Teknoteket! Kommer ni ihåg det? Man fick hem lådor med massa tekniskt kul och lärorikt innehåll.
Har kvar alla mina i en kartong i källaren :)
 
  • Gamla tidningsutgåvor staplade, reklam för Teknoteket, grafisk stil, svartvit bild, konceptinformation, retro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Teknoteket! Kommer ni ihåg det? Man fick hem lådor med massa tekniskt kul och lärorikt innehåll.
Har kvar alla mina i en kartong i källaren :)
Åh, de prenumererade pappa på åt mig! Man längtade till varje gång ett nytt paket skulle komma.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Teknoteket! Kommer ni ihåg det? Man fick hem lådor med massa tekniskt kul och lärorikt innehåll.
Har kvar alla mina i en kartong i källaren :)
Älskade Teknoteket! Har också kvar mina lådor.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Jonas Persson
Vem skulle idag låta sina barn bli medlem i en klubb som denna och varför?

Har ett svagt minne av att jag var medlem under tidigt 80-tal, hade i alla fall en badge liknande den nedan. Men vad gjorde man i klubben, fick man inte en ceasarkryptonyckel för dechiffrera text? Minnet sviker mig.

Rund knapp med tecknad bi, texten "STING KLUBBEN", vit bakgrund, svart och röd text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul och svart pin med bi, texten "STING KLUBBEN", mot grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Det där med hemkunskap ja... Det skulle bara lagas nyttiga saker men en gång fick vi göra glass. För att det skulle vara nyttigare fick vi inte ha socker i glassen. Som smaksättning fick vi vinbär. Resultatet illustrerade väldigt väl hemkunskapens inställning till mat.

Jag avskyr än idag matlagning, men om jag ändå ska laga mat gör jag precis tvärtom allting vi gjorde i hemkunskapen. Olja eller smör i stekpannan och både socker och smör i mina helt fiberfria kanelbullar.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Hittade denna bilden från när grabben var 6. Nu är det bara datorspel som gäller :/

Ett detaljerat Lego-byggnadsset på ett bord, kvinna i kök i bakgrunden, modern köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fick denna som present av en gäst som vet vad jag gillar.
Analog väckarklocka i etui, vit urtavla, märke synligt, gröna visare, guldfärgade detaljer, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Fick denna som present av en gäst som vet vad jag gillar.
[bild]
Reseväckarur hade mormor. Har inte sett såna sen hon gick bort för 30+ år sedan. Fast hennes hade urverk från Västtyskland
 
Keiller Keiller skrev:
Reseväckarur hade mormor. Har inte sett såna sen hon gick bort för 30+ år sedan. Fast hennes hade urverk från Västtyskland
De flesta använder väl telefonen som väckarklocka nu för tiden. Med den här gäller det att komma ihåg att dra upp den med jämna mellanrum och jag minns hur min farmor tog fram nån slags nyckel och vred upp väggklockan.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hittade denna bilden från när grabben var 6. Nu är det bara datorspel som gäller :/

[bild]
Han har väl redan börjat skriva egna spel nu? Det gör ju alla som faktiskt kan något, innan skolan.
 
kashieda kashieda skrev:
Han har väl redan börjat skriva egna spel nu? Det gör ju alla som faktiskt kan något, innan skolan.
Jag hjälpte han faktiskt skriva hasn första spel så sent som förra veckan

using System.Diagnostics; using System.Numerics; var stopwatch = new Stopwatch(); stopwatch.Start(); var time = stopwatch.Elapsed; int width = 100; int heigh = 25; Console.SetWindowSize(width, heigh); (int X, int Y) food = (0, 0); var snake = new List<(int X, int Y)>{ (0, 0) }; PlaceFood(); var highres = new Vector2(width / 2.0f, heigh / 2.0f); var direction =new Vector2(0, 0); var directionCandidate = direction; var directionMap = new Dictionary<ConsoleKey, Vector2> { { ConsoleKey.A, new Vector2(-1, 0) }, { ConsoleKey.D, new Vector2(1, 0) }, { ConsoleKey.W, new Vector2(0, -1) }, { ConsoleKey.S, new Vector2(0, 1) }, { ConsoleKey.LeftArrow, new Vector2(-1, 0) }, { ConsoleKey.RightArrow, new Vector2(1, 0) }, { ConsoleKey.UpArrow, new Vector2(0, -1) }, { ConsoleKey.DownArrow, new Vector2(0, 1) }, }; while (true) { if (Console.KeyAvailable) { var key = Console.ReadKey(true); if (directionMap.ContainsKey(key.Key)) { var newDirection = directionMap[key.Key]; var delta = direction + newDirection; if (delta != Vector2.Zero) directionCandidate = newDirection; } } var newTime = stopwatch.Elapsed; var deltaTime = newTime - time; time = newTime; highres += directionCandidate * (float)deltaTime.TotalSeconds * 10; var newPos = ((int)highres.X, (int)highres.Y); if (snake[0].X == (int)highres.X && snake[0].Y == (int)highres.Y) continue; direction = directionCandidate; var death = snake.Any(pos => newPos == pos); if (death) { Console.Clear(); Console.SetCursorPosition(1, 1); Console.WriteLine($"DEATH! Score: {snake.Count}"); Console.ReadLine(); break; } WriteAt(' ', snake.Last()); for (int i = snake.Count - 1; i > 0; i--) snake[i] = snake[i - 1]; snake[0] = newPos; WriteAt('█', snake[0]); if (food == snake[0]) { PlaceFood(); snake.Add((0, 0)); } } void WriteAt(char c, (int X, int Y) position) { Console.SetCursorPosition(position.X, position.Y); Console.Write(c); } void PlaceFood() { do { var padding = 3; food = (Random.Shared.Next(padding, width - padding), Random.Shared.Next(padding, heigh - padding)); } while (snake.Any(pos => pos == food)); WriteAt('F', food); }
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Nån som minns "DubbelDusch" i liten grön flaska med blå hatt? 80-tal.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
Nån som minns "DubbelDusch" i liten grön flaska med blå hatt? 80-tal.
Jag gör, doftade för stark och håret blev helt elektriskt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vem skulle idag låta sina barn bli medlem i en klubb som denna och varför?

Har ett svagt minne av att jag var medlem under tidigt 80-tal, hade i alla fall en badge liknande den nedan. Men vad gjorde man i klubben, fick man inte en ceasarkryptonyckel för dechiffrera text? Minnet sviker mig.

[bild]

[bild]
Jag gick i skolan några hundra meter från DN/Expressen, och ofta gick vi till vaktkuren och tiggde klistermärken - vi såg i förväg om det var lönt att ens fråga beroende på vilken vakt det var. Har fortfarande kvar några riktigt stora getingdekaler, kanske går att lägga ut för mycket pengar på Tradera? 💸💸
 
  • Gilla
jarlh och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Jag gick i skolan några hundra meter från DN/Expressen, och ofta gick vi till vaktkuren och tiggde klistermärken - vi såg i förväg om det var lönt att ens fråga beroende på vilken vakt det var. Har fortfarande kvar några riktigt stora getingdekaler, kanske går att lägga ut för mycket pengar på Tradera? 💸💸
På tal om det huset...
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.