederländerna
Jag trodde att ALS var dödlig från start, men du menar alltså att den går att bota om det sker i tid?

Jag hörde för ett tag sedan att man i Schweiz får stå för merparten av pensionen själv. Hur sant det är vet jag inte.
 
A Arne_Planka skrev:
Jag trodde att ALS var dödlig från start, men du menar alltså att den går att bota om det sker i tid?

Jag hörde för ett tag sedan att man i Schweiz får stå för merparten av pensionen själv. Hur sant det är vet jag inte.
Der går att bromsa om det upptäckts tidig. Kan vara många, många år det handlar om
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Der går att bromsa om det upptäckts tidig. Kan vara många, många år det handlar om
Nej den kan inte bromsas men skiljer sig utifrån individ, jag hade en kollega som fick den här usla sjukdomen.
Hans stora önskan var att få gå på after work fast han bröts ner som vi ställde upp på mangrant.
Det finns mer experimentiell medicin i bla Kanada som blev uppmärksammad när Börje Salming blev sjuk. (den stoppades i den svenska tullen)
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men du dör också av ALS i förtid pga den inte upptäcks i tid, fattig som rik.
Varför tror du att läkarna i andra länder har lättare att komma fram till att en patient har ALS?
Det finns väldigt många sjukdomar som leder till muskelförsvagning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att läkarna i andra länder har lättare att komma fram till att en patient har ALS?
Det finns väldigt många sjukdomar som leder till muskelförsvagning.
Jo men nu är ALS en ovanlig sjukdom men är relativt enkelt att diagnostisera för en läkare.
Min kollega upptäckte att han tappade kraften i ena armen samt handen när han simmade som han gjorde ofta och regelbundet. Men en usel sjukdom är det och förmodligen en av de värsta man kan drabbas av.
Jag höll på att svimma när jag kom in i min kollegas rum efter en semester och han hade tappat talet och använde en talsyntesmaskin. Efter det lägger då andningsfunktionen av.... brutalt!
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Inte enligt Socialstyrelsen som skriver:

[länk]
Jo men just ALS är då helt klockren samt ställd diagnos för de som drabbas av den här usla sjukdomen.
Missade du alla skriverier om Börje Salming?
Mäktigt när en hjälte faller för ALS.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att läkarna i andra länder har lättare att komma fram till att en patient har ALS?
Det finns väldigt många sjukdomar som leder till muskelförsvagning.
Därför att svensk utredningssjukvård är totalhavererad.
 
P paralun skrev:
Nej den kan inte bromsas men skiljer sig utifrån individ, jag hade en kollega som fick den här usla sjukdomen.
Hans stora önskan var att få gå på after work fast han bröts ner som vi ställde upp på mangrant.
Det finns mer experimentiell medicin i bla Kanada som blev uppmärksammad när Börje Salming blev sjuk. (den stoppades i den svenska tullen)
Sambons morbror fick den också från att han började snubbla på sina egna fötter till han fick diagnos tog det 3 år och då var han redan total invalid.

Äh Jo, det finns bromsmedicin. Har funnits sedan 90-talet.
 
Och så här ser man då ut hårt märkt av sjukdomen ALS... Börje ramlade även i Toronto och det blev ännu värre.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambons morbror fick den också från att han började snubbla på sina egna fötter till han fick diagnos tog det 3 år och då var han redan total invalid.

Äh Jo, det finns bromsmedicin. Har funnits sedan 90-talet.
Nej inte alls.... visa vilka!
 
L lat skrev:
Kan du nämna nån allmän mottagning som är HELT privat finansierad via försäkring eller pa

Och sen ska vi räkna av sjukförsäkring, skolavgifter, pensionsavsättningar & övriga saker som ingår i skatten här.
Nu blandar du ihop skatt och arbetsgivaravgift och sociala avgifter en stor del av dessa är vad löntagare har avstått i lön.
Ex allmän pension, avtalspension och sjukförsäkring, mm mm. Det viktigaste att hålla i minnet är nog att mycket av dessa avgifter är något som arbetstagarna AVSTÅTT ifrån i lön vilket arbetsgivarna och högern vill glömma.
När företag i paradiset USA går i konkurs så försvinner oxå pensionspengarna och det kan vara trettio års inarbetad pension.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Och om man bara har råd med den dåliga sjukförsäkringen blir man helt utan vård av allvarligare sjukdomar då?
Då får du som i USA en bit försäkring och när den är slut så ut på arslet. Ingen försäkring ambulans 20000kr för några kvarter om det inte är extremt akut el det blir problem vi förlossning.
Men int skulle det bli så i Sverige int nänä
 
K kortis skrev:
Nu blandar du ihop skatt och arbetsgivaravgift och sociala avgifter en stor del av dessa är vad löntagare har avstått i lön.
Ex allmän pension, avtalspension och sjukförsäkring, mm mm. Det viktigaste att hålla i minnet är nog att mycket av dessa avgifter är något som arbetstagarna AVSTÅTT ifrån i lön vilket arbetsgivarna och högern vill glömma.
När företag i paradiset USA går i konkurs så försvinner oxå pensionspengarna och det kan vara trettio års inarbetad pension.
Jo och i USA så hamnar då alla loosers i en husvagnspark eller sämre.
Vi har sämre klimat och ett husvagnsliv är väl ingen höjdare.
Men enligt S+MP har vi ju oberänsat med pengar... fröken Stendum har ju inga problem med det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.