Cheesen
Nu håller höstens stora renoveringsprojekt på att vara i land Farfars timmerdoning. Den har vart i behov av översyn ett bra tag men nu är i alla fall framstöttingen åtgärdad.
Tyvärr så har jag ingen lämplig björk till varken ok eller skidor så det blir nog till att göra om det här under min livstid.
Gamla träåkdon, möjligen släde, ligger på arbetsbockar i en verkstad med verktyg och utrustning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla trä och metallrester på betonggolv i verkstad, inklusive kedjor och metallbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, rostiga verktyg och slitet trä, hög sannolikhet för en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla trästege delar, rostig metall, verktygsförvaring i bakgrunden, oplockat golv, sliten inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbitar med ojämna snitt vilar på en verkstadsdammsugare i en rörig arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig, metallisk föremål på ljust träunderlag, industriellt, åldrat, verkstadsmiljö, möjlig konstruktionstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg, kanske en gammal mejsel, fastsatt på träplank med metallfäste. Verkstadsbakgrund med andra arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamalt trä, slitet, hål, verkstadsbakgrund, snickeri, reparation eller återvinning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av träbjälke med metallplåtar och bultar på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä med metallfäste och rostig kedja, strukturerad yta, materialkontrast, detaljzoom, konstruktionselement, ingen bakgrundsfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal träsits vagn under reparation eller restaurering i en verkstad med verktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 16 till
  • Laddar…
Börjat smörja upp gamla Bettan Del av metallkonstruktion, verkstadsmiljö, rostigt och slitet objekt, "SKÖFDE MEK. V." text synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Och sen sågat ut lite mallar för några stolar Byggplan över delar, pappersmallar, verktyg, oordnad verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har tillverkat två uppsättningar parallellishbitar, en till pelarborren och en till lilla maskinskruvstycket som på obestämd tid bor på kipphyveln. I just pelarborren är hemmagjorda ohärdade guld värda då dom kan medvetet (och omedvetet) offras när jobbet kräver det.


Metallbitar på en cirkulär stålplatta, verktygsmaskinens del, industriell, precisionsarbete, no people.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Ett sätt att göra helutdrag i trä.
Använder precisionen i sågen för att spåra upp för glidlist, både i skåp och lådsidor. Mått så att sågspårsfräsen skall gå i. Kullagret är 24 så lämplig vidd antog jag var 26mm.
Blir ett slags T-spår.
Snickeriverkstad med träplankor, kapsåg, spånskiva, arbetsbänk och sågspån. Hantverk och träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Letade fram spillbitar och sågade ihop skåpet. Den lösa delen/glidlisten är gjord av 18mm plyfa. Falsat lådsidorna för den tänkta lasten.
Omonterade trälådor i verkstad, slipsverktyg på toppen, snickeri, träbearbetning, träskruvstycken, hantverk, inne i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glidlisterna har fått ett spår för stopp från båda hållen. Ett på var sida. För att kunna dra i en skruv som stopp är det hål rakt igenom.
Träbock på ett verktygsbord, konstruktion med skruvar, ommålad, arbetsmiljö, byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stoppet sitter i bakkant av lådan för att dra med expansionen när det är dags. Lite noga med mått här för att få klipp i funktionen.
Händer som skruvar i träskruv i träkonstruktion med verktyg i snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med expansionen fäst av stoppskruven i lådan sticks den in i skåpet. För att underlätta för mig själv är stoppskruvarna i skåpsidan genomgående. Använde M6 maskinskriv som gängats direkt i träet.
Snickeriverkstad, träkonstruktioner under arbete, sågspån, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skåpet är hängt under stora skruvhyllan på French-cleats. Nåja... hakar. Hör till de som inte tycker att 45 gradersvinkel är säkert nog. Kör därför haklist istället.
Oorganiserad snickeriverkstad med trähyllor, lådor, verktyg och byggmaterial utspridda över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till ändamålet som motiverar mig att spendera två tredjedelar av en arbetsdag på meningslösheter (hm... efter tre tiotimmarsdagar den här veckan hade jag troligen inte varit värd pengar ändå).

Har tre sortimentslådor som jag släpat med mig i säkert tjugo år. De är fantastiska och har ett osorterat innehåll av småprylar som räddat mig oräkneliga gånger. Nackdelarna är flera. Har vält dem några gånger 😳. De är alltid i vägen. Tar nästan en kvadratmeter bänkyta eller golvyta (snubbelrisk).

Nu äntligen...

Får se vad som retar mig nästa gång...
Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
nino och 32 till
  • Laddar…
Bytt till vinterdäck. Använda maskiner och verktyg var en Milwaukee High Torque mutterdragare, en PCL luftpåfyllare som bara kan visa trycket i psi och en Hazet momentnyckel. Man måste vara väldigt försiktig med mutterdragaren när man drar åt. Man drar av skruvarna om man inte passar sig. Det gjorde min pappa när han lånade dragaren i våras.
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Bytt till vinterdäck. Använda maskiner och verktyg var en Milwaukee High Torque mutterdragare, en PCL luftpåfyllare som bara kan visa trycket i psi och en Hazet momentnyckel. Man måste vara väldigt försiktig med mutterdragaren när man drar åt. Man drar av skruvarna om man inte passar sig. Det gjorde min pappa när han lånade dragaren i våras.
Kanske en momentstav för att dra åt?
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Att få dit sista listen är inte riktigt min stil och det gäller visst även för maskiner så istället för att forstätta med att färdigställa kipphyveln med skydd och sånt tråkigt (🙄)så hoppade jag rakt in i första projektet istället som jag slutförde idag. Kipphyveln har inte mm-standard på T-spåren så istället för att leta rätt mutter med samma konstiga standard på gängan tillverkade jag fyra egna med m10, att det var ett bra nybörjarprojekt skadade inte motivationen heller.

Några passande nybörjarmisstag lyckades jag få in men resultatet är jag ändå nöjd med, passformen är riktigt bra och det "lilla" jag missade mitten med hålen spelar faktiskt ingen roll..... förutom att det ser dumt ut ;)

Metallbearbetning, skruvstäd, maskinsvarv, spån, borrning, mätinstrument, verktygsarbete, precisionsmätning, mekanisk verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallbearbetning, verktygsskär, spår, skruvklackar, gängor, skruvtving, precision, mekanisk verkstad, metallblock, tillverkningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 7 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Kanske en momentstav för att dra åt?
Maskinen har inbyggd funktion för att begränsa åtdragningsmomentet genom att man har fyra snabbval, där alla är programmerbara. Jag har testat mig fram till en funktion som är lämplig för däckbyte i programval 1. Om man råkar komma ur det läget och hamna i något annat kan det sluta hur som helst.

När det gäller momentstavar har det visats att de inte fungerar bra för batteridrivna maskiner med lägre hastighet och betydligt tyngre hammare än tryckluftmaskiner. TTC har en bra video om detta på YT.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Maskinen har inbyggd funktion för att begränsa åtdragningsmomentet genom att man har fyra snabbval, där alla är programmerbara. Jag har testat mig fram till en funktion som är lämplig för däckbyte i programval 1. Om man råkar komma ur det läget och hamna i något annat kan det sluta hur som helst.

När det gäller momentstavar har det visats att de inte fungerar bra för batteridrivna maskiner med lägre hastighet och betydligt tyngre hammare än tryckluftmaskiner. TTC har en bra video om detta på YT.
Inte sett videon men jag gissar att de ändå funkar bra nog för att inte dra av hjulskruvarna?

Eller kanske en momentstav med för lågt moment? Ska du dra med momentnyckel ändå så ska skruvarna ju bara på liksom.

Men klart är försiktighetsbehovet inte större än att man bara ser till att vara i rätt växel så kanske det är ganska lätt att undvika?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Inte sett videon men jag gissar att de ändå funkar bra nog för att inte dra av hjulskruvarna?

Eller kanske en momentstav med för lågt moment? Ska du dra med momentnyckel ändå så ska skruvarna ju bara på liksom.

Men klart är försiktighetsbehovet inte större än att man bara ser till att vara i rätt växel så kanske det är ganska lätt att undvika?
Nej, det är inte svårt att undvika för höga åtdragningsmoment. Jag ville bara poängtera för forumet att man inte kan byta hjul med en High Tourqe-modell och blåsa på för fullt. Det slutar inte väl. Jag borde ha poängterat det i våras för min pappa också.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Provat leksaken jag lånade av @stigen. Förutom att det är nollgradigt och halv storm så gick det ganska bra.

Kör med lamellrulle korn 40. Spont och not rengjorda med nylonrulle.

Träplankor, elverktyg, slipmaskin, byggarbetsplats, utomhus, oordnat, betongtrappa, oavslutade byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 11 till
  • Laddar…
Vad bra! Har du hårdgummistav så kan du rensa 40-rullen emellanåt innan slipdammet fastnar i hylsan.
Då varar hylsan längre.
Kämpa på!
Hur många meter har du kvar?
Det är ju fredag och då finns det all anledning att skölja ner dammet med några 🍺🍺🍺🍺
Dag
 
  • Gilla
Jormen och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hur många meter har du kvar?
831
 
  • Wow
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
”Du har ju hela helgen på dig”! 👍
 
  • Gilla
  • Haha
Jormen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.