Ja, den är inte minst 10 år gammal.
 
A
J Josth skrev:
Ja, den är inte minst 10 år gammal.
Men då får jag slänga ut min llvp innan jag söker bidrag..
 
madde_r madde_r skrev:
Ajdå, jag tillhör samma och ansökte för ett par veckor sedan bara... Lär dröja då med andra ord.
Fick besked idag (26 september) att min ansökan från den 3 juli gått igenom.

Man kan ju då tro att pengarna skulle betalas ut inom ett par dagar men efter att man fått beslutet ska man fylla i en i princip likadan ansökan (begäran om utbetalning) som man redan gjort, trots att man fyllde i bankuppgifter mm redan i den initiala ansökan..
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
3 månader sen ansökan och inget svar, det lär väl inte hjälpa nåt att tjata och är nog bara att vänta in besked....men men, tålamod!
 
A
Någon som slängt ut sin llvp för att ansöka?
 
Jag har en gammal kombipanna som jag tidigare kört pellets i. Dock gav brännaren upp i våras och kör med elpatronen sedan dess.

Vad tror ni man behöver göra för att kvala in? Är det registrerat någonstans att jag har pellets (ingen vet ju att jag kör elpatron)?
 
S Sixten76 skrev:
Jag har en gammal kombipanna som jag tidigare kört pellets i. Dock gav brännaren upp i våras och kör med elpatronen sedan dess.

Vad tror ni man behöver göra för att kvala in? Är det registrerat någonstans att jag har pellets (ingen vet ju att jag kör elpatron)?
Du behöver slänga ut pannan och installera direktverkande el. Har ställt frågan själv och fick till svar att det inte spelar någon roll om man har en trasig kombipanna eller av annan anledning använder elpatron i en panna som från början var avsedd för eldning. Bidraget gäller bara om du har elpanna eller gas.
 
H Hazelberg skrev:
Du behöver slänga ut pannan och installera direktverkande el. Har ställt frågan själv och fick till svar att det inte spelar någon roll om man har en trasig kombipanna eller av annan anledning använder elpatron i en panna som från början var avsedd för eldning. Bidraget gäller bara om du har elpanna eller gas.
Precis, jag fick avslag av samma skäl. Att oljepannan inte varit brukbar senaste 25-åren spelade ingen roll....
 
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Precis, jag fick avslag av samma skäl. Att oljepannan inte varit brukbar senaste 25-åren spelade ingen roll....
Men om jag har tänkt att byta bergvärmepump, kan jag slänga ut den gamla vilket jag redan har tänkt, och sen söka bidrag.?
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Men om jag har tänkt att byta bergvärmepump, kan jag slänga ut den gamla vilket jag redan har tänkt, och sen söka bidrag.?
Du tänker ange att huset saknar uppvärmningssystem?
 
  • Haha
  • Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anvandarnamn_ skrev:
Men om jag har tänkt att byta bergvärmepump, kan jag slänga ut den gamla vilket jag redan har tänkt, och sen söka bidrag.?
"För att få bidrag måste du äga och stadigvarande bo i småhuset. Småhuset ska också värmas upp med antingen direktverkande el eller genom ett vattenburet distributionssystem som värms upp av el eller genom gasförbränning. Även tappvarmvattnet måste värmas upp av el eller gasförbränning."

Det stämmer ju inte in på din bostad, så svaret är nej. Eller söka kan du göra, men du bör få avslag.
 
I en del inlägg i tråden har det framförts tankar om ev revidering av kraven för att få bidrag skulle kunna komma eftersom de i vissa fall ter sig märkliga. Jag kontaktade Klimat- och näringslivsdepartementet för att få veta om några sådana planer eller tankar fanns. Deras svar var ett entydigt nej.
 
  • Gilla
thundercat och 1 till
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
Men om jag har tänkt att byta bergvärmepump, kan jag slänga ut den gamla vilket jag redan har tänkt, och sen söka bidrag.?
Jag kan inte svara på det.

Men ska det funka så behöver du ju i så fall slänga ut BVP, sätta in en elpanna, byta elpanna mot något du kan söka bidrag för.

när du söker bidraget så behöver du skicka med driftskalkyler etc. Som stärker energibesparingen.
 
Har någon fått svar på ansökan ännu? Vi sökte i början av augusti och har inte hört någonting. Är tydligen Länsstyrelsen som behandlar ärendet så handläggningstiden varierar väl mellan län. Vi bor i Stockholm.
 
U
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.